Ultima oră

BOMBĂ PE PIAȚA MEDIA: Gazprom vrea să cumpere PROTV

Când a anunţat rezultatele financiare pe tot anul trecut şi un nou acord de împrumut cu Time Warner, compania Central European Media Enterprises (CME), care deţine liderul pieţei locale de media, Pro TV, a confirmat parţial unele informaţii vehiculate în iarnă, referitoare la vânzarea unor active din România. Oficial, raportările depuse pe 28 februarie de CME la Comisia de supraveghere a pieţei financiare din SUA, SEC, menţionează că active ce ar putea fi vândute operaţiunile de radio şi cinema, desfăşurate în special în România. Potrivit unor informaţii neoficiale, însă, la uşa CME ar bate în prezent mai multe entităţi interesate de preluarea "la pachet" a tuturor operaţiunilor din România, respectiv a celor din Bulgaria. Surse convergente au menţionat conglomeratul rus Gazprom, cel mai probabil indirect, că una dintre părţile interesate în aceste demersuri.

HotNews.ro a solicitat atât CME, cât şi diviziei media controlate de Gazprom, Gazprom Media (ce desfăşoară activităţi de televiziune, radio, presă scrisă, producţie cinematografică, advertising, internet şi unde vârf de lance sunt posturile ruseşti NTV, TNT şi NTV-Plus), precizări referitoare la aceste informaţii. Până miercuri, niciuna dintre părţi nu au răspuns în vreun fel acestor solicitări.

În ultimele luni, în mediul online au fost vehiculate mai multe informaţii legate de eventuală vânzare a Pro TV şi a altor operaţiuni derulate de CME în România. În ianuarie, Cătălin Tolontan scria pe blog despre o posibilă vânzare pe bucăţi a acestor operaţiuni, inclusiv faptul că Pro TV ar fi de vânzare. În decembrie, Reportervirtual.ro menţiona intenţia de vânzare a studiourilor MediaPro şi a posturilor de radio Pro FM şi InfoPro. De atunci, reprezentanţii Pro TV şi ai CME au tăcut, iar o parte dintre cei vehiculaţi drept cumpărători aspiranţi au negat că ar fi implicaţi în discuţii sau au evitat răspunsuri tranşante pe această tema.

Ce spune acum, oficial, CME:

În anunţul din 28 februarie referitor la rezultatele financiare din 2013 şi la noul acord de împrumut cu Time Warner, dar şi în teleconferinţă ce a însoţit anunţul, oficialii CME au menţionat intenţia de vânzare a unor active.

În documentele depuse la Comisia de supraveghere a pieţei financiare din SUA (SEC), CME menţionează clar printre activele ce se încadrează la "cedări permise" prin Acordul de împrumut cu Time Warner: orice companie subsidiară sau afiliată "deţinută de CME Media Pro Distribution B.V. (împreună cu CME Investments B.V.) sau de Media Pro Entertainment România S.A.", respectiv orice "afacere radio". Prin afacere radio compania înţelege grupul Pro FM din România (Pro FM, Info Pro, Dance FM, Music FM) şi grupul bTV Radio din Bulgaria (staţiile bTV Radio, N-Joy, Z-Rock, alte patru posturi de radio).

Compania – confruntată cu datorii de sute de milioane de dolari şi cu scadente de plata a dobânzilor în următorii ani – menţionează că, după ce a anunţat, în toamna, rezultatele pe trimestrul al treilea din 2013 şi fiind nevoită să-şi îmbunătăţească lichidiatea, a început discuţii atât cu Time Warner, în vederea unei potenţiale tranzacţii financiare, cât şi cu posibili cumpărători pentru "anumite active". CME menţionează în aceleaşi documente că "am primit propuneri de la câţiva posibili cumpărători privind achiziţia unor active anume. Propunerile pe care le-am primit, însă, au venit în general din partea unor cumpărători oportunişti care se aşteptau să cumpere astfel de active cu un discount substanţial faţă de valoarea acestor afaceri, sau au fost oferte însoţite de riscuri semnificative de execuţie şi de sincronizare".

Potrivit unor informaţii neoficiale, însă, în acest moment la poartă CME bat mai multe entităţi interesate de operaţiunile din România şi Bulgaria "la pachet", în ansamblul lor – incluzând operaţiunile de televiziune. Printre părţile implicate, cel mai probabil indirect, în aceste demersuri este menţionat şi numele conglomeratului Gazprom. Conglomeratul rus este prezent în piaţă media de peste un deceniu şi jumătate, prin Gazprom Media – companie care în 2012 avea o capitalizare de 200 de miliarde de ruble şi care este activă pe toate segmentele media din Rusia. În 2013, Gazprom Media şi-a extins portofoliul prin preluarea unui alt grup media rus, Profmedia, controlat de magnatul Vladimir Potanin.

HotNews.ro a transmis Gazprom Media întrebări referitoare la demersurile legate de CME, dar nu a primit niciun răspuns.

Dintre toate posibilele achiziţii de active CME din România, în acest moment una singură este dată drept foarte probabilă în perioada următoare – preluarea cinematografului Cinema Pro de către Adrian Sârbu. Acesta are, cel puţin teoretic, drept de preemţiune pentru activele non-TV din România, potrivit contractului ce a însoţit demisia lui de la conducerea CME, în vara anului trecut.

Informaţi de context:

CME are o experienţă aparte în spaţiul fost sovietic. În 2009, în operaţiunea pe care CME o avea atunci în Ucraina a intrat că acţionar magnatul ucrainean Igor Kolomoiski. În foarte scurt timp, la începutul lui 2010, CME a vândut această operaţiune către Kolomoiski pentru suma de 300 de milioane de dolari. Acum, pe fondul crizei din Ucraina, Igor Kolomoiski, om de afaceri implicat politic şi care a fost numit de noile autorităţi de la Kiev guvernator al regiunii rusofile Dnipropetrovsk, a fost atacat de însuşi Vladimir Puţin, care l-a calificat drept "un escroc unic".

Pieţele din România şi Bulgaria sunt, pe segmentul media, cele mai instabile dintre toate cele şase pieţe din regiune unde este prezent grupul CME. În România, unde media este dominată de televiziune, grupul Pro TV trece de câteva luni prin schimbări dure de management, grupul Intact este afectat de anchetele DNA, TVR este copleşit de probleme financiare, Prima TV îşi caută identitatea după plecarea SBS din România, aproape toate posturile de ştiri sunt sub influenţă politică, iar Kanal D al turcilor de la Dogan, deşi are încă pierderi, se ţine bine cu emisiuni-tabloid şi seriale turceşti.

Pe de altă parte, România este considerată, în acest moment, piaţă cu cel mai mare potenţial de creştere dintre cele unde este prezent grupul CME, iar anul trecut CME a înregistrat aici cele mai bune rezultate dintre toate operaţiunile sale, în condiţiile în care veniturile din Cehia s-au prăbuşit în urmă unor decizii de business.

sursa: HotNews.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *