Rusia exportă tot mai mult petrol în China, în defavoarea UE. Problemele reale se vor vedea când noua strategie a lui Putin se va reflecta în preţurile la carburanţi
Rusia va exporta cu 19% mai puţin petrol prin porturile principale de la Marea Neagră şi de la Marea Baltică, în primele cinci luni din 2018, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Între timp, volumul de export prin conducte către China a crescut cu 43% în primele trei luni ale anului, potrivit datelor furnizate de operatorul de stat Transneft PJSC.
Schimbarea va lăsa rafinăriile europene „însetate” şi în căutare de petrol, crede Alan Gelder, vicepreşedinte pentru segmentul de piaţă al rafinăriilor, chimicalelor şi petrolului, în cadrul Wood Mackenzie în Londra.
Continentul importă mai mult petrol din Rusia decât orice altă naţiune, arată datele de la ITC Trade Map.
Înlocuirea petrolului rusesc va fi o provocare şi se va reflecta curând în preţurile de la carburanţi chiar şi în România. Noile importuri de petrol ar putea veni din Orientul Mijlociu sau din Statele Unite.
„Este aproape ca şi cum s-ar schimba liniile comerciale ale petrolului”, crede Gelder. „Orientul Mijlociu va exporta mai puţin petrol către Asia, deoarece Rusia şi-a crescut volumele de export în regiune, aşa că Orientul Mijlociu va trebui să îşi livreze petrolul către Europa”.
Momentan, reducerea volumului pe care Europa îl primeşte din Rusia nu se reflectă în preţuri.
China importă cea mai mare parte din petrolul rusesc prin intermediul conductelor şi al transporturilor pe mare, care pleacă din porturile estice Kozmino, De-Kastri şi Prigorodnoye. A doua conductă dintre cele două ţări a început operaţiunile la începutul anului, dublând capacitatea de import a Chinei până la 30 de milioane de tone pe an, adică 600.000 de barili pe zi.
Exporturile către China, prin conducte, au crescut cu 43%, adică 750.000 de barili pe zi în primul trimestru. Cele prin porturi către Europa sunt în scădere cu 19%, până la 1,86 de milioane de barili pe zi.
Sursa: Businessmagazin.ro