Actualitate

5 motive pentru care microbuzele trebuie eliminate din oraș

Acestea sunt cele mai importante criterii după care se apreciază cele mai reușite și nereușite sisteme de asigurare a populației cu transport public. Chiar dacă în Chișinău, până a intra în vigoare „reforma”, aceste criterii erau satisfăcătoare, microbuzele continuau să fie tema unor dezbateri aprinse, iar șoferii acestora – să provoace accidente, să ia pasageri până la refuz și să încalce multe alte reguli de circulație. Primarul municipiului Chișinău promisese să scoată de pe rută toate microbuzele, pentru ca până la urmă să fie modificat itinerarul lor.

Discriminarea persoanelor cu dizabilități fizice

Persoanele cu dizabilități fizice nu se pot folosi de serviciile oferite de transportatorii privați, iar microbuzele nu oferă condiții pentru securitatea lor. Acestea nu dispun de spațiul necesar pentru un scaun cu rotile, de modalități de fixare a acestuia și nici de rampă pentru urcarea unei persoane în cărucior. Astfel, șoferii încalcă legea nr. 60 privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi, care interzice achiziţia mijloacelor de transport public urban fără amenajarea acestuia în aşa mod încât persoanele cu dizabilităţi să aibă acces la ele şi să le poată utiliza.
Mai mult, conform legii, autoritățile responsabile, adică primăria, sunt cele care au obligaţia să autorizeze funcţionarea microbuzelor, numai în condiţiile respectării normativelor în domeniu. Nerespectarea legii se sancționează, conform Codului contravențional, cu amendă 100 – 140 de unităţi convenţionale (u.c.) pentru persoane fizice, 200 – 350 u.c. pentru persoane cu funcţie de răspundere și cu 350 – 450 u.c pentru persoane juridice.

Incomoditate și securitate

Microbuzele nu sunt proiectate pentru transportarea pasagerilor în picioare, de unde vine și lipsa siguranței oamenilor în timpul călătoriei. Pe lângă faptul că pasagerii cu înălțimea mai mare de 1,8 m sunt nevoiți să stea cocoșați pentru a încăpea în microbuz, cei cu înălțimea medie nu neapărat ajung la balustradă care este poziționată prea sus. Mai mult, nici cei care stau nu sunt în siguranță pentru că scaunele nu sunt dotate cu centuri de siguranță, iar deseori, șoferii își permit să modifice poziționarea scaunelor în salon, care, iarăși, scade din securitatea pasagerilor în timpul călătoriei.
În același timp, șoferii nu duc responsabilitate pentru călători și nici nu acoperă asigurarea medicală a pasagerilor în caz de accidentare a acestora în timpul călătoriei.

Staționări ilegale, orar nerespectat, hartă – lipsă

Șoferii microbuzelor, pe lângă reputația de vitezomani, sunt vestiți prin faptul că „intră în voia” pasagerilor care solicită staționarea chiar și în locurile neautorizate. Prin urmare, microbuzele sunt niște participanți foarte imprevizibili în trafic, care frecvent duc la crearea unor situații periculoase pe carosabil care, uneori, se soldează cu victime.
Comparativ cu autobuzele și troleibuzele autorizate, microbuzele nu respectă orarul pe care ar trebui să-l urmeze, ci doar orele la care ar trebui să pornească și să ajungă la ultima stație, un alt motiv din cauza căruia șoferii tind să nu respecte limita de viteză. Orarul lor, dar și harta cu itinerarul acestora nu este accesibil pasagerilor nefiind afișate în stații și nici în saloanele microbuzelor. Mai mult, deși la 1 noiembrie a.c., primarul Dorin Chirtoacă a aprobat un nou regim de activitate a rutelor de transport public din municipiul Chişinău deservite de microbuze, acesta continuă să nu fie respectat. Toate rutele de microbuz ar fi trebuit să activeze între orele 6.00 – 23.00, iar intervalul de circulaţie să nu fie mai mare de 15 minute în perioada 6.00 – 7.00 şi nu mai mare de 20 minute între orele 21.00 – 23.00.

Fără abonamente și facilități

Deși accesul la transportul public ar trebui facilitat pentru grupurile sociale defavorizate, cu venituri scăzute, precum pensionarii sau familiile numeroase, administratorii microbuzelor nici nu planifică să creeze posibilitatea cumpărării unui abonament de călătorie cel puțin pentru cei defavorizați.

Microbuzele – un coșmar pentru turiști

Dacă, în statele dezvoltate, turiștii aleg să circule cu transportul public pentru a vizita orașele și a le simți autenticitatea, atunci în Chișinău, turistul care nu cunoaște româna sau rusa se va pierde în spațiu călătorind cu microbuzele (nu și cu celelalte tipuri de transport public din capitală). Șoferii de microbuz nu anunță stațiile, nu respectă limita de viteză, iar numărul mare de pasageri în picioare limitează la maximum vizibilitatea și nu prea poți să-ți dai seama unde te afli și când trebuie să cobori.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *