Economie

Căile Ferate din R. Moldova vor fi reparate cu peste 52 de milioane de euro ÎMPRUMUTAȚI de la europeni

Acordul a fost semnat la Chișinău la 14 noiembrie 2014 de către Iurie Leancă, premierul R. Moldova la vremea respectivă și vicepreședintele BERD, Sue Barrett.

Potrivit notei informative a proiectului, BERD a fost de acord să ofere un împrumut Guvernului R. Moldova 52.500.000 euro ce cuprinde tranșa I în valoare de până la 25 de milioane de euro, tranșa II în valoare de 27.500.00 euro sub rezerva termenilor și condițiilor stabilite sau menționate în Acordul de împrumut încheiat între Entitatea de Proiect (Î.S Calea Ferată) și BERD.

Instrumentul facilitatea de Investiții pentru Vecinătate (EU NIF) vine să completeze împrumutul acordat de BERD cu un grant de circa 5 milioane euro.

”Cumpărăm locomotive magistrale, dar nu avem magistrale. Poate mai bine reparăm magistralele, și după cumpărăm aceste locomotive”, a menționat un deputat.

Potrivit raportorului proiectului de lege, cele mai noi locomotive sunt din 1985, iar reparațiile vor fi efectuate pe linia Chișinău-Ungheni, fiind vorba despre 75 de kilometri de cale ferată.

Reamintim că, în 2013 Letonia a promis să asigure asistenţă Moldovei în reformarea întreprinderii "Calea Ferată a Moldovei" după modelul european. 

"Căile Ferate Letone au trecut printr-un proces de reformare în anii 2005-2006, când a fost creat holdingul AB Latvijas dzelzcels (LDZ), divizat în trei directorate responsabile de transportarea pasagerilor, a mărfurilor şi de infrastructura feroviară. Astăzi, LDZ se dezvoltă dinamic, iar experienţa noastră poate fi extrem de utilă pentru Moldova, atât la capitolul practicilor pozitive, cât şi a lecţiilor învăţate", a spus ministrul leton al Transporturilor, Anrijs Matiss.

Reformarea CFM, cu persoane demise pentru escrocherie

În august 2013, în cadrul ÎS “Calea Ferată din Moldova” (CFM) a revenit fosta şefă a Gării Chişinău, Ludmila Gore, demisă pentru acte de corupţie, odată cu plecarea comunistului Miron Găgăuz din funcţia de director al CFM. Tot acum o lună, în funcţia de director al Direcţiei securitate internă şi pază paramilitară a fost numit Eugeniu Axentiev, un controversat ex-comisar de Chişinău. Tot atunci, într-o funcţie strategică, cea de director comercial al CFM, a fost “transferat” Arcadie Vicol, care a activat anterior la Metalferos, scrie zdg.md.

Odată cu plecarea comuniştilor de la putere şi demiterea lui Miron Găgăuz, şeful de un deceniu al Întreprinderii de Stat (ÎS) “Calea Ferată din Moldova” (CFM), autorităţile au promis reformarea instituţiei, în una modernă. În 2010, actele oficiale din cadrul instituţiei erau elaborate în limba rusă, iar CFM nu avea vreun plan concret de modernizare. După Găgăuz, pe la şefia CFM s-au perindat mai mulţi şefi, care însă nu au reuşit să schimbe situaţia: Gheorghe Efrim a stat doar câteva luni, la fel ca Ilie Ţurcan, Serghei Tomşa, ca interimar, sau Vitalie Strună, demis recent de noul ministru al Transporturilor, Vasile Botnari.

Plecată cu dosare, revenită curată

Odată cu plecarea lui Găgăuz, lucrurile la CFM s-au schimbat, cel puţin la nivelul politicii de personal. Din instituţie au fost demise mai multe persoane, multe dintre ele fiind acuzate de corupţie. Printre acestea s-a aflat şi Ludmila Gore, pe atunci şefa Gării Chişinău, demisă de Ilie Ţurcan, fost şef al CFM. Conform rezultatelor unui control efectuat de secţia de revizie şi control a CFM, în activitatea Gării Chişinău fuseseră depistate mai multe încălcări de ordin financiar. Materialele au fost remise Procuraturii Transporturi, care a deschis un dosar penal. Un alt dosar pe numele Ludmilei Gore fusese intentat pentru escrocherie. Fosta şefă a gării era acuzată de oamenii legii că şi-ar fi însuşit un apartament, care urma să fie alocat unui angajat al CFM, semnând mai multe acte în locul acestuia.

Între demiterea lui Strună, pe 20 iunie 2013, şi instalarea noului şef, Andrei Domaşcan, pe 20 august 2013, interimatul a fost deţinut de Serghei Tomşa. Anume în această perioadă, la CFM s-au întâmplat lucruri interesante, în funcţii cheie fiind numite persoane numele cărora provoacă mai multe semne de întrebare.

Gore revine la şefia gării?

Mai întâi, la CFM a revenit Ludmila Gore, şefa Gării Chişinău în perioada comunistă. Aceasta ocupă acum funcţia de inginer în Direcţia Transport Călători şi, spun surse din cadrul CFM, este pregătită de cei care au readus-o pentru a ocupa din nou funcţia din care fusese destituită anterior, asta după ce Dinu Carp, actualul şef, va fi disponibilizat. Ludmila Gore are în sarcinile sale actuale monitorizarea activităţii Gării Chişinău, pe care a condus-o anterior. Precizăm aici că, peste doar câteva zile de la revenirea sa în cadrul CFM, Ludmila Gore a plecat în concediu de boală.

La câteva zile de la revenirea Ludmilei Gore la CFM, în ziarul de casă al CFM, “Feroviarul”, pe 14 august 2013 a apărut informaţia despre mai multe numiri în funcţii. Astfel, prin ordinul lui Serghei Tomşa, în calitate de director al Direcţiei securitate internă şi pază paramilitară a fost numit Eugeniu Axentiev, fost comisar de Chişinău.

Fost comisar, şeful securităţii CFM

Axentiev a activat mult timp în cadrul MAI, fiind implicat în mai multe scandaluri. În 2001, acesta a lovit cu maşina, mortal, o fetiţă de 12 ani. Presa scria atunci că maşina poliţistului Axentiev se deplasa pe str. Vasile Alecsandri, pe banda pe care circula doar transportul public. La câţiva metri de staţia de troleibuz, el a lovit în plin fetiţa, care a decedat.

Nu se ştie în ce mod, dar actualul CFM-ist a reuşit să evite pedeapsa. Examinarea dosarului a fost încetată şi reluată de câteva ori, dar Axentiev a scăpat de fiecare dată. Mama fetei declara atunci pentru presă că procuratura a efectuat ancheta tendenţios, muşamalizând cazul. Axentiev, după accident, nu doar că a scăpat nepedepsit, dar a şi fost avansat. Înainte de a ajunge comisar de Chişinău, a fost o vreme comisarul sectorului Buiucani şi apoi şef al mai multor direcţii din cadrul MAI. Axentiev a fost şi protagonistul mai multor scandaluri de presă, fiind mai mereu partenerul de ceartă al primarului de Chişinău, Dorin Chirtoacă, căruia de multe ori refuza să-i îndeplinească ordinele.

Tot pe timpul interimatului lui Serghei Tomşa, la CFM, în funcţia de director comercial a fost adus Arcadie Vicol, care a activat anterior în cadrul companiei Metalferos, companie despre care presa a scris că este controlată de Vlad Plahotniuc, prim-vicepreşedintele PD. Surse din cadrul CFM ne-au spus că, în ultimele săptămâni, de la Metalferos la CFM au fost “transferate” cel puţin trei persoane.

“Nu ştiu, nu cunosc”

Gheorghe Nogai, procurorul Procuraturii Transporturi, ne-a spus că nu a ştiut că Ludmila Gore a revenit la muncă. Acesta susţine că dosarul penal în care figura numele Ludmilei Gore, iniţiat după actul de revizie al secţiei revizie şi control a CFM, a fost clasat în 2011, pentru că revizia a fost făcută “necalitativ”, lipsind mai multe acte care ar fi demonstrat vinovăţia fostei şefe a Gării Chişinău. “Dosarul penal pentru escrocherie, după reforma poliţiei, a fost trimis, în martie 2013, către Procuratura Centru. Nu mai ştiu ce s-a întâmplat cu el mai departe”, a precizat Nogai.

Acum, dosarul se pare că s-a pierdut. Reprezentanţii familiei Pâslari, cea care a fost lipsită de apartament în urma acţiunilor Ludmilei Gore, ne-au spus că, după ce dosarul a ajuns la Procuratura sect. Centru, acesta nu mai poate fi găsit.

Serghei Tomşa, prim-vicedirectorul CFM, cel care, pe când era interimar, a semnat actele care au dat undă verde acestor numiri, a fost foarte rezervat în declaraţii. “Nu cunosc toate astea. Acum sunt în concediu. Nu ţin minte dacă am semnat sau nu ordinul. Ce e cu dna Gore? Nu cunosc dacă ea avea sau nu dosare penale. Cum de ce a revenit? Din câte ştiu, ea nu a revenit. Ea lucrează ca adjunct, ceva. Nu cunosc toate astea, avea sau nu dosare penale. Nu ştiu. Nu cunosc toate întrebările. Mă aflu în concediu. Ce dacă am fost director interimar? Eu am îndeplinit această funcţie doar o lună şi jumătate”, s-a scuzat Tomşa.

sursa: timpul.md/zdg.md

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *