Interviu

Anatol Țăranu: „Putin selectează acum figura care îi va fi fidelă totalmente”

– Ce ar putea urmări liderul de la Kremlin prin modificările constituționale propuse?

– Aproape toți experții sunt practic unanim de părerea că schimbările care vor interveni în Constituția Rusiei vin să permanentizeze regimul lui Putin. El va pleca de la președinție, după ce i se va termina termenul, dar va continua să controleze puterea politică. Anume acesta este scopul urmărit de schimbările în cauză. Oricum, Putin rămâne și va rămâne în continuare conducătorul real al Rusiei, chiar dacă deja nu de pe poziția de președinte de țară.

– Dar cu ce scop credeți că el vine cu astfel de inițiative la începutul anului 2020, dacă își va încheia mandatul de președinte tocmai peste patru ani?

– El își pregătește terenul din timp și, din acest punct de vedere, procedează corect, pentru că nu o face în ultimul moment. Societatea, dar și partenerii externi, vor trebui să se deprindă cu gândul că și în continuare vor avea de a face cu Putin, dar nu cu un alt lider politic.

„Medvedev nu este cel mai eficient prim-ministru al Rusiei”

– Totuși, dacă mai sunt la dispoziție patru ani și Constituția Rusiei încă nu e schimbată, de ce a fost necesară demisia imediată a Guvernului Medvedev și numirea neîntârziată a noului premier, Mihail Mișustin? Sau ar putea fi vorba despre vreo neînțelegere între Putin și Medvedev?

– Nu cred că este vreo neînțelegere. Medvedev este un subaltern fidel a lui Putin. Pur și simplu, Putin a dat drumul unul guvern tehnic și pregătește terenul pentru un guvern cu care va conlucra pe parcurs, când va deveni șeful Consiliului de Stat. Problema lui Putin este că trebuie să selecteze acum figura care îi va fi fidelă totalmente. De aceea și are nevoie de această schimbare. Totodată, trebuie să recunoaștem că Medvedev nu este cel mai eficient prim-ministru al Rusiei.

– De ce credeți așa, mai ales după colaborarea atât de fructuoasă și de ani buni dintre Putin și Medvedev?

– Păi da, Medvedev este foarte ascultător, dar nu este atât de eficient ca prim-ministru, fiindcă situația economică a Rusiei nu este din cele mai strălucite. Sunt o sumedenie de probleme pe care el nu le poate rezolva. Din acest punct de vedere, Putin caută un șef al guvernului mai bun decât Medvedev. Nu este suficient să fii pur și simplu ascultător, trebuie să fii și eficient.

„Consiliul de Stat va avea împuterniciri deosebite”

– Presa rusă scrie că Medvedev va fi în continuare vicepreședinte al Consiliului de Securitate. Care ar putea fi atribuțiile sale speciale în această funcție?

– Tot presa a anunțat că el se va ocupa de securitate și de forțele armate. Putin nemijlocit va conduce Consiliul de Stat, respectiv el are nevoie acolo de oameni fideli și verificați. În orice situație, Medvedev nu va fi pe post de figură hotărâtoare cum a fost, de exemplu, în calitate de prim-ministru, ci doar va îndeplini indicațiile lui Putin, ale președintelui Consiliului. Din acest punct de vedere, eu nu cred că aceste schimbări ale lui Medvedev de la Guvern la Consiliu de Securitate sau, eventual, la Consiliul de Stat, sunt principiale. Repet, problema este în tentativele lui Putin de a face ca puterea decizională în Federația Rusă să nu-i scape nici cu o iotă.

– Adică, nu admiteți faptul că Putin ar urmări să revină în fotoliul de premier, ci că va conduce țara din funția de președinte al Consiliului de Stat. Cum s-ar întâmpla acest lucru?

– El nu are nevoie de funcția de premier, pentru că aceasta presupune mare responsabilitate. Putin are nevoie de control și de aceea își adjudecă calitatea de șef la Consiliul de Stat – un organ care va avea împuterniciri deosebite, care de fapt va fi controlor și la președinție, și la guvern, și la parlament. Pentru aceasta e nevoie de efectuarea unor schimbări în legislație, inclusiv în Constituție, astfel ca acest Consiliu să primească împuterniciri suplimentare. În asta constă esența reformei pe care o face acum Putin.

„O schimbare la nivelul Ceceniei este una riscantă”

– Joi, s-a anunțat și despre autosuspendarea din funcție a liderului Ceceniei, Razman Kadîrov, o persoană foarte apropiată de Putin. Ce legătură ar putea avea această decizie cu evenimentele de la Moscova?

– E greu de spus. Motivul oficial este că el e cam bolnav, dar o să vedem, timpul va arăta. Cecenia, în general este punctul nevralgic al Federației Ruse, acolo situația este foarte complicată și nu este exclus că se caută o formulă pentru această regiune. Având în vedere atmosfera aceasta de secretomanie în care au loc schimbările la nivel administrativ în Federația Rusă, este foarte greu să intuim adevăratele motive. Dar o schimbare la nivelul Ceceniei este una riscantă. Și dacă Cecenia va exploda, asta va fi o problemă enormă pentru Federația Rusă, fiindcă a fost un război intern și conflictul a fost aplanat numai cu prețul de a transmite puterea reală în regiune clanului Kadîrov. Dar acolo sunt și alte clanuri nemulțumite de dominația lui Kadîrov. De aceea situația este explozivă. Mulți atrag atenția că acolo legile ruse practic nu funcționează. Acolo se respectă doar legile prescire de către clanul Kadîrov.

„Creditul promis R. Moldova nu este pasărea de pe gard…”

– Cum se pot răsfrânge schimbările de la Moscova asupra politicii din R. Moldova?

– Nicidecum. Relația dintre Moscova și Chișinău nu se va schimba, pentru că Putin continuă să controleze situația politică de la Moscova. De aceea, ceea ce este astăzi va fi și în viitor.

– Ar putea pierde Chișinăul creditul de jumătate de mlrd de dolari, promis de Medvedev?

– Acest credit ne-a fost doar promis, încă nu este clar cum îl vom obține. Fiind doar o simplă promisiune, nu putem vorbi de pierdere sau de câștig. Asta nu e pasărea de pe gard… Au mai fost asemenea promisiuni și știm cu ce s-au terminat.  

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *