Actualitate

„Gastarbeiterul” împotriva „sectanţilor”

Spotul debutează cu imagini şi dangăt de clopote, după care apare ex-şeful Securităţii, Valeriu Pasat, păşind fericit împreună cu soţia şi fiica prin scuarul Catedralei „Naşterea Domnului” din capitală. Urmează secvenţe de la adunarea enoriaşilor, convocată acum jumătate de an de Mitropolia Moldovei şi Valeriu Pasat, pentru a iniţia colectarea de semnături în vederea organizării unui referendum constituţional privind introducerea obligatorie a religiei în şcoală. Pe un fundal sonor puternic, mobilizator, o voce pronunţă grav: „Partidul Umanist optează pentru predarea Bazelor Ortodoxiei prin referendum! Suntem împotriva sectanţilor în şcoli! Moldova este o ţară ortodoxă din spaţiul spiritual al Bisericii ruse! Partidul Umanist luptă pentru biruinţa adevărului!”.

Reprezentanţii grupului de iniţiativă pentru promovarea statului secular, care a obţinut anterior în instanţă interzicerea referendumului privind introducerea obligatorie a religiei în şcoală, s-au arătat revoltaţi de spotul PUM. „Fariseism, minciună, abuz de valori, manipulare, instigare la ură între confesiuni, mitropolii, între naţiuni şi naţionalităţi”, a scris pe o reţea de socializare Antoniţa Fonari, secretar general al Consiliului ONG-urilor din RM. „Este de neconceput propagarea unui astfel de mesaj”, ne-a declarat Antoniţa Fonari, precizând că grupul de iniţiativă va contesta spotul la CEC.

Opinia este împărtăşită şi de un alt membru al grupului, Arcadie Barbăroşie, director executiv al Institutului de Politici Publice. „Mesajul „suntem împotriva sectanţilor în şcoli” este o manifestare a intoleranţei religioase, violează principiile libertăţii conştiinţei, încalcă Constituţia. O altă afirmaţie falsă este că RM face parte din spaţiul spiritual al Bisericii Ortodoxe Ruse. Partidul Umanist vrea să ne tragă în spaţiul de influenţă al Rusiei, lucru pe care nu şi-l doresc cu ardoare foarte mulţi cetăţeni ai RM, oricât de ortodocşi or fi ei”, a menţionat Arcadie Barbăroşie. Potrivit lui, CEC ar trebui să se autosesizeze sau să fie sesizat şi spotul să fie retras de la TV.

Există şi părerea specialiştilor în publicitate. Iată ce crede despre acest spot Ludmila Andronic, preşedinta Asociaţiei specialiştilor în relaţii publice: „Dramaturgia acestui spot este înfricoşătoare. Atunci când l-am privit am avut impresia că începe o nouă cruciadă. Coloana sonoră este la fel de înfricoşătoare. Chiar dacă muzica este superbă, în combinaţie cu textul spotului îţi trezeşte o stare de angoasă. În ceea ce priveşte conţinutul spotului: cine sunt „sectanţii din şcoli”: profesorii? copiii? Ministerul Educaţiei? Cu cine vom lupta, asupra cui vom obţine Biruinţe? În numele cui vom lupta pentru apartenenţa la imperiul ortodox? Ceea ce şochează este duritatea unui spot şi a unui îndemn – aproape pe ton de declaraţie de război de credinţă – a unui partid care se vrea umanist”.

Secretarul CEC, Iurie Ciocan, nu a rămas însă deloc înfricoşat de conţinutul spotului şi este convins că acesta nu încalcă nicio prevedere legislativă. Potrivit lui, termenul „sectant” nu este unul peiorativ, conform DEX-ului. „Spotul exprimă opinia PUM, care se pronunţă împotriva sectanţilor în şcoală, adică a reprezentanţilor altor culte religioase decât cel oficial şi atât. Mesajul nu poate fi interpretat ca o incitare la intoleranţă religioasă. Doar nu se spune: haideţi să-i batem pe sectanţi…”. Întrebat dacă nu-i pare ambiguu textul, pentru că nu este clar cine e sectant – cel care vine să promoveze o anumită religie în şcoală sau şi copiii şi profesorii care, eventual, sunt adepţi ai unor astfel de culte, secretarul CEC a spus: „Cred că intraţi prea departe în mesaj. Nu văd ce ar putea deranja, poate fi doar o percepţie personală a fiecăruia”.

Şi purtătorul de cuvânt al lui V. Pasat, jurnalistul Dumitru Ciubaşenco, candidat în Parlament pe lista PUM, este sigur că formaţiunea sa nu încalcă nicio prevedere legală prin acest spot. Drept confirmare, potrivit lui Ciubaşenco, poate servi şi faptul că spotul nu a fost contestat la CEC şi nu a fost respins de niciunul dintre cele 15 posturi TV cu care PUM a semnat contracte de publicitate electorală.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *