Elicopterele moldovenești stropesc pădurile și transportă demnitari
În prezent, elicopterele sunt folosite în agricultură și efectuarea unor misiuni de salvare și transport.
În octombrie 2011, a fost parafat Acordul privind Spațiul Aerian Comun dintre Uniunea Europeană și R. Moldova. Potrivit prevederilor acestui document, companiile moldovenești care operează pe piața aeriană vor fi obligate să renunțe la aparatele de zbor învechite de producție sovietică. În cazul avioanelor, a fost stabilit termenul-limită pe 1 ianuarie 2017, iar în cazul elicopterelor – data de 31 decembrie 2022. Pentru marile companii aeriene, care operează curse internaționale, avioanele sovietice s-au plasat demult în trecutul îndepărtat. În schimb, elicopterele rămân principalele aparate de zbor pentru deplasări aeriene interne. Cel mai important prestator de servicii aviatice pe teritoriul R. Moldova este Întreprinderea de Stat „Moldaeroservice” din Bălți. Fondată în 1966, compania a fost reformată cu denumirea actuală în 1996. Aparatele de zbor cu elice erau intens utilizate în sectorul agrar și silvic, în deservirea și patrularea sondelor petroliere și gazoductelor, operațiuni de căutare și salvare, transportarea pasagerilor, mărfii și poștei etc. Viceadministratorul „Moldaeroservice”, Boris Cabac, ne-a informat că, în prezent, întreprinderea dispune de 23 de elicoptere tip Mi-2, dintre care doar patru dispun de navigabilitate, un act oficial care atestă aptitudinea aeronavei de a transporta pasageri sau mărfuri în condiții bune. La acestea se adaugă 19 elicoptere tip Ka-26 și opt avioane An-2 care nu dispun de navigabilitate și necesită reparații. La scurt timp după parafarea Acordului privind Spațiul Aerian Comun cu UE în octombrie 2011, o bună parte din tehnica aeriană produsă în Uniunea Sovietică din dotarea „Moldaeroservice” a fost scoasă la vânzare. Recent, pe 12 martie, a avut loc o licitație în cadrul căreia întreprinderea a reușit să vândă două elicoptere unor cumpărători din România, ce urmează să le folosească în agricultură.
Elicopterele protejează pădurile
Principala sferă de activitate a întreprinderii rămâne agricultura. Elicopterele sunt folosite pentru pulverizarea cu soluții lichide și prăfuire cu produse solide a culturilor agricole și silvice. Anul trecut, piloții au efectuat lucrări pe 25.888 ha, înregistrând 236 ore de zbor. În 2013, „Moldaeroservice” urmează să presteze servicii aeriene de combatere a dăunătorilor și defoliatorilor forestieri pe o suprafață de 23.300 ha de păduri aflate în gestiunea Agenției „Moldsilva”. „Efectuăm și operațiuni de salvare în caz de necesitate. Serviciile de căutare-salvare sunt o cerinţă a Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile. În caz de accident aeronautic, fiecare ţară are zona de responsabilitate coordonată cu ţările vecine”, ne-a spus Boris Cabac. De asemenea, întreprinderea duce tratative cu Ministerul Sănătății pentru a reînvia aviația sanitară din R. Moldova. „Ultima dată am transportat un militar rănit din Cahul pe 29 ianuarie. Atunci, zăpada era până la genunchi, drumurile erau blocate și elicopterul rămânea singurul mijloc de transport”, își amintește administratorul adjunct al „Moldaerosrvice”, fiind vorba de cazul locotenentului Victor Prisăcaru, comandant de pluton în Batalionul 22 de menţinere a păcii, care a suferit arsuri termice, în urma unui grav accident la domiciliu. Ministerul Apărării a închiriat elicopterul, deoarece serviciul republican de transport a pacienților „Aviasan” nu dispune decât de patru ambulanțe. Potrivit șefului serviciului Mihai Ouș, instituția nu are aparate de zbor încă de la începutul anilor ’90 ai secolului trecut. Trebuie să menționăm că o singură oră de zbor cu elicopterul costă peste 14 mii de lei.
Președintele are elicopter
Deocamdată nu l-am văzut pe șeful statului, Nicolae Timofti, survolând spațiul aerian moldovenesc la bordul unui aparat de zbor. Totuși, la aeroportul de la Mărculești staționează elicopterul prezidențial Mi-8 ce aparține Ministerului Apărării. Acesta a fost înregistrat la Chișinău în 2005. Fostul președinte interimar Mihai Ghimpu a folosit destul de des acest mijloc de transport, mai ales în perioada inundațiilor din 2010, dar și pentru a inspecta proprietățile ex-președintelui Vladimir Voronin. Și premierul Vlad Filat s-a deplasat cu elicopterul prezidențial în 2011 pentru a ajunge la Giurgiulești, unde a participat la reluarea navigației fluviale pe râul Prut. Se presupune că, în anii ’80, elicopterul prezidențial a aparținut dictatorului român Nicolae Ceașescu.