Finanţe

RTEC: troleibuzele transportă mai mulți pasageri

În urma măsurilor luate de primăria capitalei pentru schimbarea situației din transportul public, numărul călătorilor care utilizează troleibuzul a crescut, sugerează administrația Regiei Transport Electric (RTEC).

Prin Chișinău circulă în prezent până la 268 de troleibuze. Printre ele se deosebesc celebrele troleibuze albastre procurate în Belarus cu ajutorul băncilor europene în anii 2010-2011. Lotul de 102 vehicule a fost completat ulterior de alte 48 de troleibuze asamblate pe parcursul ultimilor doi ani la Chișinău conform unui program de colaborare cu producătorul din Minsk. Directorul RTEC, Gheorghe Margoci, a comunicat că sunt prevăzuți bani pentru continuarea programului și anul viitor. De obicei, prestarea serviciului de transport are loc pe baza unui contract semnat între RTEC și Primăria mun. Chișinău. Conform bugetului din 2014, în acest scop au fost alocați 83 milioane de lei. Contractul stabilește și valoarea unui kilometru parcurs de vehicul. În 2013 costul acestuia a constituit 16 lei, iar în 2014 a scăzut până la 14,7 lei. Totuși, directorul regiei susține că cea mai mare parte din venituri provine din vânzarea biletelor, la care se adaugă comercializarea abonamentelor și publicitatea afișată sau difuzată pe ecranele montate în troleibuz. Anual, la Kiev se tipăresc circa 50 de milioane de bilete pentru transportul electric din Chișinău. Se întâmplă ca stocul să fie epuizat deja în nouă-zece luni. Prin urmare, numai din vânzarea biletelor regia obține circa 100-110 milioane de lei. Banii trebuie să acopere salarii, întreținere tehnică, consumul de energie electrică, achiziția pieselor de schimb și alte cheltuieli.

Până în 2025 troleibuzul va deveni principalul mijloc de transport

De fiecare dată când administratorii de microbuze protestau și nu ieșeau pe rută, troleibuzele și autobuzele urbane ajungeau supraîncărcate. Potrivit conducerii RTEC, numărul călătorilor a crescut din nou după unele măsuri întreprinse de primărie. Șeful regiei nu poate da deocamdată o cifră, dar spune că evaluează situația. Amintim că, în ultimele luni, au fost anulate zece rute de microbuz care „furau” pasagerii troleibuzelor. Totodată, recent, rutele de maxi-taxi care circulau prin centrul capitalei au fost modificate și direcționate spre străzile secundare. Autoritățile locale explică schimbările întreprinse prin aplicarea reformei în transportul municipal. Pe 21 octombrie, Consiliul Municipal Chișinău a aprobat Strategia de Dezvoltare a Transportului Public până în 2025. În următorul deceniu, troleibuzul urmează să transporte 75% din totalul de călători, în comparație cu 35% din prezent, iar ponderea microbuzelor ar trebui să scadă de la 60% spre 10%. Se va schimba și modelul vehiculelor electrice. Strategia prevede ca jumătate din troleibuzele clasice (capacitate de 100-120 pasageri și lungime de 12 metri) vor fi înlocuite cu troleibuze articulate (capacitate de 160-180 pasageri și lungime de 18 metri). De asemenea, în viitor, vor fi modificate itinerariile tuturor mijloacelor de transport. La rândul lui, directorul RTEC, Gheorghe Margoci, crede că în viitor troleibuzele vor fi mult mai eficiente, vor consuma mai puțină energie electrică și vor surclasa autobuzele.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *