Bacalaureatul – o diplomÄ obligatorie
Cine a trecut prin ĹcoalÄ în ultimii zece ani a înĹŁeles ce nu merge. Se copiazÄ pe rupte. Iar dacÄ se întâmplÄ cumva ca în acest an sÄ existe un control serios, se porneĹte compÄtimirea sÄrmanilor elevi. Eforturile de a reduce pe cât posibil copiatul sunt privite cu ochi rÄi.
Cine nu trece examenul de bacalaureat, nu poate sÄ intre la o facultate. Ĺi pentru cÄ numÄrul absolvenĹŁilor e în scÄdere, ni se pare cÄ ceva nu funcĹŁioneazÄ cum trebuie. O fi sistemul de vinÄ, or fi profesorii? Oricum am da-o, mai puĹŁin se pune problema dacÄ elevii sunt de vinÄ.
Ceea ce nu se mai înĹŁelege în ziua de astÄzi e cÄ nu toatÄ lumea poate avea studii superioare. CÄ facultatea era dintotdeauna pentru cei mai silitori. DacÄ îi întrebÄm pe pÄrinĹŁii noĹtri, vom afla cÄ un copil din zece mergea la facultate. AstÄzi e invers Ĺi toatÄ lumea se întreabÄ de ce acel unul din zece nu a trecut examenele.
De aceea profesorii mai în vârstÄ sunt mai buni. Nu pentru cÄ se preda mai mult sau mai bine, ci pentru cÄ erau admiĹi doar elevii foarte bine pregÄtiĹŁi. Mama mea Ĺtie Ĺi acum materiile pe care le-a studiat în liceu: matematicÄ, limbi strÄine, istorie. Poate recita Ĺi acum zeci de poezii memorate în ĹcoalÄ. Scrie mai corect decât 80 la sutÄ dintre absolvenĹŁii din ziua de astÄzi. Ĺi totuĹi mama mea, acum 43 de ani, a cÄzut prima sub linie la examenele de admitere la facultate.
La master, un profesor sibian ne-a povestit despre Liceul Gheorghe LazÄr unde a absolvit Emil Cioran. Din câte îmi amintesc astÄzi, media lui era sub 8. Acum media 8 îi duce la disperare pe pÄrinĹŁi. Ĺi atunci de ce sÄ ne mai întrebÄm ce se întâmplÄ cu învÄĹŁÄmântul? MergeĹŁi în satele bunicilor Ĺi interesaĹŁi-vÄ câĹŁi oameni fÄceau facultatea pe vremuri. ÎncercaĹŁi sÄ comparaĹŁi un absolvent din zilele noastre cu un absolvent de acum 40 de ani. GândiĹŁi-vÄ câte cÄrĹŁi citeau pÄrinĹŁii noĹtri Ĺi câĹŁi tineri mai citesc în ziua de azi. Ĺi o sÄ înĹŁelegeĹŁi. Cu cât scade promovabilitatea la bacalaureat, cu atât ne apropiem de realitate.
În schimb, dacÄ promovabilitatea creĹte, singurul lucru cu care ne alegem e o inflaĹŁie de studenĹŁi. Mii de specialiĹti pentru zeci de locuri de muncÄ. Ĺi din miile de specialiĹti, cine sÄ mai facÄ selecĹŁia? Cine sÄ aleagÄ plagiatorii de cei cu examenele cumpÄrate, cei care umblÄ la bibliotecÄ sÄ îĹi facÄ fiĹŁuici de cei care merg acolo sÄ studieze.
Eu zic: mai bine puĹŁini Ĺi buni, decât mulĹŁi Ĺi… Ce sÄ mai, calitate vrem, nu cantitate.
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!