Ultima oră

REPORTAJ: Trenul Iași-Chișinău face „Unirea”

Trenul a revenit la Chișinău în aceeași zi la ora 21.17. Denumită simbolic „Unirea”, garnitura dispune de 260 de locuri, aer condiționat și conexiune wi-fi.

Trenul „Unirea” a avut în jur de 10 pasageri în prima sa călătorie, restul fiind jurnaliști, invitați și reprezentanți ai Partidului Liberal. Printre primii călători s-au numărat liderul PL Mihai Ghimpu și primarul Dorin Chirtoacă, ministrul Transporturilor Iurie Chirinciuc, precum și directorul Căilor Ferate Iurie Topală. Potrivit celui din urmă, 127 de bilete au fost accesate pe site-ul întreprinderii, însă mult prea puține au fost procurate.

Octavian este student în primul an la Facultatea de Inginerie din Iași. Poartă o geacă de piele maro, iar cu o mână sprijină o geantă de voiaj încăpătoare. „Am ales călătoria cu trenul, deoarece consider prețurile accesibile. Este mult mai confortabil și mizez pe un timp redus al călătoriei”, spune tânărul. Cu aceleași speranțe pornește la drum Ion, un alt pasager. „Pentru clasa a treia, biletul e mai ieftin ca la microbuz. Eu plec la prietena mea. Dacă vrem să călătorim prin România, mergem doar cu trenul. Mi se pare un mijloc de transport mai spațios și mult mai sigur”, susține călătorul.

Un tren pentru 10 pasageri

O cursă spre Iași costă bugetul Căilor Ferate aproape 50.000 de lei. Din cauza numărului redus de bilete vândute, prima călătorie a trenului s-a dovedit, totuși, nerentabilă, înregistrând pierderi de 40.000 de lei. „O să vedem care au fost neajunsurile și vom face tot posibilul ca pasagerii să fie mai informați și să opteze pentru călătoria cu trenul. Promoția pe care am lansat-o vine de asemenea să încurajeze călătorii, iar prețurile reduse vor rămâne valabile pentru studenți și elevi chiar și după expirarea ofertei”, a declarat purtătorul de cuvânt CFM, Inga Nosatâi. Pentru a motiva călătorii să renunțe la microbuze și să aleagă trenul, reprezentanții CFM au introdus pentru luna octombrie reduceri de 20% pentru toate categoriile de bilete. Astfel, prețurile pentru noua cursă feroviară sunt: vagon de clasa I – 173 de lei (în loc de 230 de lei), vagon de clasa II – 148 de lei (în loc de 185 de lei) și vagon de clasa III – 132 de lei (în loc de 165 de lei). Copiii de până la 7 ani vor achita doar jumătate din prețul biletului.

Cu toate acestea, situația Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” este precară. Potrivit datelor preliminare, pierderile CFM la transportul de pasageri au constituit în 2014 peste 160 de milioane de lei. Față de anul 2013, fluxul de pasageri a scăzut cu 6%, iar cel de mărfuri – cu 8%. În prezent, se planifică reformarea instituției inclusiv prin reducerea a circa trei mii de locuri de muncă. Ministrul Chirinciuc afirmă că restanţele de două luni la salariu s-au format din cauza activităţii defectuoase a întreprinderii, care anual suportă pierderi de milioane, iar reforma CFM este necesară.

O super-viteză de 30 km/h

Trenul „Unirea” s-a oprit în stația Socola din Iași, deoarece până aici ajunge calea ferată cu ecartament de tip sovietic. Până acum, această porţiune era o linie moartă, însă a fost reabilitată. Prin urmare, garnitura nu va mai staţiona ore în şir la Ungheni pentru schimbarea osiilor. Deși autoritățile au promis că durata călătoriei nu va depăși trei ore, prima călătorie a trenului a durat patru ore și jumătate. Întârzierea este cauzată de aceleași șine pe ecartament larg ce nu fuseseră folosite de mult timp, mecanicul fiind nevoit să meargă cu o viteză de 15-30 km/h. Din spusele călătorilor, procesul de control al pașapoartelor a durat aproximativ o oră și jumătate. Directorul general al CFM, Iurie Topală, a declarat că se poartă tratative ca să fie instituit un punct comun de trecere a frontierei, iar trenul să ajungă până la Gara Principală din Iași. Pentru aceasta, este nevoie să fie construite încă circa 6 km de ecartament larg pe teritoriul orașului.


Călătoria Chișinău-Iași a fost alimentată cu muzică populară, interpretată de ansamblul „Ștefan Vodă”. Diferite instrumente muzicale, precum fluierul și cobza au răsunat în dulce note etno-folclorice. „Ne bucurăm de această legătură directă cu Iașul și de comoditatea de a nu aștepta schimbul roților”, afirmă membrul formației, Anatol Vițu. „Așteptăm unirea! Ce să mai spunem, acesta nu e primul, ci ultimul pas spre unire”, declară un alt folclorist, Gheorghe Danilescu.

Trenul a pornit spre Chișinău la ora 17.17 și a ajuns în patru ore. Peste 40 de pasageri s-au întors în capitala republicii cu trenul. „Scaunele sunt foarte moi, dar din păcate nu pot fi lăsate pe spate. Din curiozitate, ne-am uitat la vagoanele de toate tipurile: toate mi s-au părut confortabile, spațioase. Dacă vom mai avea nevoie, vom mai călători”, spune o altă pasageră, Victoria.

Trenul „Unirea” e unul dintre cele cinci vehicule renovate în România în 2012 când ministru al Transporturilor era Anatol Șalaru. Pentru renovarea lor statul a cheltuit atunci 12 milioane de euro. La scurt timp însă trenurile s-au defectat și nu au mai fost folosite.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *