Atenţie, viitori şoferi! Teste greşite şi în noua broşură auto!
Vasile Onceanu, conf. univ. al Catedrei de inginerie a transportului auto şi tractoare a Universităţii Agrare de Stat, a declarat că în „Teste şi grile de corectare” sunt incluse întrebări care nu se referă la siguranţa traficului rutier. „Broşura induce în eroare conducătorii auto şi îi impune să procedeze altfel decât se stipulează în Regulamentul circulaţiei rutiere”, afirmă el. „Chiar din start, am observat că există 115 întrebări greşite în această broşură cu teste. Încă n-am verificat detaliat broşura, dar am văzut că sunt cazuri în care indicatoarele rutiere nu corespund cu sarcina testului”, a spus specialistul în domeniu Gheorghe Ermurache.
Contactat de TIMPUL, coordonatorul ediţiei, Mihai Hasan, a menţionat că Vasile Onceanu şi Gheorghe Ermurache vor să scoată de pe piaţă un concurent esenţial în domeniu. „Nu există ediţie care să nu conţină vreo greşeală. Broşura „Teste şi grile de corectare” este o ediţie iniţială, tipărită de jumătate de an şi, evident, are greşeli comise din neatenţie sau din grabă. Ele au fost deja redactate în baza de date a Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţilor. Acesta este un tiraj de probă la care are acces orice persoană şi oricine este binevenit să aducă completări”, a spus Hasan. „Şi ediţia al cărei autor este Vasile Onceanu conţine nenumărate greşeli, care, pe parcursul anilor 2001-2010, n-au fost corectate”, a adăugat el.
Vasile Onceanu mai spune că sunt o „sumedenie de întrebări la care răspunsul corect este, de fapt, incorect”. „Şi mai mult, există şi întrebări inutile legate de mecanică. De exemplu: ce rol are termostatul la instalaţiile de răcire? Adică, dacă eu nu ştiu că termostatul menţine regimul termic optim în motor, nu pot conduce în siguranţă? Ei (autorii – n.n.) habar n-au de construcţia automobilului şi, mai mult decât atât, aceste întrebări nu au nicio valoare din punct de vedere al siguranţei rutiere. Pentru ce trebuie să poluăm creierul cu informaţii inutile care, în momentele critice, pot influenţa negativ asupra deciziei conducătorului auto?”, se întreabă Onceanu.
M. Hasan susţine: „Hotărârea de Guvern nr. 1452 din 24.12.2007 prevede că procesul de examinare cere cunoaşterea legislaţiei rutiere, mecanica şi acordarea primului ajutor medical”.
Cele „două variante” ale Ordinului nr. 350 din 21 mai 2010
Specialiştii afirmă că, prin faptul că menţionează în căsuţa redacţională a broşurii că, „În conformitate cu Ordinul ministrului Educaţiei, nr. 350 din 21 mai 2010 – Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicaţie a Culegerii de 700 de întrebări şi teste (tematice) pentru pregătirea la examenul de obţinere a permisului de conducere (p.3) se recomandă Ministerului Tehnologiilor Informaţionale aplicarea respectivei variante în procesul de examinare”, M. Hasan falsifică ordinul ministrului.
În ordin (vezi foto) se menţionează „1. a aproba şi a apune în aplicare, începând cu 15 iunie 2010, „Culegerea de 700 de întrebări şi teste (tematice) pentru pregătirea la examenul teoretic de obţinere a permisului de conducere”. „Deci, Culegerea de 700 de întrebări, ci nu această grilă de teste”, spune Onceanu.
M. Hasan susţine că există două variante ale acestui ordin. „În punctul trei a fost adăugată fraza „precum şi în baza altor materiale didactice aprobate în modul stabilit”. Ambele variante ale ordinului au fost semnate de ministrul Educaţiei Leonid Bujor. „Am expediat o scrisoare Ministerului Educaţiei şi am primit următorul răspuns: „În ceea ce priveşte invocarea emiterii celor două variante ale ordinului, putem menţiona că modificarea punctului trei al ordinului în cauză a fost operată pentru a completa, adică pentru a crea posibilitate de concurenţă în selectarea şi utilizarea materialelor didactice, precum şi în baza altor materiale didactice aprobate în modul stabilit. Prima variantă nu a fost distribuită în instituţii, fiind doar consultată cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţie”. Este ilegal”, a spus Hasan.
Onceanu a explicat că prima variantă a ordinului a fost dată Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, care a constatat că, pentru a nu crea monopol, trebuie să fie admise şi alte materiale didactice. Şi acest ordin a fost modificat.
Mai mulţi jurişti contactaţi de noi au spus că este în vigoare ordinul emis, iar celălalt nu există şi, deci, nu s-a efectuat o ilegalitate.
Elevii trebuie să înveţe legislaţia, nu testele
Şeful adjunct al Direcţiei documentare a conducătorilor auto a MTIC, Ilie Bricicaru, a spus că la examen sunt două modele de teste. „Conform ordinului institutului, avem două seturi de teste: unul al autorilor Vasile Onceanu şi Constantin Aizenştadt şi al doilea – al grupului de autori condus de Hasan. Am constatat foarte multe nereguli şi în prima, dar şi în a doua broşură. Ele sunt verificate şi corectate permanent în sistem”, a afirmat Bricicaru. „Solicităm autorilor testelor să ni le prezinte într-o formă electronică bine stabilită. Avem un soft în care sunt introduse toate testele şi avem un grup de autori care are acces la softul acesta. Fiecare întrebare este verificată şi cizelată”, a afirmat el. „Scopul nostru este ca în şcoala auto să se facă carte şi să se înveţe legislaţie, nu teste. Testele sunt o opţiune de verificare. Procesul educaţional trebuie să fie bazat pe planuri şi programe de pregătire, pe curriculum şi nicidecum pe diferite teste. Normele guvernamentale spun că testul la examenul pentru obţinerea permisului de conducere trebuie să includă întrebări din legislaţia rutieră, noţiuni generale de mecanică auto şi pregătire medicală”, a spus Ilie Bricicaru, menţionând că în acest caz este vorba despre un interes pur monopolist şi financiar.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!