Social

O afacere încâlcită… cu păr

În Moldova, podoaba capilară a ajuns să fie un mod rapid de a câștiga peste 600 lei printr-o simplă mișcare a foarfecelor.

Dacă în Europa de Vest și America vânzarea părului nevopsit de peste jumătate de metru poate asigura unei persoane traiul pe cel puțin două luni, reparația locuinței, un tratament costisitor sau alte nevoi zilnice, în Asia și Europa de Est, care sunt cei mai mari distribuitori de păr blond și negru, vânzarea lui este doar un ban în plus pentru zilele negre.

Părul – o sursă sigură de venit

Conform unui sondaj realizat de revista americană „Salon”, prețul mediu pentru extensii în SUA este de 439$, dar procedura poate costa și câteva mii de dolari în saloanele de elită. Și în Marea Britanie acest comerț a înflorit în plină criză. Astfel, dacă până acum „materia primă” pentru perucile britanice venea din Europa de Est, India sau chiar China, acum tot mai multe englezoaice renunță la cozi pentru a câștiga în jur de 310 euro.
Despre acest fenomen, Sam Vaknin, redactor la Global Politician, un expert în comerțul cu organe umane, și nu numai, din Europa de Est, afirmă că „părul rusesc este de cinci ori mai scump decât cel din Israel sau din China. Din aceste motive, reţelele criminale din Rusia sunt interesate să recolteze păr din alte părţi ale Europei, apoi îl duc în Rusia, unde îl etichetează ca păr rusesc, ulterior vânzându-l în Statele Unite, Marea Britanie, America Latină şi în statele din UE”.

Tăcerea colectorilor moldavi naște întrebări

Începutul secolului XXI a fost momentul de lansare a acestui tip de comerț și în RM. În 2001 și-a început activitatea compania „Euro Hair”, al cărei director, Dumitru Leangă, solicitat de TIMPUL, a refuzat să dea informații despre originea, prețul și destinația finală a produselor lor. Iar fiind contactat pentru vânzarea părului, el afirmă că nu se ocupă cu colectarea părului. În pofida acestor neînțelegeri, site-ul companiei informează că activează în acest domeniu de zece ani și vinde părul ce a aparținut unor femei din Moldova și Ucraina. Potrivit site-ului lor, părul este cumpărat de către companie deja tăiat și comercializat pentru a fi prefăcut în peruci și alte produse din păr. Din informația oferită pe pagina web a companiei respective, se înțelege faptul că părul poate fi chiar vopsit de către „proprietarul” inițial. Prețurile sunt stabilite conform lungimii și culorii. Dacă în 2008, Dumitru Leangă afirma într-un interviu pentru eco.md că din această afacere se poate obţine profit de 35 mii lei anual, actualmente, conform datelor prezentate de un site internațional, venitul anual al companiei ajunge la un milion de dolari.

O altă companie colectoare de păr uman și distribuitoare en-gros de peruci și extensii, „Zavas RHH”, s-a deschis în 2003 și are sedii în RM și Rusia. Linia de produse pe care le oferă include vracuri de păr în coadă de cal și extensii de culori diverse. Produsele lor sunt colectate direct de pe teritoriul Rusiei, Ucrainei și R. Moldova. Părul comercializat de ei este prelucrat prin eliminarea firelor mai scurte, de exemplu, dintr-o coadă de 60-70 cm, firele cu lungimea mai mică de 35 cm sunt extrase.

Cât ar costa, cu cât se cumpără și se vinde

Încercarea de a găsi mai multe informații despre afacerea respectivă s-a soldat iarăși cu eșec pentru TIMPUL pe motiv că președintele companiei, Vasile Zamanov, este plecat din țară. Fiind, însă, contactat din numele unui potențial client, un reprezentant al companiei a explicat că părul este acceptat dacă este mai lung de 42 cm și este nevopsit. Compania respectivă propune prețul de 650 de lei pentru suta de grame de păr blond cu lungimea de 42 cm, iar în cazul în care lungimea depășește 50-60 cm, suta de grame costă 700 lei.

În contextul în care este nevoie de o lună pentru a crește un centimetru de păr și în jur de vreo 250 lei lunar pentru a-l păstra sănătos și curat, costurile de întreținere și creștere a numai 42 de centimetri de păr ar putea ajunge la 11 mii lei. În pofida acestor calcule pragmatice, se pare că cei care renunță la podoaba lor capilară nu își permit să se târguiască, iar cumpărătorii ei nu sunt interesați de o scumpire a „materiei prime”.

Părul est-european – prea bun pentru a fi vândut acasă

Un alt paradox al acestui comerț este faptul că produsele din păr uman fabricate în Moldova nu sunt comercializate pe piața autohtonă, ci exportate atât în Europa de Vest, cât și în America de Sud și de Nord.
Totodată, vânzătoarea de peruci și extensii de păr uman dintr-un magazin din capitală afirmă că în decursul a câțiva ani de activitate în domeniu nu a avut niciodată posibilitatea de a vinde produse din Moldova. „Colaborăm cu două firme, una din Europa, care impune și prețuri mai mari, în timp ce a doua, care are sediul în China, oferă produse mai ieftine”, explică ea. Aici, prețul părului deja prelucrat nu mai este calculat după gramaj, ci după numărul de… smocuri de păr. Astfel, doritorul de a-și alungi artificial părul va fi nevoit să scoată din buzunar în jur de 2000 de lei pentru cinci smocuri, sau 2300 pentru opt. Cu toate acestea, lungimea părului rămâne a fi un etalon al prețului – de 60 cm costă 2300-2500 lei, iar de 50 cm – până la 1800 lei.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *