Infertilitatea, între servicii noi şi sărăcie
Un proiect de lege cu privire la sănătatea reproductivă a fost propus în Parlament în această săptămână. Însă înainte de a ajunge pe masa deputaţilor, iniţiativa legislativă a fost criticată de către societatea civilă, fiind catalogată drept un proiect confuz, realizat într-o formulare defectuoasă. Pretenţiile nu s-au oprit la construcţia lingvistică a textului, ci şi la conţinut. Deşi prevede o serie de servicii noi, care ar putea fi realizate în baza poliţei de asigurare, nu este clar dacă statul va avea banii necesari pentru a susţine multe familii care au nu doar probleme de infertilitate, ci şi de bani. Aceasta este concluzia specialiştilor care mai caracterizează proiectul de lege drept unul care, în cazul legiferării lui, ar lăsa loc şi pentru corupţie.
Iniţiatorii proiectului sunt un grup de deputaţi în frunte cu Vladimir Hotineanu, fost ministru al Sănătăţii. Aceştia argumentează în nota informativă a proiectului că sănătatea reproductivă din RM se confruntă cu multe probleme, precum indicele negativ al natalităţii şi îmbătrânirea societăţii, iar adoptarea unei astfel de legi ar veni cu soluţii în acest caz. Astfel, proiectul prevede implementarea unei serii de servicii noi pentru cuplurile infertile, cum ar fi inseminarea artificială cu sperma soţului, inseminarea artificială cu sperma donatorului, fertilizarea in vitro cu transferul intrauterin de embrioni, crioconservarea de spermă, oocite şi embrioni, donarea acestora, maternitatea de substituţie. Autorii proiectului legislativ consideră că aceste servicii vor fi prestate de instituţiile de stat şi cele private deopotrivă. Aceasta chiar dacă acelaşi Hotineanu, pe când exercita funcţia de ministru al Sănătăţii, mai exact în anul 2010, s-a pronunţat categoric împotriva acestei practici medicale în clinicile private. El şi-a motivat poziţia prin frica de a nu favoriza astfel „apariţia traficului de ovule, ceea ce echivalează cu traficul de organe”.
Documentul prevede că noile servicii vor fi accesibile în baza poliţei de asigurare medicală. Tot în acest context, semnatarii proiectului de lege susţin că implementare lui nu implică cheltuieli suplimentare. Aceste prevederi vin oarecum în contrapunere, deoarece, într-un caz se menţionează că cheltuielile legate de prestarea serviciilor de reproducere care urmează a fi implementate în ţara noastră vor fi finanţate de stat, astfel este imposibil ca tehnologiile, medicamentele, remunerarea specialiştilor să nu implice cheltuieli suplimentare, sunt de părere specialiştii din cadrul Centrului de analiză şi prevenţie a corupţiei, care au analizat iniţiativa legislativă a deputaţilor. Specialiştii şi-au exprimat scepticismul în privinţa posibilităţilor statului de a asigura asemenea servicii în mod gratuit pentru toată lumea care are nevoie de ele.
Proiectul prevede implementarea unei serii noi de servicii pentru cuplurile care suferă de infertilitate, cum ar fi inseminarea artificială cu sperma soţului, inseminarea artificială cu sperma donatorului, fertilizarea in vitro cu transferul intrauterin de embrioni, crioconservarea de spermă, oocite şi embrioni, donarea acestora sau maternitatea de substituţie.
CNAM, sursa de bani care va trebui să acopere cheltuielile pentru aceste servicii, nu ştie în ce volum va putea acoperi financiar serviciile de tratament la care fac referire deputaţii, aceasta însă se va face în limita posibilităţilor. Doar în cazul în care fondurile companiei vor creşte, vor creşte şi finanţările în acest sector.
Compania Naţională de Asigurări în Medicină:
„CNAM este în aşteptarea variantei finale a legii pentru a vedea care servicii şi în ce volum pot fi acoperite financiar din Fondurile AOAM. Altfel spus, CNAM va finanţa serviciile în limita posibilităţilor de extindere a Programului Unic raportat la creşterea acumulărilor în fonduri”.