Cât costă să-ți cumperi și să întreții o mașină în R. Moldova?
Într-un studiu de piață recent se comunică faptul că cele mai ieftine mașini noi din R. Moldova sunt unele modele Dacia, însă chiar și acestea sunt destul de scumpe, ținând cont că salariul mediu în țara noastră este puțin peste 3500 de lei. Într-un magazin specializat observăm că pentru un automobil nou Dacia Logan trebuie să scoatem din buzunar 6800 de euro. La alte mărci prețurile sunt și mai mari, spre exemplu: un BMW 3 Series nou costă 22600 de euro, o Skoda Octavia nouă este 12100 de euro, iar un Mercedes-Benz C-Class nou costă nu mai puțin de 28300 de euro.
Prin urmare, ținând cont de prețurile foarte mari ale automobilelor noi, majoritatea moldovenilor se orientează spre mașini de mâna a doua.
Cumperi mașină „second hand”, îți asumi și anumite riscuri
Ca să aflăm prețurile autovehiculelor folosite, intrăm pe un site specializat. Aici oamenii plasează sute de anunțuri zilnic. Prețurile pornesc de la 2000-2500 de euro și ajung până la zeci de mii, în funcție de marca automobilului și perioada de exploatare. Cele mai ieftine de regulă sunt mașinile fabricate până în anul 2000. De exemplu, pentru un Volvo S 70, din anul 1998, stăpânul cere 3400 de euro, pentru o Mazda 626, din 1993, proprietarul cere 2000 de euro, o Honda Accord, din 1997, costă 2300 de euro, iar un Volkswagen Golf din 1995 este vândut cu 3500 de euro.
Specialiștii atenționează că din momentul ce-ți cumperi o mașină veche, îți asumi și anumite riscuri. Vadim Dița proprietarul unui service auto din capitală susține că automobilele mai vechi de 10-15 ani, de regulă, au probleme cu motorul și dacă nu știi bine ce cumperi, riști, ca în loc de mașina visurilor tale, să te alegi cu câteva tone de metal. Dița mai spune că dacă mașina este veche, nu înseamnă neapărat că este și rea. „Contează mult ce marcă ai cumpărat și cine a fost la volanul ei până acum. Totuși, consider că înainte să-ți cumperi un automobil, este bine să-l vadă și un specialist”, conchide acesta.
Unii oameni consideră că odată ce și-au cumpărat o mașină, au scăpat și de mai multe probleme, dar puțini conștientizează că întreținerea ei tot dă multe bătăi de cap.
Ce cheltuieli implică un automobil anual?
Unul dintre șoferii cu experiență de câțiva ani este Alexandru Lașco din Chișinău. Tânărul și-a cumpărat o mașină mare, care să fie comodă pentru toți membrii familiei, iar acum calculează cât îl costă întreținerea acesteia.
În fiecare an el trebuie să cumpere diferite uleiuri și filtre, iar costul lor se ridică la circa două mii de lei. Odată la 3-4 ani are nevoie de cauciucuri de iarnă noi, iar pentru patru unități trebuie să plătească vreo 10 mii de lei, ceea ce înseamnă cam 2500-3000 de lei pe an. Tot la fiecare 12 luni, mașina trebuie să treacă revizia tehnică și totodată se plătește o taxă fixă pentru drumuri, toate acestea îl costă încă 2500 de lei. „Nu știu cum consumă alte automobile, dar pentru mașina mea eu cheltui aproape două mii de lei lunar pe combustibil”, spune în final șoferul.
Un calcul simplu ne arată că pentru întreținerea unei mașini pe o perioadă de 12 luni, șoferul trebuie să scoată din buzunar în jur de 10 mii de lei, aceasta cu condiția că autovehicolul nu va avea vreo defecțiune mai gravă.
Specialiștii susțin că pentru a economisi bani pe combustibil, mulți șoferi își montează în mașină instalații GPL (rezervor pentru gaz). Ei spun că acestea sunt mai econome, dar implică anumite riscuri.
Benzină, diesel, gaz lichefiat sau gaz metan?
Conform unei analize comparative ale celor patru tipuri de carburanți: benzină, diesel, gaz lichefiat sau gaz metan, putem vedea care sunt avantajele și dezavantajele acestora. Spre exemplu, printre beneficiile benzinei se numără funcţionarea ritmică şi bine echilibrată a motorului, compatibilitate cu un diapazon mare de temperaturi ale aerului, calitate mai bună a carburantului la pompe, iar printre dezavantaje sunt costul mai mare de achiziţie și cifra mai mare de consum. Pentru diesel experții subliniază următoarele avantaje: cost de achiziţie mai avantajos ca al benzinei și consum mai mic al motoarelor. Printre dezavantaje sunt bătăile de cap pe timp de ger și necesitatea unei atenții mai mari la calitatea carburantului.
Instalațiile cele mai econome sunt cele de tip GPL care pot fi alimentate cu gaz. Spre exemplu gazul petrolier lichefiat are un cost de achiziţie avantajos și disponibilitate răspândită, însă specialiștii avertizează că uzează mai repede motorul și este un combustibil mai puţin calitativ. Practic, aceleași caracteristici le are și gazul natural comprimat, tot poate fi cumpărat ieftin, este calitativ, însă are o disponibilitate restrânsă și uzează destul de repede motorul (dacă nu este adaptat la uzină).
„Instalarea unui rezervor pentru gaz costă în jur de 400-500 de euro, pentru un autoturism convenţional, clasic, cum ar fi Dacia. Timpul de montare este de aproximativ 4 ore, iar economiile sunt substanţiale, undeva între 40-45 la sută. Este o economie bună în contextul în care preţul benzinei este destul de mare. Iar investiția se răscumpără după doar 10 mii de kilometri parcurși”, ne-a spus patronul unui service auto din capitală.
Totodată, acesta a menționat că în ultima perioadă tot mai mulți moldoveni solicită instalarea unei stații GPL, dar încă nu a întâlnit cazuri ca cineva să ceară demontarea acestora.
Conform statisticilor oficiale, în R. Moldova sunt înregistrare circa un milion de maşini. Întreprinderea de Stat Registru anunţă că practic fiecare al treilea moldovean are automobil personal, iar această cifră creşte de la an la an.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!