Social

Moldova va trece la sistemul unic pentru apeluri de urgență 112

Când sunăm la 112?

Trecerea la sistemul unic pentru apelurile de urgență este o cerință ce trebuie să fie respectată de toate statele ce fac parte sau doresc să se integreze în Uniunea Europeană. Șeful direcției Politici în Domeniul Tehnologiilor Informaționale, din cadrul Ministerului Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor (MTIC), Pavel Șincariuc, a declarat pentru TIMPUL că în Moldova vor fi create trei centre, care vor prelua apelurile de urgență, din regiunea Nord, Sud și, respectiv, Chișinău.

„Planificăm ca până la finalul anului 2013 să avem deja un program de lucru, care să prevadă cum va fi creat acest serviciu. E un program care necesită timp, de aceea noi organizăm sistematic întâlniri cu reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Sănătății, dar și cu cei de la „Moldova-Gaz”, a declarat Pavel Șincariuc.

Moldovenii ar putea suna la 112 în cel mult cinci ani

Deși în prezent, în Moldova doar se discută despre înființarea numărului unic de urgență, autoritățile au deja câteva planuri de viitor. Pavel Șincariuc a spus că în țara noastră acest serviciu va putea apărea în aproximativ cinci ani. „De obicei, noi preluăm practicile altor state atunci când vine vorba de implementarea unor proiecte mari. Exemplul Bulgariei este unul foarte reușit în acest caz. La ei a durat implementarea numărului 112 de la trei la patru ani. În Lituania exact așa. De costuri nu putem vorbi la moment, deoarece nu avem o schemă pusă la punct. Știu doar că în unele țări din Uniunea Europeană, crearea acestui serviciu a costat în jur de trei, patru euro per persoană”, a mai spus Șincariuc.

Dispeceratele din țară, gata să treacă la 112

Reprezentanții Serviciului Protecției Civile și Situațiilor Excepționale se arată deschiși pentru implementarea acestui serviciu. Ei spun că, odată cu introducerea numărului 112, va fi economisit timpul pentru intervenții.

„În prezent, la preluarea unui apel de urgență se pierde foarte mult timp pentru identificarea locației apelantului. Totuși, sistemele tehnice existente în Moldova permit să fie identificată poziția apelantului atât de la telefonia fixă, cât și de la cea mobilă, însă nu sunt implementate la actualele servicii de urgență. O altă cauză este intervenția în cazul unui accident. Când este vorba de o descarcerare, trebuie să suni 902 la poliție și apoi 901 la pompieri și salvatori. Când va exista numărul unic de urgențe 112, operatorul, care va răspunde solicitării, din start va trimite la fața locului ambulanța, descarcerarea dar și poliția. Și astfel vom avea mai multe vieți salvate”, e de părere Alexandru Oprea, șef-adjunct al Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale.

112 va salva mai multe vieți

Directorul Spitalului de Urgență, Gheorghe Ciobanu, a spus că implementarea numărului de urgențe 112 trebuie să aducă schimbări majore în sistemul de intervenție. „Când am participat la ședințele organizate la MTIC, am spus că Moldova are nevoie de utilaje performante pentru a acorda asistența medicală. Aici mă refer atât la rianimobile (ambulanțe dotate cu echipament de reanimare – n.red.), cât și la unul sau două elicoptere. Altceva ar fi comasarea serviciului de ambulanță cu cel de descarcerare cum este în România, adică SMURD-ul. De foarte multe ori, asistenții noștri, când merg la un accident, ei sunt cei care cheamă echipele de la descarcerare. Dacă aceste două servicii vor activa împreună, lucrurile se vor schimba și multe vieți vor fi salvate mai repede”, a conchis Gheorghe Ciobanu.

La moment, în Republica Moldova numărul 112 poate fi apelat, însă acesta este direcționat doar către poliție. Apelarea numărului unic de urgențe 112 va fi gratuită și accesibilă de la toți operatorii de telefonie atât fixă, cât și mobilă.

Vox populi:  Alo, 112?

Totodată, am încercat să aflăm care este opinia reprezentanților societății civile față de implementarea sistemului unic pentru apeluri de urgență 112.

Cătălina Hâncu, studentă, 20 ani: „Ar fi foarte bine să avem un asemenea serviciu, deoarece foarte multă lume nu cunoaște că, în caz de incendiu, trebuie să suni la 901, de exemplu, sau pentru a chema salvarea – 903”.

Dumitru Stancu, funcționar public, 29 ani: „Ar fi un miracol pentru Moldova implementarea numărului 112. În România este foarte simplu: suni un singur număr, le spui ce problemă ai și ei te direcționează”.

Rodica Gori, filolog, 26 ani: „Eu cred că acest serviciu va facilita accesul echipelor de intervenție la sate. Acolo lumea are mare nevoie de ele, dar acestea întârzie foarte mult”.

Viorica Oglindă, profesoară, 23 ani: „Orice lucru care necesită bani este binevenit, așa că și 112 va fi foarte util pentru societatea noastră, cred eu”. 

Lora Casian, psiholog, 41 ani: „Ar ajuta foarte mult un asemenea serviciu. Eu cred că medicii sau pompierii vor ajunge mai repede la destinație, iar apelurile false vor putea fi combătute”.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *