Contrabandiştii de ţigări îşi diversifică metodele; ultimul mijloc de transport – planorul
"Traficul ilegal cu ţigări a luat o amploare deosebită, în ultimii ani, la frontierele României, traficanţii mizând pe profitul impresionant pe care îl pot obţine din comercializarea la negru pe pieţele de desfacere din ţara noastră, precum şi în cele din Occident, unde preţul unui pachet de ţigări este de patru ori mai mare decât în România", precizează Poliţia de Frontieră, într-o analiză obţinută de MEDIAFAX.
Dimensiunile fenomenului în prezent rezultă şi din rezultatele operaţiunilor desfăşurate de poliţiştii de frontieră.
Astfel, conform documentului citat, din ianuarie şi până la sfârşitul lui martie, la graniţe au fost confiscate 3,7 milioane de pachete de ţigări, în valoare de aproximativ 47.300.000 de lei, şi au fost destructurate şapte grupuri organizate de traficanţi, din care făceau parte 59 de persoane.
Anul trecut, în aceeaşi perioadă, poliţiştii au confiscat 1,1 milioane de pachete de ţigări, evaluate la 9.400.000 de lei, fiind depistate şase grupări, din care făceau parte 32 de persoane.
Potrivit poliţiştilor de frontieră, majoritatea persoanelor implicate în traficul cu ţigări provin din Republica Moldova, Ucraina, Serbia, Rusia, Siria şi Bulgaria, zonele cele mai active din acest punct de vedere fiind la graniţele cu Ucraina şi Serbia.
Referitor la rutele mărfii de contrabandă, poliţiştii de frontieră au stabilit că, la graniţa de est, predomină ţigările produse în Republica Moldova. Acestea ajung în România prin punctele de frontieră, fie în cantităţi mari, în maşini special amenajate, fie în cantităţi mici, încadrate plafonului vamal, aduse de persoane fizice.
La frontiera de nord, ţigările de origine ucraineană sunt aduse în ţară de grupuri infracţionale bine organizate, cu segmente în străinătate, care se ocupă cu introducerea baxurilor cu ţigări în România peste frontiera "verde".
În judeţele din sud-vestul ţării sunt descoperite, în general, ţigări de calitate medie şi superioară, achiziţionate din magazinele duty-free şi transportate peste frontieră, în cantităţi mici, de persoane fizice.
"Mijloacele şi metodele folosite de aceste grupări sunt diversificate, particularizate şi adaptate permanent, atât în funcţie de măsurile adoptate de autorităţi, cât şi de condiţiile concrete de derulare a operaţiunilor", se mai arată în analiza Poliţiei de Frontieră.
Astfel, spun poliţiştii de frontieră, au fost identificate cinci principale soluţii la care recurg traficaţii de tutun.
Prima dintre acestea constă în traversarea fâşiei verzi, prin locurile care prezintă condiţii de relief accidentat, unde poliţiştii nu pot patrula cu autoturismele de serviciu.
A doua modalitate presupune tranzitarea repetată a frontierei în decursul aceleiaşi zile, la fiecare drum fiind adusă în ţară o cantitate de ţigări în limita admisă de lege.
În ce priveşte al treilea mod de introducere a ţigărilor în ţară, contrabandiştii ascund marfa în autoturisme vechi, modificate sau cu incinte ascunse. Poliţiştii de frontieră au explicat că maşinile vechi sunt folosite de contrabandişti pentru ca, în cazul în care acestea sunt confiscate, pierderile să fie cât mai mici.
În alte situaţii, sunt folosite serviciile unor firme de transport internaţional de marfă. Contrabandiştii apelează la transportatori care fac regulat curse externe atât pe spaţiul ex-sovietic (de provenienţa al produselor), cât şi în statele occidentale (pieţele principale de desfacere a ţigaretelor netimbrate), fiind preferate în special autocamioanele care intră în România încărcate cu legume, fructe, combustibili sau şerveţele de hârtie. Aceasta metodă a fost folosită mai ales la ieşirea din ţară pe frontiera de vest, dar şi la intrare, la graniţa sud-vestică şi estică, se arată în analiza Poliţiei de Frontieră.
Cea de-a cincea situaţie identificată de poliţiştii de frontieră constă în distribuirea mărfii în cantităţi mici la cât mai multe magazine, îndeosebi în sate şi comune, pentru a îngreuna depistarea ţigărilor de contrabandă.
Ţigările sunt ferite de ochii poliţiştilor prin opt metode.
Astfel, unii traficanţi folosesc metoda "capac", care constă în ascunderea pachetelor de ţigări printre alte categorii de mărfuri, îndeosebi cu baza de impozitare mică, tranzitate în mod legal prin punctele de trecere a frontierei.
În analiza poliţiştilor este menţionată apoi metoda cablului. Aceasta, utilizată în zona frontierei riverane, presupune trecerea baxurilor cu ţigări pe un cablu fixat pe cele două maluri ale cursului de apă.
Tot pentru trecerea ţigărilor peste apă a fost inventată şi metoda "curbei". Potrivit poliţiştilor de frontieră, contrabandiţii aleg o zonă în care cursul de apă ce desparte România de ţara vecină face un cot şi dau drumul unui bax închis ermetic, care, dus de curent, ajunge pe malul opus.
O altă metodă constă în "antifonarea" maşinilor cu ţigări, constând în ascunderea pachetelor în cauciucuri, lonjeroane, portiere ori în utilizarea pereţilor dubli.
De asemenea, s-au întâlnit situaţii în care ţigările au fost lipite pe corp, în ambalajele altor produse alimentare sau în genţi cu fund dublu ori au fost camuflate în transporturi de carburanţi sau cu proprietăţi fizico-chimice deosebite, care pot crea dificultăţi la verificarea cu echipamente de tip Rapiscan sau cu sonda optică.
În zonele de frontieră muntoase, contrabadiştii folosesc căruţe, profitând de relieful greu accesibil, care face dificilă verificarea traseelor.
Conform analizei Poliţiei de Frontieră, au fost înregistrate şi cazuri în care traficanţii de ţigări folosesc maşini înmatriculate în state ale Uniunii Europene, pentru a nu atrage atenţia autorităţilor de la graniţa cu Republica Moldova, Ucraina şi Serbia.
Cea mai spectaculoasă metodă descoperită de poliţişti este folosirea de către contrabandişti a unor deltaplane şi planoare modificate pentru transportul baxurilor de ţigări peste frontieră.
via mediafax.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!