Social

Cunoaște-ți drepturile de consumator

Cine este consumatorul? Orice persoană fizică care procură sau foloseşte produse, servicii pentru necesităţi personale, nelegate de activitatea de întreprinzător sau profesională se bucură de protecția drepturilor consumatorilor.

În opinia unor experți străini, consumatorii reprezintă cea mai importantă verigă în sistemul de protecție a propriilor drepturi, iar autoritățile trebuie să asigure informarea cât mai cuprinzătoare a acestora.

Consumatorii au dreptul de a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor produselor şi serviciilor oferite de către agenţii economici astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate.

Informarea consumatorilor despre produsele, serviciile oferite se realizează, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare şi prin indicarea caracteristicilor acestora, care se înscriu la vedere şi explicit pe produs, etichetă, ambalaj sau în cartea tehnică, în instrucţiunile de exploatare ori în altă documentaţie de însoţire a produsului, serviciului, după caz, în funcţie de destinaţia acestora.

Pentru a putea face uz de drepturile sale, la depistarea deficienţelor produselor sau serviciilor procurate, consumatorul trebuie să acţioneze în mod corect. Iniţial, trebuie depusă o reclamaţie în formă scrisă referitor la produsele sau serviciile necorespunzătoare pentru remedierea, înlocuirea gratuită sau obţinerea contravalorii lor în perioada lor de garanţie sau a termenului de valabilitate. Odată cu depunerea reclamaţiei consumatorul trebuie să prezinte copia bonului de casă sau oricare alt document care confirmă efectuarea cumpărăturii respective.

În cazul în care ați procurat un produs și ajungând acasă ați constatat că acest produs nu vă convine după formă, culoare sau mărime, aveți tot dreptul de a returna produsul înapoi pentru a-l schimba pe un alt produs care vă convine. Pentru aceasta trebuie să păstraţi bonul de casă, ambalajul produsului și starea acestuia la etapa procurării.

Directorul unităţii la care a fost depusă reclamația este obligat ca, în termen de două zile, să examineze reclamaţia şi să întreprindă măsurile necesare pentru soluționarea acesteia. De asemenea, directorul unității va scrie pe versoul reclamaţiei o notă despre măsurile luate, şi în termen de cinci zile, va informa reclamantul despre acest lucru. În cazul în care pentru luarea măsurilor de lichidare a neajunsurilor sunt necesare mai mult de 5 zile, conducătorul unităţii stabileşte termenul necesar, dar nu mai mare de 14 zile, şi va face în registru nota respectivă.

Pentru a putea demonstra ulterior depunerea reclamaţiei nu uitaţi să păstraţi o copie a acesteia cu ştampila de intrare a vânzătorului sau prestatorului de servicii.

În cazul în care consumatorul nu este de acord cu rezultatul examinării reclamaţiei de către vânzător sau i s-a refuzat satisfacerea ei, sau nu a primit niciun răspuns în scris în decurs de 14 zile calendaristice, el este în drept să se adreseze Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor sau conform procedurii civile în instanţa de judecată, respectând procedura prealabilă.

Sergiu Cotruță,
avocat
sergiu.cotruta@htp.md

Rubrică realizată cu susţinerea
Biroului Asociat de Avocaţi
„Hanganu Tănase & Partenerii”  

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *