Ce proiecte fac câte unii în Anul Centenar
Din această cauză nu mă înnebunesc evenimentele grandioase care înghit o grămadă de fonduri. Ba mai mult, parcă ne și
frustrează. Însă când am ocazia să văd proiecte bine gândite, nu mă pot opri să nu spun: așa da.
La Festivalul Internațional de Poezie din București, ediția a IX-a, am reușit să văd un astfel de proiect, legat cumva prin zonele și etniile poeților de tematica anului, unul dintre cele mai reușite proiecte, care – din câte mi-am dat seama – a oferit calitate cu finanțări de bun-simț, fiindcă nu cred că acel moment a înghițit zeci de mii de euro.
Este vorba de proiectul Polifonic, unde poeți tineri din zone diferite și de diferite etnii au organizat un moment poetic de excepție, sub bagheta Simonei Nastac. Michael Astner, Andrei Dósa, Robert G. Elekes, Matei Hutopilă, Henriette Kemenes, Claudiu Komartin, Mihók Tamás, Aleksandar Stoicovici, Livia Ștefan și Victor Țvetov – din Republica Moldova – au venit cu poeme în română, secondați de animația Ralucăi Popa și prefațați de un moment muzical, realizat la violoncel de Ștefan Cazacu. Animația a inclus și varianta în engleză a poemelor, astfel că evenimentul a putut fi urmărit și de cei care, prezenți acolo, nu cunoșteau limba română.
Nu e prima dată când am fost la evenimentele artistice realizate de Simona Nastac, care reușește să îmbine perfect mai multe zone artistice, însă acesta a fost dedicat exclusiv Anului Centenar (cu sprijinul Institutului Cultural Român) și a reușit să scoată în evidență un aspect esențial: că promovarea artei, în cazul de față a tinerilor, se poate face cu orice prilej, se poate face bine fără să devină patetic și fără să coste exagerat.
Îi felicit pe această cale pe toți participanții la acest proiect reușit și sper că, după Londra și București, vor mai fi multe orașe care să găzduiască Polifonicul.