Ciocolată cu „iz de ţigară”
Legea nr. 278 din 14.12.2007 cu privire la tutun şi la articolele din tutun menţionează, în art. 13, Publicitatea articolelor din tutun: „(1) Se interzice publicitatea directă sau indirectă a articolelor din tutun la televiziune, la radio, în presa scrisă şi cea electronică (prin intermediul internetului), în sălile de cinema, prin utilizarea denumirii mărcilor acestora în vederea promovării altor produse sau servicii, precum şi publicitatea exterioară a articolelor din tutun, cu excepţia celei prevăzute la alin. (2).
(2) Publicitatea se permite numai sub formă de imagine a mărcii comerciale şi a logotipului, plasată în următoarele locuri: a) în interiorul sediului principal al agentului economic care produce, importă sau comercializează angro articole din tutun; b) în interiorul locurilor specializate de comercializare cu amănuntul a articolelor din tutun consumatorilor finali; c) pe accesoriile de fumat (brichete, chibrituri, scrumiere).
…(4) Se interzice stimularea vânzărilor, promovarea produselor din tutun prin sponsorizare, orice activitate care induce în eroare sau creează o închipuire eronată despre caracteristicile produsului şi despre impactul acestuia asupra sănătăţii”.
Contactaţi de TIMPUL, reprezentanţii SA „Bucuria” au declarat că ciocolata este produsă de companie, dar ambalajul este conceput de „Tutun-CTC”.
La întrebarea dacă produsul sub formă de ciocolată încalcă sau nu legislaţia, directorul comercial al combinatului, Iana Iapieva, a expediat un mesaj cu următorul răspuns: „În conformitate cu certificatul de înregistrare a mărcii „Marengo”, eliberat de Agenţia de Stat pentru Proprietate Intelectuală, din 29.01.2010, SA „Tutun-CTC” este deţinătorul acestei mărci în mai multe clase de produse, inclusiv clasele 30 şi 34, ce includ ciocolata şi, respectiv, articolele din tutun, fiind în drept să fabrice şi să vândă atât ciocolată, cât şi articole de tutun de această marcă. Pretenţiile de încălcare a art.13 al Legii nr. 278-XVI din 14 decembrie 2007 „Cu privire la tutun şi articolele din tutun” sunt neîntemeiate, întrucât ciocolata „Marengo” a fost fabricată şi vândută pe piaţă cu mult înainte de plasarea ţigaretelor de această marcă. Prin urmare, SA „Bucuria” nu a înfăptuit activităţi de publicitate a articolelor de tutun prin promovarea altor produse”. Aruncând o privire mai atentă peste conţinutul textului care descrie istoria brandului „Marengo” pe site-ul combinatului, putem afla următoarele: „Noi nu ne-am oprit la crearea brandului de ţigări şi am hotărât să aducem brandul „Marengo” şi la cunoştinţa auditoriului care nu fumează, dintr-un anumit cerc social. Din acest motiv a fost elaborat proiectul „Marengo Chocolate”… Ciocolata „Marengo” este un produs independent ce confirmă calitatea brandului şi informează despre el auditorul nefumător…”. Deci, răspunsul dat de directorul comercial nu demonstrează faptul că legea nu este încălcată.
Directorul executiv al Centrului de Resurse „Tineri şi Liberi”, preşedinta Consiliului de conducere al ONG-ului „Tinerii pentru dreptul la viaţă” (TDV), Antoniţa Fonari, a declarat pentru TIMPUL că vânzarea ciocolatei în magazinele „Bucuria” este o încălcare extrem de gravă a legislaţiei şi a Convenţiei-cadru privind Controlul Tutunului. „Din punct de vedere al marketingului, ciocolata este destinată femeilor. Companiile mari de tutun nu sunt interesate să facă reclamă în rândul bărbaţilor, pentru că majoritatea acestora deja fumează. Femeile cu venit mediu nu fumează, dar la un ceai sau o cafea consumă ciocolată. Atunci când cumpără produsul dat şi văd denumirea lui, tot la el se opresc ulterior. E o strategie de marketing foarte deşteaptă”, consideră Antoniţa Fonari.
Potrivit ei, produsul poate fi vândut în magazinul specializat al „Tutun-CTC” sau la chioşcuri amplasate prin oraş – „aceasta nu este o încălcare, dacă traducem legea”. Dar, dacă le-ar vinde acolo, ei nu ar câştiga atât cât câştigă de pe urma vânzărilor în magazine de bomboane.
Comentând răspunsul dat de directorul comercial al „Tutun-CTC”, Antoniţa Fonari a spus că nu contează când au apărut ţigările, înainte sau după apariţia ciocolatei. „Este şi mai grav. Ei au făcut reclamă unui produs înainte ca el să apară. Înseamnă că acest produs a fost gândit strict ca reclamă”, a spus ea, adăugând că şi „Bucuria” a încălcat legislaţia în momentul în care a vândut produsul în magazinele sale.
M-am adresat şi la Transparency International Moldova. Jurista Mariana Kalughin a declarat că acest caz poate fi calificat, în sensul art. 12 din Legea nr. 1227-XII din 27.06.1997, cu privire la publicitate, drept publicitate subliminală, care este interzisă prin lege. Totodată, în atare circumstanţe se încalcă şi art. 13 alin.(1) din Legea cu privire la tutun şi la articolele din tutun. „În opinia noastră, cazul „Marengo Forte” este similar cazului „Ferrari”, companie acuzată recent de Comisia Europeană că foloseşte marketingul subliminal, făcând publicitate mascată la ţigări pe maşinile şi echipamentele folosite la cursele de maşini Formula 1”.
Potrivit juristului, în conformitate cu art. 28 al Legii cu privire la publicitate, organul de stat antimonopol şi concurenţă exercită, în limitele competenţei sale, controlul de stat asupra respectării legislaţiei cu privire la publicitate. În acest sens, a fost expediată o cerere directorului general al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei în care s-a solicitat examinarea faptelor invocate, calificarea acestora şi luarea unor măsuri de rigoare, inclusiv eventuala intentare a unei acţiuni în instanţa judecătorească privind anularea tranzacţiilor ce ţin de publicitatea neadecvată.
„Nici Codul Penal şi nici cel Contravenţional nu incriminează astfel de fapte. Practic, rămâne doar să constate aceste fapte şi să meargă în instanţe. În ambele legi este stipularea „se sancţionează în condiţiile legii”, dar această normă de trimitere este o normă „în alb”, pentru că alte legi nu prevăd penalizări”, a conchis juristul, adăugând că Agenţia este în drept să solicite toate documentele care constată sau nu încălcarea legii.
Nu ne rămâne decât să aşteptăm rezultatele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei şi să vedem dacă vor fi sau nu pedepsiţi cei care nu respectă legea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!