România pierde milioane de euro anual din cauza conflictelor din zona Mării Negre
Așa se face că anexarea Crimeii de către Federația Rusă, produsă în 2014, și conflictele din Ucraina nu au avut efecte negative în anul trecut. Dimpotrivă, pentru Constanța au fost câteva efecte pozitive. Unele nave care aveau ca destinație porturi din Ucraina (Odessa era cel mai vizitat port din Marea Neagră) au virat ancora spre Constanța. Acest lucru a dus și la schimbare de clasament. „Anul trecut, Constanța a fost cel mai vizitat port din Marea Neagră de către turiștii care vin pe nave de croazieră“, a spus Teodor Patrichi, administratorul terminalului de pasageri din Portul Constanța.
Teodor Patrichi spune că și anul acesta portul românesc va fi din nou pe primul loc, dar numărul navelor care au venit nu numai aici, ci în întreaga Mare Neagră s-a diminuat drastic. Anul trecut au fost 93 de nave și aproximativ 70.000 de pasageri. Anul acesta vor sosi în total 39 de nave (sezonul nu s-a terminat încă). „Oamenilor le este teamă să meargă în vacanțe în ceea ce ei consideră zone de conflict. Mulți oameni nu ne cunosc. Avem foarte mulți turiști din zone foarte îndepărtate, cum ar fi sudul Americii. Ei aud la televizor că în Marea Neagră este o problemă. Noi nu avem însă nicio problemă“, a spus Teodor Patrichi, la Dobrogea TV. Important este că unele dintre marile companii din lume nu au renunțat la România. Este cazul MSC, pentru care Constanța este cel mai nordic punct pe care îl atinge.
Apetitul românilor pentru croaziere, în creștere
În ciuda scăderii numărului de pasageri, apetitul românilor pentru excursii pe mare este în creștere. „În 2015 s-a înregistrat o creştere totală de 14% pe piaţa românească de croaziere, comparativ cu anul precedent. Principalele destinaţii alese de români sunt, în acest an, în ordine, Marea Mediterană, Scandinavia, capitalele țărilor baltice, fiordurile norvegiene, Caraibe, America de Sud şi Alaska“, subliniază Ioan Băşea, directorul general Croaziere.net. Topul porturilor unde se îmbarcă turiştii români: Barcelona, Civitavechia, Veneţia, Genova, Savona, Amsterdam, Kiel, Hamburg, Copenhaga. În acest an, şi din Portul Constanţa s-au îmbarcat pe vase de croazieră 383 de români, care au ales croaziere de 14 zile round-trip.
Prețuri de la 399 de euro
Cea mai accesibilă croazieră a costat, în acest an, 399 de euro plus taxe, 8 zile Marea Mediterană, cabină interioară. Pe de altă parte, cea mai scumpă croazieră (de lux) vândută de croaziere.net în 2015 s-a ridicat la 28.000 de euro, itinerariul cuprinzând vestul Mării Mediterane, iar durata fiind de 8 zile. Tariful mediu al unei croaziere, fără promoţii, se ridică la 700-800 de euro de persoană, fără taxe, pentru o croazieră de 8 zile.
Investiția în terminalul de pasageri din cadrul Portului Constanța a fost de 2,4 milioane de euro. Potrivit unui studiu al Medcruise, turiștii sunt dispuși să cheltuiască până la 100 de euro pentru fiecare destinație.
Probleme și în 2016
„Ceea ce s-a întâmplat în Marea Neagră este unic. Există o agresiune în Marea Neagră. Din această cauză s-a schimbat afacerea croazierelor pe această zonă. Itinerariile nu se mai fac cu doi ani înainte, ci se fac foarte din scurt. Noi avem relativ puține nave programate pentru anul viitor, avem chiar mai multe vești bune pentru 2017 decât pentru 2016, dar companiile de croazieră ne-au spus: «Stați liniștiți, știm cine sunteți, știm că sunteți în siguranță acolo, numai că vom lua decizia într-un timp foarte scurt»“. Teodor Patrichi, administratorul terminalului de pasageri din Portul Constanța.
sursa: romanialibera.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!