Finanţe

De ce s-a mărit preţul la Cartea Verde

Astfel, începând cu 17 ianuarie, anul curent, şoferii care deţin propriile automobile şi vor călători în ţările Uniunii Europene vor trebui să scoată din buzunare cu 65 de euro mai mult la asigurarea auto pentru un an, iar cei care îşi doresc o asigurare valabilă pentru Federaţia Rusă – cu 13 euro mai mult. Cel mai puţin afectaţi vor fi moldovenii care pleacă în Ucraina şi Belarus, în acest caz Cartea Verde fiind cu aproximativ patru euro mai scumpă.

Potrivit secretarului general al Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova, Vladimir Pendiurin, această „majorare” este determinată de faptul că, până acum, patru companii de asigurări – „Moldasig”, „Asito”, „Crawe Carat” şi „Artas” au încălcat legea, deoarece, potrivit legislaţiei, este interzis să oferi reduceri la Cartea Verde, fie de cinci sau de 15 la sută şi, ulterior, au decis să nu mai ofere aceste reduceri, care uneori puteau ajunge până la 30 la sută.

În aceeaşi ordine de idei, şefa Secţiei de asigurare obligatorie „Moldcargo”, Galina Berjan, susţine că preţurile la Cartea Verde au rămas neschimbate, dar nu se vor mai acorda reduceri şi nici achitări în rate. „Au fost restricţii introduse de Biroul Naţional de Asigurări de Autovehicule, pentru că se acordau reduceri nelegitime”. La întrebarea dacă va fi afectat numărul de clienţi, Galina Berjan a răspuns: „În cazul în care va rămâne aceeaşi regulă pe piaţă, nu va fi influenţat numărul de cumpărători”.

Solicitat de TIMPUL, directorul Direcţiei generale asigurări a Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare din Moldova, Vladimir Ştirbu, a menţionat:
„Ceea ce se întâmplă acum e la nivelul Biroului Naţional de Asigurări de Autovehicule (BNA) şi sunt nişte măsuri de autoreglementare. Este dreptul lor s-o facă, pentru că altfel sunt sancţionaţi de către Comisie. Companiile de asigurări au decis în cadrul BNA să-şi orienteze eforturile spre respectarea prevederilor legale, deci să nu fie acordate reduceri.

Potrivit lui, un canal prin care se acordau reducerile erau intermediarii, care, la rândul lor, vindeau asigurări şi, prin comisioanele care le primeau de la companiile de asigurări, ofereau reduceri nesancţionate, iar companiile nu puteau controla aceste procese. La rândul lor, companiile erau amendate de către Comisie. Indiferent dacă reducerile erau date de personalul companiei sau de brokeri, răspunderea o purta compania”.

Referitor la majorarea oficială a preţului la Cartea Verde nu s-a luat nicio decizie, cel puţin până în martie curent. „La moment sunt în vigoare tarifele pentru anul 2010. Deci, prin hotărârea Comisiei Naţionale, s-a decis ca tarifele să rămână în vigoare, cel puţin pentru primul trimestru al anului 2011, până la colectarea datelor statistice pentru anul 2010”, a conchis Ştirbu.

Până la închiderea ediţiei, niciun reprezentant al Biroului Naţional de Asigurări de Autovehicule nu a fost de găsit pentru a comenta situaţia.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *