„Baletul Liniilor” din San Francisco a oferit chișinăuienilor dansul sufletului dezgolit
Vorbim despre compania de dans contemporan „Lines Ballet” („Baletul Liniilor” – n.r.) din San Francisco, Statele Unite ale Americii, care a evoluat, în premieră, pe scena Palatului Național, sub egida întâlnirilor JTI.
Astfel, săptămâna trecută, iubitorii dansului contemporan din Chișinău au avut șansa unică de a simți energia și intensitatea mișcărilor celor 13 dansatori ai companiei de balet din San Francisco, Alonzo King „Lines Ballet”, care sunt în cadrul unui turneu de cinci săptămâni în țări din Europa, precum România, Elveția, Germania, Franța ș.a., prima pe listă fiind R. Moldova.
Alonzo King
În scurta pauză dintre repetiții, am reușit să vorbim cu maestrul de balet Arturo Fernandez, care activează de 21 de ani în calitate de coregraf al companiei de balet din San Francisco, companie ce a luat naștere acum două decenii, la inițiativa directorului artistic Alonzo King.
„Lines Ballet este astăzi una dintre cele mai prestigioase și captivante companii din America de Nord. Totodată, dorim să aducem baletul contemporan în toate țările lumii, iar în această seară, la Chișinău, sper că publicul va simți munca rafinată a lui Alonzo King, care sintetizează influențe dintre cele mai diverse, creând mișcări explozive, cu o grație sinuoasă”, a spus Arturo Fernandez.
La rândul lor, dansatorii Caroline Rocher și Michael Montgomery, care activează de cinci și, respectiv, trei ani în cadrul „Lines Ballet”, consideră că este o oportunitate unică să faci parte din baletul lui Alonzo King, deoarece sunt încântați de filozofia dansului, care redă viață, continuitate și infinitate, precum liniile.
Caroline Rocher
„De obicei, când performăm „baletul secolului XXI” în alte țări ale lumii, așa cum numesc eu acest balet, publicul rămâne fermecat. Sperăm că și publicul din Chișinău va aprecia stilul nostru și va rămâne cucerit de compania lui Alonzo King”, ne-a împărtășit grațioasa Caroline Rocher.
Totodată, Michael Montgomery s-a arătat convins că oamenii din R. Moldova vor percepe aspectul nobil și elegant al mișcării lor, deoarece „aici, în Europa, oamenii îmbrățișează altfel arta dansului decât în America de Nord”, ne spune Michael.
Astfel, trupa americană de balet contemporan a oferit publicului două piese inedite, dar și foarte diferite ca stil și ca muzică, acestea fiind „Dust and Light” („Praf și Lumină” – n.r.) și „Rasa”.
„Primul este pe fundalul muzicii clasice, iar cel de-al doilea este inspirat din muzica indiană, de Zakir Hussain, și ne dorim ca publicul să fie „teleportat” în lumi diferite”, a spus Caroline.
Dansatorii au făcut piruete, s-au prăbușit unii peste alții, iar formele au devenit atât de emoționale, încât spectatorii, timp de o oră și jumătate, au fost cufundați într-o stare de admirație.
„Am rămas impresionată de ambele părți ale spectacolului, însă „Rasa” m-a transpus într-o altă lume. Muzica hipnotică, mișcările îndrăznețe și decorul au ținut publicul în suspans”, a spus tânăra spectatoare Cătălina Danu.
Cristian Rusu, un alt spectator, a dezvăluit că baletul contemporan a fost o adevărată descoperire pentru el. „Este cu totul deosebit, pe alocuri greu de interpretat, însă amețitor de frumos. Sper să văd cât mai des astfel de spectacole pe scenele din Chișinău”, a spus el.
Totuși, am ținut să aflăm cu orice preț de la însuși maestrul Arturo Fernandez, ce simbolizează „Lines Ballet” din San Francisco. „Linia înseamnă orice. Linia înseamnă regenerare. Linia generațiilor, linia orizontului, sunt linii peste tot, oriunde te uiți. Vezi linii și în cercuri, iar cercurile sunt formate din linii. „Lines Ballet” include tot ce reprezintă linia. Este vorba de familie și infinitate. De aceea, Alonzo King a creat acest nume”, a mărturisit coregraful Fernandez.
Alonzo King, admirator al lui Balanchine, a dezvoltat un dans inventiv, senzual și vibrant, cu dansatori de o impecabilă tehnică clasică, creând punți de legătură între tradiție și modernitate. Prin colaborările sale cu artiști din diferite discipline și culturi, acesta propune o lucrare care este în permanență nouă și alimentată de diversitatea culturală.
Coregraful și directorul artistic Alonzo King, după o carieră de dans în cadrul companiei „Alvin Ailey” și „American Ballet Theatre”, se mută la San Francisco în 1982 și pune bazele „Lines Ballet”, astăzi una dintre cele mai cunoscute companii din America de Nord.
King deține lucrări în repertoriile Baletului Regal Suedez, Baletului din Frankfurt, Baletului Hong Kong din Washington și Baletului din Monte Carlo ș.a. A lucrat intens în operă, televiziune și film și a realizat lucrări coregrafice pentru prima balerină Natalia Makarova și pentru starul de cinema Patrick Swayze.