Film

În direct de la CANNES. Comoara de pe Croisette: un etaj mai jos, Porumboiu și Muntean

Floarea cinematografiei mondiale se grăbește spre Bulevardul Croisette: festivalul, zice tânăra cineastă Lilly Paul, originară din Moldova, seamănă tot mai mult cu o întrunire de familie, cineaștii pun la cale proiectele viitoare, producătorii vânează talente și realizatorii – subiecte, distribuitorii se avântă să cumpere drepturile pentru cele mai noi și mai incitante producții. Până duminică, 24 mai, Juriul Mare, prezidat de cineaștii americani Joel si Ethan Coen, va viziona cele 19 pelicule din cursa pentru Palmierul de Aur. Faptul că s-a optat pentru cei doi frați în fruntea juriului competiției oficiale constituie un inedit omagiu Fraților Lumière care au inventat cinematograful acum 120 de ani. Frații Coen, autorii faimosului „Big Lebovski”, sunt printre familiarii Festivalului, au numeroase premii, chiar și un Palme D’Or, pentru „Barton Fink” (1991).
În secțiunea paralelă „Un Certain Regard”, de asemenea competitivă, concurează acerb două filme românești, călduros recomandate de revista Variety: „Un etaj mai jos”, regie Radu Muntean, și „Comoara”, regie Corneliu Porumboiu. Ambii autori sunt cunoscuți de cinefili și nu doar la Cannes. „Românii nu pot realiza filme proaste deoarece acest lucru nu există în ADN-ul lor”, declarau jurnaliştii de la Los Angeles Times acum cinci ani, după proiecţia peliculei lui Radu Muntean, „Marți, după Crăciun” tot la „Un Cerain Regard”: „Filmul lui Munteanu este remarcabil, o portretizare convingătoare şi emoţionantă a subtilităţilor vieţii mondene şi a căsătoriilor”.

Filmul actual, „Un etaj mai jos”, e coprodus de Germania/ Franța/ Suedia, cu concursul financiar al Consiliul National al Cinematografiei din România. Autorii scenariului, Radu Muntean, Alexandru Baciu și Razvan Radulescu au la activ și filmul de succes „Marți, după Crăciun”, selectat la Cannes în 2010. În rolurile principale sunt Teodor Corban (renumit pentru personajul Zapciul Costandin din „Aferim”, filmul recent premiat la Berlin și la Lisboa, al lui Radu Jude) și Iulian Postelnicu. Imaginea poartă semnătura lui Tudor Lucaciu. „Cred că este cel mai important festival din lume, functionează ca un instrument de marketing. Filmul va fi văzut, va fi probabil văndut, dar, principalul, va fi văzut de publicul cinefil, nișa aceasta tot mai mică a iubitorilor de cinema”, afirmă Radu Muntean.

„Comoara”, ultimul film al lui Corneliu Porumboiu (și el un obișnuit al Cannes-ului : Camera d’Or în 2006, pentru „A fost sau n-a fost?”, comedie amară despre cum s-a trăit 1989 într-un orășel de provincie, cu Ion Sapdaru cap de afiș); a revenit la Cannes, la „Un Certain Regard”, în 2009, cu „Polițist, adjectiv”, premiul FIPRESCI și premiul juriului, concurează de asemenea cu sorți de izbândă. Protagonist este Cuzin Toma, iar director de imagine – Tudor Mircea, care a semnat anterior imaginea la „Când se lasă seara peste București” sau „Metabolism”.

La Săptămâna criticii concurează „Ramona”, realizat de Andrei Creţulescu, scurtmetraj ce-l are pe afiș pe Dorian Boguță. „Ramona” încheie trilogia „impromptu”, violentă și stilizată : „Bad Penny” (2013) şi „Kowalski” proiectat la Cannes în 2014, cu aceeași distribuție: Rodica Lazăr, Dorian Boguţă, Andi Vasluianu, Şerban Pavlu, cărora li s-a alăturat Ana Ularu.

Scenariul a fost scris de Andrei Creţulescu, imaginea poartă semnătura lui Andrei Butică.

Programul Romanian Short Waves 8, însumând cam 200 de minute, va beneficia de o proiecţie specială pe 19 mai, în una din sălile Palatul Festivalului. Din cele 16 scurtmetraje selectate pentru ediţia din acest an a programului Romanian Short Waves face parte și „Ecouri”, de Dumitru Grosei (Republica Moldova). Celelate 15 sunt „Omuland”, de Matei Branea, „Două maluri”, de Diana Munteanu, „Verigheta”, de Gabriel Achim, „Ninel”, de Constantin Popescu, „N-ai fost acolo”, de Ioana Agatha Paltinel, „Imobil”, de Besenyei Katalin, „Lumina firavă”, de Florina Dumitrache, „Lag”, de Anton Groves şi Bogdan Orcula, „Blue Spring”, de Andreea Borţun, „Micul tată”, de Ioana Turcan, „Dumneavoastră, tu”, de Bogdan Theodor Olteanu, „Fereastra”, de Georgiana Moldoveanu, „This time, last year”, de Ana Savin, „Puzzled”, de Tudor Botezatu, şi „Cristian”, de Doina Ruşti.

Deci, într-un ceas bun și cu noroc pentru cineaștii noștri! Voi reveni cu detalii.

De la Cannes, cu drag de Domniile Voastre,
Larisa Turea

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *