Externe

Sancțiunile împotriva Rusiei: Avioanele private ale bogaților continuă să zboare, dar nu spre Europa

În cei doi ani de dinaintea războiului din Ucraina, un Boeing 737 privat legat de oligarhul rus Vladimir Evtușenkov a străbătut întreaga lume, ajungând pe Coasta de Azur, în Maldive și Seychelles, precum și în capitale mondiale și centre financiare.

În acest an, în loc de locurile de joacă tradiționale ale celor înstăriți, avionul a vizitat de câteva ori fostele state sovietice Kârgâzstan, Kazahstan și Belarus, precum și China, arată datele de urmărire a zborurilor furnizate de Flightradar24.

Într-un semn atât al limitărilor, cât și al razei de acțiune a sancțiunilor occidentale în vigoare de la invazia Moscovei în Ucraina, unii dintre cei bogați și influenți din Rusia găsesc modalități de a menține avioanele personale în aer, se arată în raportul Reuters, însă restricțiile au redus drastic locurile în care pot călători avioanele.

Boeing-ul legat de Evtușenkov se numără printre cele cel puțin 50 de avioane private reînmatriculate sub pavilion rusesc de la invazia din 2022, potrivit datelor din registrele naționale de înmatriculare a avioanelor până la începutul lunii august, care nu au fost raportate anterior și care au fost analizate de Reuters.

Mai multe dintre avioanele private repatriate au fost asociate cu politicieni proeminenți și personalități din mediul de afaceri, potrivit a două surse de rang înalt din industria aviatică rusă, care nu au fost autorizate să vorbească cu mass-media și au vorbit sub rezerva anonimatului.

Cele două surse au declarat că Evtușenkov a folosit personal Boeing-737, care până anul trecut a purtat logo-ul companiei pe care a fondat-o, conglomeratul de telecomunicații AFK Sistema (AFKS.MM), arată imaginile de pe site-ul Jetphotos.

Evtușenkov a declarat că nu va răspunde la întrebări despre aeronavă, inclusiv dacă folosește avionul. Evtușenkov a cedat în mod oficial controlul Sistema după ce Marea Britanie i-a impus sancțiuni anul trecut. El rămâne principalul acționar al grupului.

Autoritatea aviatică din Rusia, Rosaviatsiya, și Ministerul Transporturilor nu au răspuns la solicitările de comentarii. Nu există nicio sugestie că societățile asociate cu avioanele au încălcat vreo sancțiune prin repatrierile sau zborurile în curs.

Unele aeronave sunt blocate
Jurisdicții, inclusiv Aruba și Insula Man, unde unele dintre avioane au fost înregistrate anterior, respectă sancțiunile occidentale. Acest lucru a îngreunat obținerea de asigurări, combustibil și permise pentru avioanele deținute de ruși care zboară sub pavilionul acestora, a declarat una dintre surse.

Plasarea avioanelor sub pavilion rusesc le permite să zboare spre și dinspre națiuni care nu au impus o interdicție de zbor sau unde călătorii individuali nu sunt sancționați, inclusiv Turcia și Dubai.

În pofida acestor manevre, mai mult de jumătate din flota de avioane private și corporative a Rusiei, de aproximativ 400 de avioane, rămâne blocată în străinătate sau a fost vândută, a estimat aceeași sursă, pe baza cunoștințelor sale extinse din acest sector.

Numărul total de avioane de afaceri sub pavilion rusesc este acum 145, în creștere de la 97 la începutul lunii martie 2022, potrivit listei.

Din cauza sancțiunilor, avioanelor rusești le este interzis să intre în Uniunea Europeană, formată din 27 de țări, unde oligarhii ruși zburau anterior frecvent pentru afaceri și agrement și unde multe avioane private legate de ei au fost înregistrate înainte de război, arată numerele de coadă.

Ambele surse din domeniul aviației, care organizează și gestionează avioane de afaceri, au declarat că unii proprietari de avioane zboară din Rusia în Turcia sau în statele ex-sovietice și apoi închiriază diferite aeronave către aeroporturile din UE, cu condiția ca persoanele respective să nu fie supuse unor sancțiuni personale.

Exemple de această practică se întâmplă cel puțin o dată pe săptămână, a adăugat una dintre surse, fără a da exemple specifice.

Potrivit datelor vamale, unele dintre aeronavele repatriate sunt legate de întreprinderi de stat și de lideri de afaceri care l-au sprijinit pe președintele Vladimir Putin în războiul din Ucraina sau care sunt asociați cu acesta.

Printre acestea se numără un Bombardier Challenger 650, despre care datele arată că a fost importat de Uralkali, un mare producător de îngrășăminte condus anterior de Dmitri Mazepin – unul dintre magnații care au participat la o reuniune a antreprenorilor de top condusă de Putin la începutul acestui an.

Un Bombardier Global 6000 a fost importat de VEB.RF, o bancă de dezvoltare de stat condusă de Igor Shuvalov, fost prim-viceprim-ministru.

VEB, Uralkali și Mazepin nu au răspuns la solicitările de comentarii cu privire la înregistrarea avioanelor în Rusia.

Datele vamale arată că majoritatea avioanelor private repatriate după izbucnirea războiului s-au întors în Rusia din țările ex-sovietice, precum și din Emiratele Arabe Unite și Turcia.

La fel ca în cazul Boeing-ului legat de Evtușenkov, celelalte aeronave reînmatriculate au evitat să traverseze spațiul aerian al UE și au rămas în țări considerate prietenoase cu Rusia, arată datele Flightradar24.

În decembrie 2021, Boeingul a fost fotografiat pe pista de aterizare din Praga, purtând numărul de înmatriculare P4-AFK, sub pavilion Aruba, se arată într-o fotografie de pe site-ul Jetphotos. Avionul avea dungi gri, alături de logo-ul Sistema pe coadă.

Puțin peste un an mai târziu, după ce a început războiul, avionul a apărut la Bishkek, în Kârgâzstan, potrivit unei fotografii de pe Jetphotos. Numărul de pe coadă se schimbase în numărul de înmatriculare rusesc RA-73890, iar logo-ul Sistema fusese îndepărtat.

Dar capacele motoarelor purtau în continuare numărul de identificare P4-AFK, iar dungile gri au rămas.

Sistema a refuzat să comenteze cu privire la avion sau la proprietatea acestuia. Statele Unite au adăugat Sistema pe lista lor de sancțiuni la 2 noiembrie.

Între începutul anului 2020 și invazia Ucrainei, pe care oficialii ruși o numesc o “operațiune militară specială”, P4-AFK a efectuat mai multe călătorii în Germania, Luxemburg, Elveția și Maldive, și câte una în Croația, Republica Cehă și Seychelles, arată datele Flightradar24.

De asemenea, a călătorit de 105 ori în Rusia, de 17 ori în Franța, de opt ori în Italia, Emiratele Arabe Unite și Letonia, de cinci ori în Marea Britanie și de patru ori în Turcia.

După ce a început invazia, avionul a zburat între aeroporturi din Turcia, Emiratele Arabe Unite, Oman și Kazahstan pentru restul anului 2022, fără să traverseze niciodată teritoriul UE. Acesta a efectuat doar 14 călătorii în această perioadă.

Potrivit registrului aeronavelor din Rusia, publicat pe site-ul Rosaviatsiya în august, avionul a fost înregistrat sub pavilion rusesc la sfârșitul lunii decembrie.

Datele vamale arată că a fost importat oficial în Rusia la 30 decembrie din Bișkek, capitala Kârgâzstanului, fost membru al Uniunii Sovietice, după care zborurile sale au fost în mare parte limitate la Rusia.

Până acum, în 2023, a zburat de 47 de ori în Rusia și de nouă ori în Kazahstan, Kârgâzstan, Belarus și China.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *