Actualitate

Astronomii români au determinat compoziţia unui asteroid cu potenţial de pericol pentru Pământ

Institutul Astronomic al Academiei Române şi Observatorul Astronomic din Cluj-Napoca, alături de partenerii internaţionali din Franța și insulele Canare și Hawaii au iniţiat şi derulat o campanie de observaţii dedicată studierii asteroidului 2004 BL86.

Asteroidul prezintă un potenţial pericol pentru Terra nu doar pentru că ajunge în apropiere de planetă, dar şi pentru că orbita lui este haotică. Oamenii de ştiinţă români au reuşit pentru prima dată de la descoperirea acestui corp ceresc, în 2004, să stabilească proprietăţile sale fizice şi mineralogice, odată cu apropierea sa de Pământ, în lunile ianuarie şi februarie 2015, la doar 1,2 milioane kilometri, ceea ce reprezintă aproximativ de trei ori distanţa Pământ – Lună.

Oamenii de ştiinţă români au observat că asteroidul conţine minerale bazaltice, ceea ce duce la concluzia că obiectul este un fragment al unui asteroid diferenţiat, cel mai probabil o bucată din crusta unui astfel de obiect. Din corelaţia strălucirii acestui corp şi a mineralogiei sale a fost estimat un diametru realist de aproximativ 300 metri, în concordanţă cu măsurătorile radar efectuate în Statele Unite. Analiza datelor fotometrice a permis confirmarea unei perioade de rotaţie proprii de aproximativ 2,6 ore.

Rezultatele obţinute de cercetătorii români vin în sprijinul programului Space Situational Awareness la care România participă sub coordonarea Agenţiei Spaţiale Române (ROSA), în calitate de stat membru al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA). SSA reprezintă un efort coordonat pentru a detecta şi urmări obiecte pe orbite în jurul Pământului sau care intersectează orbite ale Terrei, precum şi pentru monitorizarea fenomenelor naturale care ar putea provoca daune sateliţilor de pe orbită, infrastructurii de la sol şi oamenilor.

sursa: mediafax.ro