Bani publici pentru presa galbenă și socialistă: Cine dirijează presa coruptă de la Chișinău

O treime din cele 4,5 milioane de lei alocate în cadrul primului concurs de proiecte finanțate din Fondul pentru subvenționarea mass-mediei a ajuns la instituții afiliate politic sau criticate pentru încălcarea Codului deontologic al jurnalistului. Cel puțin asta reiese dintr-o anchetă realizată de jurnaliștii de la Cu Sens.
Fondul pentru subvenționarea mass-mediei a fost creat prin lege în martie 2024, iar gestionarea lui a fost încredințată Ministerului Culturii. În aprilie 2025 a fost lansat primul concurs, iar 15 instituții media au fost desemnate beneficiare. Proiectele finanțate din bani publici trebuie să promoveze democrația, integrarea europeană și să combată propaganda și dezinformarea.
Selecția a fost făcută de un Consiliu de experți format din șapte membri, printre care reprezentanți ai Consiliului de Presă și ai mai multor ministere. Președintele consiliului, Ludmila Andronic, a declarat că deciziile au fost luate strict după regulament.
„Dacă ne țineam exact de buchia regulamentului, am fi încălcat regulamentul dacă am fi depunctat pe baza bănuielilor sau lipsei de simpatii”, a declarat Ludmila Andronic.
Unul dintre beneficiari este Exclusiv TV, care va primi aproape 500.000 de lei pentru proiectul „Moldova Agrară Europeană”. Postul aparține companiei Exclusiv Media SRL, afiliată fostului deputat socialist Corneliu Furculiță, candidat pe lista Blocului Electoral „Patriotic al Socialiștilor, Comuniștilor, Inima și Viitorul Moldovei”.
Compania a fost implicată în trecut în scheme de finanțare a campaniei lui Igor Dodon (2016), potrivit RISE Moldova, și vizată într-un dosar penal de spălare de bani. În 2019, conducerea a fost preluată de Ludmila Furculiță, soția lui Corneliu Furculiță.
Ea respinge acuzațiile de afiliere politică: „Noi mereu ne-am considerat presă independentă… pluralismul opiniilor este respectat”.
Star TV va primi la rândul său 500.000 de lei pentru emisiunea „Portret de Țară”. Postul aparține companiei SFC Media SRL, fondată de Dan Pascari și administrată în prezent de Ana Butnariuc, fostă editoare-șefă la Prime.
Investigația arată că televiziunea a beneficiat de împrumuturi și contracte de la Panesta Group SRL, companie asociată cu persoane din anturajul lui Vladimir Plahotniuc. În plus, Casa Media Corp SRL – o firmă legată de același cerc – a furnizat servicii de publicitate. Ana Butnariuc respinge acuzațiile: „Proiectul SFC Media SRL nu are nicio legătură cu Vlad Plahotniuc… împrumutul a fost rambursat treptat, pentru relansare”
Vocea Basarabiei TV a primit 500.000 de lei pentru un nou sezon al emisiunii „Patrimoniale”. Proprietara actuală, Victoria Bucătaru, a lucrat anterior la holdingul media al lui Plahotniuc. Aceasta a refuzat interviul, dar a transmis ulterior: „Politica editorială a Vocea Basarabiei este construită pe valori pro-românești și pro-europene”.
Portalul Unica.md va primi aproape 248.000 de lei pentru emisiunea „Uși deschise”. Site-ul a fost criticat de Centrul pentru Jurnalism Independent pentru titluri senzaționaliste și publicarea de imagini cu minori. Proprietara, Snejana Țugui, recunoaște „scăpări”, dar afirmă că încearcă să respecte Codul Deontologic.
Anastasia Nani, directoare adjunctă la CJI, consideră că selecția ar fi trebuit să includă verificarea integrității instituțiilor.
„Am văzut instituții cu suspiciuni de afiliere politică și probleme deontologice”, a spus ea.
Victor Gotișan, membru al Consiliului de experți, spune că ar fi susținut doar patru-cinci instituții: „Trebuia să fie monitorizat conținutul media produs, inclusiv aspectul deontologic”.
Ministrul Culturii, Sergiu Prodan, afirmă că are încredere în Consiliul de experți: „Lacunele nu sunt majore, nu impactează rezultatele”. Totodată, a promis măsuri dacă se va dovedi că fondurile au fost utilizate greșit: „Cei care realizează proiectele sunt responsabili în fața legii pentru gestionarea banilor”.
Pe lângă cele menționate, finanțări între 210.000 și 500.000 de lei au fost acordate televiziunilor și portalurilor Noroc TV, Ziarul Nostru, Albasat TV, Bas TV, Moldova.org, Glia Drochiană, Nordinfo.md, Eco FM, Tuk.md, Natura, Media TV Cimișlia, instituții despre care nu există semnalări publice de afiliere politică sau abateri deontologice.
În total, 15 instituții au primit 4,5 milioane de lei. Pe 23 iulie 2025, Ministerul Culturii a lansat al doilea concurs, cu un buget mult mai mare – 35 de milioane de lei.