Social

Parcul Urban de Autobuze își dă ultima suflare

Însă, în prezent, circa 80 de procente din unitățile de transport din Parcul de Autobuze din capitală sunt vechi și trebuie schimbate.

Ca rezultat, acestea au depășit termenul de exploatare cu 5, 10, 15 sau chiar 20 de ani. Mai mult, anual, autobuzele cu pricina nu aduc niciun venit, ci doar înregistrează pierderi considerabile, iar primăria cheltuiește milioane de lei ca să le întrețină. Ultimele autobuze au fost cumpărate în anul 2006.

Hala unde ajung autobuzele care au defecțiuni minore, iar specialiștii le repară în regim de urgență

Într-o vizită de documentare la Î.M. Parcul Urban de Autobuze am văzut că la multe unități de transport se efectuează lucrări de reparație, iar mecanicii muncesc într-un regim sporit. Prin urmare, am aflat că oamenii repară vehicule care circulă prin oraș de 30 de ani. Acum, acestea mai mult staționează decât transportă pasageri și asta pentru că piesele de schimb costă enorm. Cu mâinile și hainele murdare de lubrifianți, angajații trudesc zilnic pentru ca unitățile să funcționeze, însă acest lucru este tot mai dificil de realizat.

Autobuze cu termenul de exploatare depășit

Conform şefului adjunct al Parcului Urban de Autobuze, Andrei Coval, instituția administrează 136 de unități de transport. Dintre acestea, la 15 lipsesc diferite piese de schimb și prin urmare vor fi reparate în următoarele șase luni.

Unele autobuze cu care circulă oamenii zilnic sunt atât de vechi, încât seamănă cu unități de transport de epocă.


Andrei Coval, șeful adjunct al Parcului Urban de Autobuze din Chișinău

Potrivit lui Coval, din toate mijloacele de transport, 15 au o vârstă între 23 și 30 de ani, altele 50 au fost asamblate acum 16 ani și încă 50, sunt pe străzile Chișinăului de 10 ani. Acestea funcționează chiar dacă termenul de exploatare permis este de opt ani.

„Încă nimeni nu a pățit nimic”

În timp ce mecanicii le repară fără pauză, pasagerii care circulă cu autobuzele se arată nemulțumiți de condițiile în care sunt nevoiți să călătorească. Aceștia atrag atenția că în salon este permanent miros de combustibil, scaunele sunt rupte, au observat găuri în podea, sau spun că ușile nu se închid bine.

Lilian Copaci, şeful Direcţiei management în transport din cadrul Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie a Primăriei Chişinău recunoaște că mai mult de jumătate dintre autobuzele care circulă acum prin oraș, dar și prin suburbii sunt foarte vechi. Totodată, șeful direcției evidențiază că autoritățile locale trebuie să riște și să le păstreze pe rute pentru că nu sunt unități noi pe care le-ar putea înlocui.

„Din anul 2006 primăria a planificat să cumpere în fiecare an câte 20-30 de autobuze, iar până acum toate cele vechi puteau fi schimbate, însă lipsa de resurse financiare ne obligă să păstrăm autobuzele vechi. Oamenii circulă în acestea și nimeni nu a pățit nimic. Când se defectează le reparăm și mergem mai departe”, subliniază L. Copaci.

În același timp, reprezentantul primăriei recunoaște că dacă ar fi fost mai multe autobuze, demult s-ar fi renunțat la maxi-taxiuri. Potrivit lui Copaci, dacă șoferii de microbuze ar înceta să lucreze, troleibuzele și autobuzele vor face cu greu față fluxului de pasageri.

Călătoria cu autobuzul costă în realitate 8,23 lei

Chiar dacă oamenii care circulă cu autobuzul achită câte trei lei, prețul transportării este mult mai mare, iar pentru a suplini costurile autoritățile alocă anual sume enorme de bani.

Prin urmare, Vitalie Copaci, șeful serviciului planificare din cadrul Parcului Urban de Autobuze spune că prețul real pentru o călătorie cu autobuzul este de 8,23 lei, dar pentru că aceasta este o sumă destul de mare o parte din cheltuieli și le asumă primăria.

„Cu autobuzul circulă oamenii care au puțini bani, de aceea nu putem mări tariful. Plus la toate, aici avem și persoane care se bucură de diferite facilități la procurarea abonamentului. Printre acestea se numără pensionarii, elevii și studenții”, subliniază V. Copaci.


Autobuzul de pe ruta 46 care circulă de la Piața Ovidiu până în satul Ghidighici. Mecanicii îi verifică starea tehnică

Unitățile de transport, din cadrul parcului, circulă atât prin oraș, cât și prin suburbii. Prin urmare, prețul unui bilet în afara Chișinăului crește în funcție de distanță. Potrivit șefului serviciului planificare, pasagerii, care locuiesc în apropiere de capitală, plătesc pentru o călătorie de la 3,50 până la 4,50 lei. Drept rezultat, conform calculelor tariful mediu al unui bilet este de 3,18 lei, iar diferența de sumă, până la 8,23, este acoperită din bugetul administrației publice locale și constituie 5,05 lei pentru fiecare călător.

Câștigă 37 milioane de lei anual, dar cheltuiește de trei ori mai mult

Conform indicilor economici ai instituției, în anul 2013, autobuzele au transportat circa 15 milioane de călători și s-au strâns în jur de 37 de milioane de lei. Totodată cheltuielile pentru salariile angajaților și întreținerea unităților de transport s-au ridicat la 119 milioane de lei. Prin urmare, 38 de milioane merg anual pentru salarii, circa 55 de milioane se cheltuiesc pentru combustibil și lubrifianți, iar banii rămași sunt pentru reparații curente și piese de schimb.

În cadrul întreprinderii „Parcul de autobuze” sunt angajate circa 688 de persoane. Salariul mediu al acestora este de 4500 de lei. Minimum, un lucrător primește în jur de 1400 de lei, iar venitul maxim îl are șoferul unui autobuz articulat, circa 8000 de lei lunar.

Notă! La începutul anului 2014, un document ce conţine mai multe variante de soluţionare a problemelor Parcului Urban de Autobuze a fost transmis spre examinare Consiliului Municipal. Prima variantă prevede reînnoirea parcului din contul asamblării autocarelor la Direcţia transport auto, cea de-a doua variantă este darea întreprinderii în concesiune, iar cea de-a treia – privatizarea.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *