Ministerul Economiei și Infrastructurii a pus la ciorap milioane de lei
Curtea de Conturi a examinat recent auditul situațiilor financiare consolidate ale Ministerului Economiei și Infrastructurii (MEI) la sfârșitul anului 2017. Scopul misiunii a fost oferirea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că rapoartele financiare, în ansamblul lor, nu conțin denaturări semnificative datorate fraudelor sau erorilor. În urma controlului, au fost constatate denaturări semnificative în gestionarea banilor publici atât la acest minister, câr și la instituțiile pe care le are în subordine.
Ca urmare a restructurării administrației publice centrale de specialitate, Ministerul Economiei s-a reorganizat prin absorbția Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor și Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, devenind succesor de drepturi și obligații al acestora. Totodată, a preluat competențele în domeniul construcțiilor de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, formând astfel o nouă autoritate publică centrală – Ministerul Economiei și Infrastructurii.
Probele de audit au fost acumulate de la MEI și alte instituții subordonate, precum Administrația de Stat a Drumurilor, Agenția Proprietății Publice, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, Agenția pentru Eficiență Energetică, Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Tehnică a Obiectelor Industrial Periculoase, Unitatea Consolidată pentru Implementarea și Monitorizarea Proiectelor în domeniul Energeticii, Unitatea de Implementare a Proiectului Băncii Mondiale de Ameliorare a Competitivității, Unitatea de implementare a grantului acordat de Guvernul Japoniei, Căpitănia Portului Giurgiulești și aparatele centrale ale ministerelor restructurate.
Patrimoniul gestionat de MEI a constituit la finele anului 2017 cca 5626,7 mln lei. Finanțarea activității ministerului se efectuează din contul alocațiilor bugetului de stat, în proporție de 99,8% și din granturi primite. În cadrul verificărilor, auditul a constatat că situațiile financiare consolidate nu prezintă o imagine fidelă și veridică, fiind însoțite de denaturări semnificative, atât în cadrul ministerului, cât și în cadrul instituțiilor din subordine.
Administrația de Stat a Drumurilor nu a contabilizat toate penalitățile pentru neexecutarea lucrărilor
Astfel, probele de audit colectate denotă că acțiunile și alte forme de participare în capital în interiorul țării au fost înregistrate și raportate în bilanțul contabil consolidat al MEI la 31 decembrie 2017 la valoarea nominală de 3598,7 mln lei sau cu 2677,5 mln lei mai puțin față de informațiile aferente deținute de către Agenția Proprietății Publice și Ministerul Finanțelor.
De asemenea, informațiile din raportul consolidat al MEI la sfârșitul lui 2017, aferente investițiilor capitale în active în curs de execuție, au fost denaturate cu cca 1304,9 mln lei. Această situație a fost condiționată de admiterea unor carențe de către Administrația de Stat a Drumurilor (ASD), care e una dintre instituțiile ce se consolidează în rapoartele financiare ale MEI. Această instituție nu a contabilizat corespunzător penalitățile calculate conform clauzelor contractuale pentru neexecutarea în termen a lucrărilor în sumă totală de 25,3 mln lei, ceea ce a condiționat raportarea neveridică, fiind diminuată valoarea investițiilor capitale în active în curs de execuție cu suma menționată.
În procesul reorganizării, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a transmis în gestiunea MEI bunuri în valoare de 74,5 mii lei, valoarea uzurii fiind majorată cu 13,0 mii lei, precum și alte bunuri în valoare de 98,1 mii lei, valoarea uzurii fiind micșorată cu 17,7 mii lei. În consecință, au fost denaturate informațiile din rapoartele financiare la finele anului de gestiune tangențiale valorii de bilanț și al uzurii mijloacelor fixe, precum și a cheltuielilor corespunzătoare și a rezultatului financiar al perioadei de gestiune.
Patru milioane din grantul oferit de Japonia au dispărut
Probele de audit relevă că ASD nu s-a conformat integral unor cerințe ale cadrului legal-normativ. Astfel, ineficiența managementului financiar și de control, aferent creanțelor și datoriilor, a condiționat neconfirmarea creanțelor în sumă totală de 447,1 mln lei și a datoriilor în sumă de 2344,8 mln lei, ceea ce a compromis veridicitatea informațiilor financiare. Totodată, în pofida unor măsuri întreprinse de către Unitatea de Implementare a Grantului Acordat de Guvernul Japoniei, până la momentul actual nu au fost confirmate și recuperate creanțele cu termenul de achitare expirat în sumă totală de 4,4 mln lei (compromise).
Controlul intern existent și informațiile aferente rezultatelor inventarierii anuale a elementelor de activ a unei autorități absorbite nu au contribuit pe măsură la furnizarea informației reale privind patrimoniul gestionat. Respectiv, ca urmare a testării elementelor de activ ale MEI, se denotă că din totalul de 3380 de standarde și acte normative în construcții la valoarea de 38,5 mln lei transmise în gestiune de către Ministerul Agriculturii Dezvoltării Regionale și Mediului, 324 de standarde și acte normative în construcții, cu valoarea de 2,0 mln lei, erau abrogate de către Institutul de Standardizare din Moldova la momentul transmiterii.
5% din buget au ajuns la alt minister
În același timp, subsidiile din bugetul de stat în sumă de cca 1,6 mln lei, acordate pe parcursul anului 2017 întreprinderilor de stat care au trecut în subordinea MEI, au fost planificate de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, fiind ulterior înregistrate în evidența contabilă de către MEI și raportate necorespunzător, ceea ce a diminuat veridicitatea acestora. Din suma totală de cca 399,5 mln lei a subsidiilor, executate și raportate în anul 2017 de către MEI, cca 19,9 mln lei, adică 5%, au fost alocate pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale a unei instituții publice de învățământ profesional-tehnic în domeniul ingineriei, al cărei fondator este Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. Aceasta a condiționat neasigurarea atingerii scopurilor de subvenționare a domeniului gestionat.
Pe parcursul misiunii de audit, Ministerul Economiei și Infrastructurii și instituțiile subordonate, supuse auditului, au remediat un șir de deficiențe.
Ministerul Economiei și Infrastructurii este organul central de specialitate al administrației publice care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniile economic, tehnologiei informației și comunicațiilor, construcțiilor, transportului, infrastructurii calității și supravegherii pieței, securității și eficienței energetice. Ministerul monitorizează calitatea politicilor și actelor normative, propune intervenții justificate ale statului, care urmează să ofere soluții eficiente în domeniile de activitate.