„Union Fenosa” scurtcircuitează buzunarele clienților
Cei cu venituri mici riscă să intre automat în categoria datornicilor și să suporte consecințele, adică debranșarea. Deci, mai mulți bani în conturile companiilor…
Supărat că nu avea curent
Poliţiştii au anunțat, ieri, că au dat de urmele autorului alarmei false cu bombă de la „Gas Natural Red Union Fenosa” din luna martie curent. Acesta s-a dovedit a fi un chișinăuian în vârstă de 52 de ani, care munceşte în calitate de paznic la nişte garaje din sectorul Râşcani al capitalei. Bărbatul a mărturisit poliţiştilor că a recurs la gestul în cauză fiind supărat că timp de trei zile n-ar fi avut curent electric. În prezent, bărbatul este cercetat penal în stare de libertate pentru comunicarea mincinoasă cu bună ştiinţă despre actul de terorism. Dacă va fi găsit vinovat, acesta riscă până la doi ani de închisoare, o amendă de la 4000 la 10000 de lei sau muncă neremunerată în folosul comunităţii.
Aceasta este doar una dintre reacțiile celor care se consideră nedreptățiți de tratamentul la care sunt supuși din partea companiei care deține monopolul la furnizarea energiei electrice în cea mai mare parte a țării.
Plângeri și reclamații
La redacție au parvenit mai multe plângeri cu privire la modul în care acționează compania „Union Fenosa”, cel mai important furnizor de energie electrică din capitală. Oamenii sunt nemulțumiți de faptul că li se taie lumina fără a fi anunțați în prealabil, că li se aplică o amendă consistentă, mascată sub numele de „taxă de rebranșare”, după care sunt obligați să rămână la domiciliu în așteptarea electricianului. Nu contează că omul muncește, are un program fix sau, poate, se află la spital.
„Am fost la sediu, am plătit taxa, dar cum era vorba despre o zi de vineri, mie mi-au tăiat curentul joi seara, mi-au spus că vor trimite o echipă doar luni. Am cerut să fie în partea a doua a zilei, pentru că lucrez de dimineață. Lunea am fost sunat de lucrător, care, la ora 12 m-a somat să vin IMEDIAT acasă, dacă doresc rebranșarea. Cum locul meu de muncă e în altă parte a orașului, plus că programul de lucru era departe de a fi încheiat, i-am solicitat să revină în jurul orei 14:30, urmând să mă învoiesc de la serviciu. A început să se certe cu mine la telefon, drept care i-am spus că voi face o reclamație. Ulterior, l-am sunat, când am ajuns acasă. Desigur, a venit în jurul orei 17, și deși putea să mă prevină că pot rămâne la birou, a preferat să mă țină pe jar două ore și jumătate”, povestește un cetățean pățit cu amabilitatea angajaților companiei.
Șeful Agenției pentru Protecția Consumatorilor (APC), Alexandru Cuzimuc, a confirmat că pe adresa instituției sosesc plângeri de la unii consumatori de energie electrică, doar că APC nu le examinează.
„APC receptează plângerile referitoare la „Union Fenosa”, nu e nicio problemă. Însă nu e în competența noastră să le examinăm. Noi le redirecționăm la ANRE, care reglementează piața energetică”, a declarat Cuzimuc.
Vor bani mai mulți
Exprimând pretențiile mai multor consumatori, am întrebat la Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) dacă acțiunile „Union Fenosa” sunt legale. Juristul instituției, Violina Varatic, a spus că oamenii nu au cum să fie neinformați. „Fiecare factură anunță destul de vizibil că achitarea consumului se efectuează timp de 10 zile după expirarea datei limită, altfel va urma debranșarea. Consumatorii sunt informați în acest sens. În ceea ce privește activitatea electricienilor, sunt și ei oameni, au un program de zi și nu pot să lucreze mai târziu”, a spus juristul ANRE. Între timp, compania RED „Union Fenosa”, care asigură cu energie electrică 2/3 din R. Moldova, a depus la ANRE un demers prin care solicită majorarea tarifelor la energia electrică pentru consumatori. Pretențiile lor sunt acelea de a majora cu circa 15 procente tarifele pentru energie, ceea ce ar duce la o explozie socială, în condițiile economice actuale. Motivația conducerii companiei este aceea că o atare majorare ar acoperi, din buzunarul nostru, atât pierderile companiei, cât și investițiile. Ingenioasă strategie managerială, de vreme ce găurile provocate de așa-zișii rău-platnici, dar și investițiile, care rămân în patrimoniul companiei, nu în cel al clienților, trebuie plătite de cei care achită facturile. Cu ce eforturi? Numai ei știu cum…
Potrivit raportului ANRE privind protecția consumatorului, în 2012, din numărul total de petiții, majoritatea plângerilor au venit din raza de activitate a ÎCS „RED Union Fenosa” SA – 730 de petiţii, ceea ce constituie 64,66% din numărul total de petiţii, sau 90,4% din numărul de petiţii parvenite din sectorul de energie electrică. Cele mai frecvente probleme abordate de consumatorii deserviţi de această întreprindere au fost: încălcarea clauzelor contractuale -137 de petiţii, calitatea serviciilor prestate – 123 de petiţii şi facturarea energiei electrice – 74 de petiţii.
Timpul.md
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!