Actualitate

Chișinăul sufocat de benzinării, pericol pentru mediu și sănătatea oamenilor

Orașul Chișinău a devenit un mediu prielnic pentru dezvoltarea afacerilor cu benzinării. Tot mai mulți cetățeni sunt nemulțumiți de faptul că stațiile PECO sunt construite într-un număr mare, aproape de blocurile locative sau chiar în parcuri, după ce zonele verzi sunt distruse.
După cum afirmă ecologiștii, cel mai recent caz de încălcare gravă atât a legislației, cât și a Planului Urbanistic General (PUG) este construcția a două benzinării în sectorul Buiucani al Capitalei. Una dintre acestea se dorea a fi construită chiar pe colțul Parcului „Alunelul”, iar a doua la nici o sută de metri distanță, lângă o fabrică de textile.

Stație PECO în Parcul „Alunelul”

În noiembrie 2015, locuitorii din apropierea parcului au sesizat câțiva consilieri din Primărie că zona a fost îngrădită, iar copacii încep a fi tăiați. Atunci edilul Capitalei Dorin Chirtoacă declara că autorizațiile au fost retrase. „Dacă este o activitate ilegală, ea trebuie sancționată de Inspecția de Stat în Construcție”, a declarat primarul. Însă lucrările de amenajare a viitoarelor benzinării au continuat.

Ina Coșeru, șefa Centrului Național de mediu a declarat pentru ziarul TIMPUL că organizația pe care o reprezintă a constatat multiple încălcări ale legislației în procesul de eliberare a autorizațiilor de construcție pentru aceste benzinării. La una dintre acestea a fost eliberată autorizația înainte de obținerea avizelor de la Centrul de Sănătate Publică. „Toate avizele trebuiau să fie eliberate înainte de autorizație, dar am analizat setul de documente și am văzut că au fost eliberate după. Bineînțeles că aceasta indică direct că sistemul este corupt”, afirmă Coșeru.

Moratoriu

În urma analizei unei discuții care a avut loc săptămâna trecută între societatea civilă, reprezentanții instituțiilor ecologice de stat și a unor reprezentanți din Primărie, mi-am făcut o concluzie că legislația are unele lacune de care se profită. Acest fapt este confirmat și de Ion Ștefăniță, consilier din cadrul Consiliului Municipal Chișinău, care a înaintat un moratoriu la cererea mai multor cetățeni, a Mișcării Ecologiste și a comunității evreiești. Cetățenii erau nemulțumiți de construcția benzinăriilor în imediata apropiere a unui monument în loc public. „La noi se construiesc benzinării fără a ține cont dacă e zonă verde, pietonală, sau chiar carosabil. Atunci am considerat că trebuie să facem un moratoriu și s-a dat sarcină executivului asupra unei noi scheme de amplasare a stațiilor PECO pe teritoriul orașului Chișinău”, susține Ștefăniță. Moratoriul a fost impus cu data de 18 februarie, iar pe 7 martie, la aceste două obiective încă se lucra.

Totodată lipsa unui Plan Urbanistic General valabil și a unei scheme speciale elaborate cu participarea societății civile și a orășenilor lasă loc pentru apariția spontană și semilegală a noilor stații de alimentare cu produse petroliere.

Ștefăniță este de părere că în prezent trebuie de găsit soluții rezonabile pentru identificarea altor terenuri pentru companiile care au vrut să construiască stații PECO atât în Parcul „Alunelul”, cât și lângă fabrică. Mai mult ca atât, consilierul a spus că în Capitală mai sunt câteva benzinării care se construiesc în zone interzise. „Eu vreau să ajutăm agenții economici, dar după o regulă de joc pentru construcția stațiilor PECO în oraș și nu sub ferestrele unui bloc locativ sau a unui monument de for public”, menționează consilierul.

Nu avem cadastrul spațiilor verzi – putem construi oriunde

Ustim Stîrcea, șeful Agenției Ecologice Chișinău susține că dacă un spațiu verde nu este delimitat și nu este legal fundamental, atunci nu vede niciun impediment în construcția vreo unui obiectiv, fie chiar a unei benzinării.„Atâta timp cât nu avem un cadastru al spațiilor verzi, nu putem spune că o anumită zonă de vegetație este spațiu verde”, afirmă șeful agenției.

Mai mult ca atât, în cadrul întâlnirii cu societatea civilă, Stîrcea părea să apere mai mult interesele companiilor petroliere decât ale ecologiei. Acesta a venit cu întrebarea față de cetățeni, de ce consideră ei că o benzinărie are un impact negativ asupra sănătății populației și asupra mediului?

Câte benzinării sunt în Capitală?

Am încercat să aflăm totuși câte benzinării avem în Capitală.
Conform datelor Direcției arhitectură se arată că în prezent în orașul Chișinău sunt amplasate 109 stații de alimentare cu produse petroliere.
Direcția alimentare publică, a anunțat că în orașul Chișinău funcționează nu 109, ci 128 stații de alimentare cu produse petroliere.
Conform ANRE în Chișinău sunt 217 stații PECO.

Vladimir Garaba, directorul Mişcării Ecologiste Urbane din Moldova, susține că schema de amplasare a stațiilor PECO, elaborată în anul 2000 de autoritățile municipale, nu este respectată. Deși potrivit acestui plan, urma ca pe parcursul anilor în Capitală să fie amenajate circa 120 de stații de alimentare cu produse petroliere, până acum au fost construite cu 95 de stații PECO mai mult.

Carburanții sunt cauza majoră a leucemiilor
Benzenul, un compus volatil din hidrocarburi, este unul dintre componentele principale ale diferiţilor carburanţi, intrând şi în componenţa benzinei. Potrivit unui studiu al Institutului Naţional francez al Sănătăţii şi Cercetării Medicale (INSERM), benzenul – şi, în special, cel conţinut în benzină, ar fi un important factor de risc în apariţia leucemiilor. Autorii studiului afirmă că un copil al cărui domiciliu familial se află în imediata apropiere a unei staţii de benzină ori a unui garaj riscă de patru ori mai mult decât ceilalţi copii să facă o leucemie.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *