INSM: „Contoarele de apă sunt bune, dar nu sunt exploatate corect”
„Nu trebuie să schimbăm contoarele, ci condiţiile de exploatare a lor”. Este poziţia Institutului Naţional de Metrologie şi Standardizare (INSM), care a supus contoarele, aflate deja în uz, încercărilor metrologice de stat înainte ca acestea să fie plasate pe piaţă.
Specialiştii de la INSM nu văd nicio problemă în privinţa contoarelor amplasate pe piaţă, despre care s-a discutat până acum pe la conferinţe de presă sau în şedinţe la Primărie. „Pentru plasarea pe piaţă a contoarelor, care sunt mijloace de măsurare, este suficient ca acestea să treacă încercările de stat şi să fie incluse în Registrul de stat a mijloacelor de măsurare. Problema nu constă în clasa contorului. Acestea apar ulterior, în funcţie de modalităţile şi de condiţiile de exploatare a dispozitivelor, precum şi de calitatea rea a reţelelor şi a apei. Diferenţele dintre contoare din clasa A, B şi cele din C şi D nu împiedică contorizarea corectă a apei în cazul în care condiţiile lor de exploatare ar fi corespunzătoare. Din experienţa noastră, putem constata că majoritatea contoarelor care sunt prezentate periodic la verificare metrologică nu mai sunt funcţionale. Iar specialiştii noştri sunt siguri că acestea sunt consecinţe ale calităţii reţelelor şi apei… Astfel, cine poate asigura consumatorul că alte modele de contoare vor fi mai rezistente la exploatare în aceleaşi condiţii? Au fost efectuate anumite încercări care pot confirma acest lucru? Atâta timp cât nu avem informaţii exhaustive la acest capitol, considerăm că dreptul consumatorului de a primi un produs calitativ, dar şi de a achita strict volumul consumat, nu este asigurat”. Declaraţiile au fost făcute pentru TIMPUL de către Vitalie Dragancea, directorul general al INSM.
Vitalie Dragancea
Astfel, Vitalie Dragancea admite faptul că furnizorul a identificat o soluţie pe termen scurt, care să-l scape de probleme – în cazul dat, de pierderile de apă masive din reţea. Totodată, afirmă el, soluţia găsită de administraţia publică locală şi furnizor nu este una echitabilă: consumatorul nu ştie dacă achită pentru volumul de apă pe care l-a consumat sau, pur şi simplu, acoperă din buzunarul său nişte cheltuieli străine, mai ales dacă luăm în calcul faptul că oamenii deja achită un procent pentru pierderile din reţea, care este inclus în tariful la apă. INSM propune ca SA „Apă-Canal” să vină cu un studiu complex, prin care să verifice de unde exact vin pierderile, în ce condiţii se află reţelele prin care curge apa potabilă şi cum influenţează aceasta asupra contoarelor. „Este nevoie ca instituţia să ofere răspunsuri concrete la capitolul pierderi, dar şi să spună din vina cui se produc acestea. Nu este corect să pui problema pe spatele tuturor consumatorilor. Aceasta este o soluţie pe termen scurt şi cu investiţii minime. Or, dacă ceri mai mult, trebuie să garantezi şi nişte servicii mai bune”, a mai spus directorul general al INSM.
Constantin Becciev, director SA „Apă-Canal Chişinău”: „Contoarele de tip A sunt de cea mai rea clasă şi ele nu sunt folosite în lume ca aparate comerciale. Consumatorul dacă vrea să plătească mai puţin pentru contor, va plăti mai mult pentru serviciu, în caz contrar trebuie să cumpere contoare potrivite care să arate volumul real consumat. Contoarele de tip A au fost introduse în Registrul de stat al mijloacelor de măsurare pentru că corespund cerinţelor tehnice, dar ele arată o precizie inferioară. Acestea generează o diferenţă mare de volum. Iar acest lucru trebuie să-l recunoască şi specialiştii de la INSM. De ce nu spun adevărul?”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!