Social

Afaceri în ritmuri studențești

Lazar Nistor, student în anul III la Facultatea de Finanțe și Bănci, a devenit antreprenor după ce a participat la Concursul Ideilor de Afaceri al ASEM. Împreună cu un alt coleg, Lazar a reușit crearea unei firme ce se ocupă cu planificarea diferitelor evenimente. „Aceasta a funcționat până nu demult, iar veniturile obținute le-am reinvestit în două proiecte de care suntem mândri: portalul media 2×2.md și ghidul unui antreprenor de succes – Business Boom”, relatează tânărul. Site-ul 2×2.md reprezintă un ghid de informare, care livrează știri interesante tinerilor, pe când Business Boom este un curs de instruire pentru antreprenorii din mediul rural.

„Dorim să creăm o platformă de educare prin intermediul căreia antreprenorii de la sate să poată accesa gratuit cursurile din domeniul business”, explică Nistor. Tinerii au organizat dejă o sesiune compusă din 8 instruiri pentru 20 de antreprenori din zona rurală. „Participanții au fost instruiți de profesorul din SUA, Mark Mazureanu, dar și de antreprenori de succes din Moldova”, completează tânărul. Firma fondată de Lazar Nistor are obiective ambițioase: planifică să mai lanseze un portal online și să construiască o aplicație media pentru sistemul de operare Android până în anul 2020.

Prietenul și partenerul de afaceri al lui Lazar, Gheorghe Negruță, nu a ezitat să-și lanseze propria companie, de această dată de marketing. „Eram dintotdeauna pasionat de web design, lucram în Photoshop, cream conținut video. De asemenea, era important pentru mine să înțeleg ce le lipsește antreprenorilor, de ce au ei nevoie”, povestește Gheorghe. Răspunsul corect sunt serviciile de marketing, de aceea studentul a decis să fondeze o firmă ce va oferi clienților servicii de web design și social media marketing, promovând companii și produse. Compania pe care a fondat-o se numește Marketing Geek (n.red.: „geek” din engleză, tocilar) și are trei angajați. „Am avut clienți din diverse domenii – de la construcție la fitness și nutriție. În activitatea noastră, ne axăm pe rezultat, să avem impact asupra vânzărilor. Venim cu strategii, le testăm, iar pe cele mai eficiente le implementăm”, explică Gheorghe.

Galanterie la domiciliu

Proaspătul absolvent al aceleiași facultăți, Ion Guțu, are o experiență de patru ani în afaceri. Inițiativa a pornit-o în anul 2012, când a început să aducă de peste hotare cravate și să le vândă în Moldova. Ulterior, tânărul a decis să le producă pe loc. „E mai rentabil. De asemenea pot să mă mândresc că e făcut în Moldova, pot oferi locuri de muncă și altor persoane”, spune Ion. Antreprenorul a reușit să angajeze patru croitorese, iar împreună, vreme de un an și jumătate, au creat mii de produse pentru bărbați. Împreună au studiat și au învățat să coase diferite modele de cravate, papioane, eșarfe, butoni și batiste. Produsele puteau fi vizualizate pe site-ul www.cravate.md, erau realizate la comandă și livrate la domiciliul cumpărătorului. Din motive personale, câteva croitorese au fost nevoite să-și mute traiul peste hotare. „Când au plecat, am întâmpinat greutăți. Pentru a face față comenzilor mari, am făcut parteneriate cu fabrici”, explică Ion. Tânărul planifică să reinventeze afacerea galanteriei pentru bărbați și să deschidă un magazin fizic. „Am nevoie de investiții, de aceea între timp mă focusez asupra altor proiecte pentru a avea resurse pentru cravate”, relatează Ion.

Momentan antreprenorul mai este implicat în două proiecte: o companie de design ce creează site-uri și… o agenție de Moși Crăciuni. „În Moldova, există persoane individuale care prestează servicii de Moș Crăciun, noi suntem o agenție. Avem trei Moși Crăciuni, toți părinți. Când îi angajez, o fac pe cazier juridic, le asigur costume de calitate și un scenariu interesant”, povestește antreprenorul. Anul trecut proiectul a avut parte de succes, de aceea Ion va dărui zâmbete și voie bună și în acest an celor ce vor să-l vadă pe Moș Crăciun. Cel mai iubit personaj din toate timpurile poate fi chemat acasă, la școală, grădiniță sau birou prin intermediul unui simplu mesaj pe www.mos-craciun.md.

Obstacolele sunt lecţii, nu piedici

A te lansa pe piața antreprenorială din Moldova nu e ușor, de asta sunt convinși toți tinerii întreprinzători. Fiecare afacere are nevoie de o investiție inițială, ce pornește de la taxele încasate pentru înregistrarea unei entități juridice. Lazar Nistor a făcut economii și a investit toate bursele primite de la universitate pentru a da viață inițiativelor sale. La fel a făcut și Gheorghe Negruță. „Toți banii pe care îi câștigam, îi investeam în afaceri. La început a venit în ajutor și mama mea”, spune tânărul. Pentru Ion Guțu, afacerea cravatelor a fost o adevărată școală, ce l-a învățat că „orice sumă câștigată constituie venitul tău, dar până la profit e mult de muncă”. Deși au trăit luni întregi în care ieșeau pe zero, tinerii nu și-au pierdut entuziasmul. În ajutorul studenților-întreprinzători vine și Academia de Studii Economice ce oferă tinerilor oficii gratuite, consultanță și cursuri de instruire.

Pe parcursul dezvoltării afacerii, studenții au întâmpinat mai multe dificultăți. „Chiar și atunci când te duci la Inspectoratul Fiscal, până găsești răspuns la întrebare, trebuie să mergi dintr-un cabinet în altul”, afirmă Ion Guțu, de aceea recomandă tinerilor să devină parte a asociațiilor precum JCI, federația mondială a tinerilor lideri și antreprenori sau ANTiM, Asociația Națională a Tinerilor Manageri. „Mi-aș dori ca în Moldova tinerii care se lansează în sfera afacerilor să beneficieze de anumite scutiri, să nu achite impozite, așa cum se întâmplă în alte țări occidentale”, menționează Lazar Nistor. De aceeași părere este și Gheorghe Negruță care se gândește să-și transfere afacerea într-o țară europeană. „Marketingul de la noi este primitiv, deoarece majoritatea oamenilor fug după preț. Prea puțini oameni apreciază un produs împachetat, o deservire bună, de aceea mă gândesc să mă mut în Germania”, recunoaște Gheorghe.

În pofida impedimentelor, tinerii sunt mulțumiți de viața lor de antreprenor, provocatoare și interesantă. Nu le este frică de eșec, pe care îl văd doar ca pe un pas spre realizare. Succesul e o noțiune abstractă, la baza căreia se află aprecierea clienților. „Vom avea succes când îl vom putea împărtăși cu alții, făcând acte de caritate”, consideră Lazar Nistor. Cu toate acestea, tinerii nu vânează succesul, ei doar își îndeplinesc visele.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *