O carte bună ne trimite spre alte cărți
Asemenea preocupări care vin, în mod sigur, din convingeri patriotice, stau pe umerii pedagogilor, de obicei. E și firesc ca ideea națională într-un stat să vină din certitudinea profesională a acestora, așa cum un profesor de istorie este bun nu doar prin ceea ce cunoaște, dar și prin promovarea adevărului istoric. Un îndemn la unirea românilor a fost și motivul cărții „Ideea Națională a românilor – Reîntregirea Țării”, scrisă de Virgil Mândâcanu și Daniela Vacarciuc, apărută la Editura Pontos, 2016, Chișinău. Cartea e un ghid didactic pentru profesori, indiferent de disciplina pe care o predau, și este destinată studenților, elevilor, părinților etc., celor care sunt conștienți că statul este fiecare din ei.
Pedagogi prin profesie, dar pedagogia devenind o vocație, autorii, membri ai Sfatului Țării 2, demonstrează în cele trei capitole ale cărții care sunt consecințele educației lipsite de idealul național-creștin, ce este educația din perspectiva valorilor idealului național-creștin și cum se poate forma personalitatea omului prin valorile autentice românești. Antologie de texte cu caracter educativ, patriotic și civic, cartea poate fi și un breviar de date, argumente, îndemnuri la „reunire de la om la om, de la localitate la localitate, de la țară la țară, reunire, mai întâi, noi între noi”, notă subliniată în prefața cărții de poetul Nicolae Dabija. În susținerea ideii că patriotismul se cultivă prin educație, – în școală, începând din familie, prof. V. Mândâcanu scrie în unul din capitole că „România și Basarabia, o singură Țară după hărțile lui Dumnezeu, aflată în calea răutăților, a avut domnitori care s-au sacrificat, de-a lungul tuturor veacurilor pentru întărirea statului și stopării expansiunilor din Est, din Vest, de la Sud și de la Nord”. De aceea invocația clasică, adresată lui Ștefan Voievod este motivată, autorul citându-i fraza profetică: „Dacă această poartă care este Țara noastră va fi pierdută, Dumnezeu să ne ferească de așa ceva, atunci toată creștinătatea va fi în mare pericol”. Ancorat în realitatea crudă și nedreaptă a istoriei actuale, prof. Mândâcanu caută salvarea nației noastre, tot la măritul Ștefan, care știe „cum e rânza moldoveanului bolnav de mancurtism, trădare, corupție, mândrie deșartă și dorința de înălțare în scaunele puterii cu orice preț”.
Discipolă a prof. V. Mândâcanu, profesoara de istorie Daniela Vacarciuc, susține în capitolul III „Formarea personalității prin valorile autentice românești” că identitatea unui neam poate fi recunoscută prin exemple de personalități: „Atitudinea lui Mircea față de ordinea politică și economică a statului, sau a lui Ștefan cel Mare ca suveran ce a moștenit o țară extrem de săracă, dar a reușit să-i dea strălucire, dar și modestia lui V. Alecsandri, Gr. Vieru, D. Matcovschi, precum și condițiile de afirmare ale lui Eugen Coșeriu, Vladimir Bucovschi sau ale lui Nelson Mandela, Mohandas Caramcean Gandi și alte modele relevante oferite de evoluția umană”.
Autorii așază în această carte ca argument al Reîntregirii Țării mai multe idei educative și didactice: „Lipsa culturii acomodării etnice în contextul idealului național”, „Știe școala care-i idealul educației naționale?”, „Conștiința națională crucială pentru schimbarea mentalității cetățeanului” etc.
Lectura cărții „Ideea Națională a românilor – Reîntregirea Țării” își va păstra mult timp actualitatea, fiindcă ne educă din perspectiva valorilor idealului național-creștin. Așadar, ca orice carte bună, ne va trimite către alte cărți.
Silvia Strătilă
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!