Social

Copiii învață cum să-și aleagă o profesie

Pornind de la această situație, o organizație pentru drepturile copiilor a desfășurat o tabără de vară despre ghidarea în carieră.
 
În timpul celor nouă zile de activități, copiii au primit sfaturi prețioase cum să aleagă o viitoare profesie, chiar dacă o vor face peste câțiva ani. Datorită unui proiect care este susținut de o organizație de femei din Norvegia, circa 30 de copii au luat cunoștință cu procesul de admitere și alte deprinderi sănătoase pentru vârsta lor.

Aliona Stepan, coordonatoare de proiecte din cadrul Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului și organizatoarea taberei de vară, spune că agenda plină care a fost pregătită pentru copiii din Nisporeni le-a oferit posibilitatea să îmbine mai multe activități teoretice și practice. În timpul acestora, copiii împreună cu mentorii au avut parte de vizite la câțiva producători locali, au simulat interviuri de admitere, au întâlnit profesioniști din diverse domenii, centre de sănătate prietenoase tinerilor și alte instituții care i-ar putea interesa pe viitor.

Confuzi în alegerea viitoarei profesii

„Scopul taberei de vară a fost de a informa adolescenții despre posibilitățile pe care le au aceștia după ce absolvă gimnaziul, ce profesie să aleagă și ce acte sunt necesare pentru admitere”, spune organizatoarea. Potrivit Alionei Stepan, chiar dacă programul școlar prevede ca acest subiect să fie discutat la câteva discipline în timpul anului de învățământ, copiii sunt de multe ori confuzi ce profesie să aleagă, astfel ca aceasta să fie pe placul lor și nu după cum le dictează părinții.

Tabăra de vară a cuprins un program adoptat individual pentru toți participanții care aveau vârsta între 6-16 ani. Din acest grup au făcut parte și copiii cu dizabilități mintale și locomotorii, copii marginalizați, din familii rome, copii ai căror părinții sunt plecați peste hotare sau din familii monoparentale.

„Copiii au nevoie de suport emoțional”

„Am avut un grup de fetițe ale căror mămici sunt plecate peste hotare. Ele aveau nevoie de încredere sau de suportul emoțional ca să le valideze cineva deciziile pe care le iau. Iar noi am putut să fim un fel de suport pentru ele”, susține coordonatoarea de proiect. Organizatorii s-au focusat și pe deprinderile de viață pe care ar trebui să le aibă un adolescent care părăsește familia și merge într-o altă comunitate să-și continue studiile, cum ar fi planificarea cheltuielilor, a timpului, a activităților, în așa fel încât să le reușească pe toate.
„Este o experiență nouă de a lucra cu copiii cu cerințe educaționale speciale. În acest caz ne-a trebuit un efort mai mare pentru a-i vedea implicați. Eu cred că ne-a reușit, dacă am avut în grup un băiețel care nu vorbea practic deloc în primele zile, ca până la sfârșitul taberei de vară să nu aibă problemă în a comunica cu oamenii din jur”, spune Aliona Stepan.

Potrivit organizatorilor, cel mai mult copiilor le-a plăcut vizitele la antreprenori. Participanții au vizitat o fabrică de confecționarea încălțămintei din Nisporeni și o fabrică de producere a biscuiților din Chișinău. „Pentru ei aceste vizite au fost o adevărată descoperire. Copiii au văzut ce înseamnă să produci anumite lucruri pe care le folosim sau consumăm zilnic. Au făcut cunoștință cu diferiți profesioniști și i-au întrebat care sunt responsabilitățile lor la locul de muncă. Unii dintre ei și-au ales viitoarele profesii, alții se mai gândesc. Este bine când oamenii dețin informații și nu mai sunt cu ochii legați. Atunci pot să-și spună și ei cuvântul că nu mi-ar plăcea să fiu medic așa cum vrea să mă vadă mama, dar vreau să fac rețete de biscuiți sau să cos o pereche de încălțăminte”, a afirmat coordonatoarea de proiect.

Adolescenții s-au interesat de funcții manageriale

Nadejda Cornețel este unul dintre antreprenorii care au fost vizitați de copii în timpul taberei. În cadrul fabricii de biscuiți pe care o conduce, Nadejda le-a prezentat copiilor activitățile și procesele care au loc la întreprindere. „Copiii au fost foarte interesați de ceea ce se întâmpla în timpul procesului de lucru la fabrică și cum se produc și se împachetează dulciurile. Am primit diferite întrebări de la ei și nu neapărat despre profesie. Copiii au fost interesați de funcțiile manageriale, vânzări sau domenii din companie. S-au interesat ce salarii primesc angajații ca să se orienteze și ei aproximativ la ce salariu poți să te aștepți în cazul în care te angajezi la o întreprindere în țara noastră”, susține producătorul.

„Am hotărât să merg la liceu, apoi la universitate”

Unii dintre copii care au participat la această tabără de vară spun că acum știu ce profesie își vor alege, iar majoritatea dintre ai au descoperit lucruri noi. Ilie de 14 ani, în timpul taberei de vară, a aflat ce este voluntariatul. „Până acum credeam că trebuie să ai 18 ani ca să îl practici și că nu oricine poate face asta”, susține adolescentul. Mădălina care are acum 13 ani spune că datorită activităților de la tabără s-a hotărât să meargă la liceu, iar apoi să urmeze studiile universitare. Un alt participant la tabără, Sergiu, era decis că vrea să studieze muzica la Chișinău, iar în timpul taberei a aflat unde poate să obțină cunoștințe în acest domeniu. „Mi-a plăcut că am lucrat împreună și că am vorbit despre ce înseamnă să fii prieten și cum să ne facem prieteni buni”, a spus adolescentul de 13 ani. O altă adolescentă, Ana, a aflat de ce este bine să faci voluntariat și de ce nu este bine să agresezi alte persoane.

Valeriu Lungu, specialist în cadrul Direcției învățământ din raionul Nisporeni a afirmat că tabăra de vară a fost un lucru binevenit pentru copiii din comunitate. „Astfel de activități ar trebui să fie organizate la nivel de guvern, pe întreaga țară, astfel toți copiii vor avea șansa să cunoască din timp ce specialitate să aleagă în viitor”, susține specialistul.

Potrivit acestuia, astfel de tabere de vară ar fi bine de continuat și la nivel de localități pe întreg teritoriul țării


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *