Film

Cobîleanski şi Boguță: Colecţia de suferinți

Scurtmetrajele participante „Cod roşu” (regie Hanno Hoffer, imagine Oleg Mutu), „Wonderland” (regie Peter Kerek), „Copacul” (regie Mihai Sofronea), „Colecţia de arome” (regie Igor Cobileanski), „Vaca finlandeză” (regie Gheorghe Preda), „Picurar” (regie Napoleon Helmis), „Plimbare” (regie Mihaela Popescu), „Ana” (regie Mirona Radu), „Ovo” (regie Eva Pervolovici), „Sistemul respirator la păsări” (regie Alina Manolache), „Hahol” (regie Goran Mihailov), „Waste” (regie Anton Groves), „Bad Penny” (regie Andrei Crețulescu) şi „My Baby” (regie Luiza Pârvu), „Treizeci” (regie Victor Dragomir), „De azi înainte” (regie Dorian Boguță), „Boxed in” (regie Ilinca Neagu) şi „Între deja şi nu încă” (regie Ioana Mischie) au fost proiectate în sala F a Palatului Festivalului și sunt accesibile oricui dorește la Short Film Corner, unde e programat şi „După fel şi chip”, „As you like it”, documentar realizat de absolventa Universităţii Babeş-Bolyai, Paula Oneţ, premiat anul trecut la FFEST (Festivalul Internaţional de Film Studenţesc de la Cluj), dar şi la festivalul CineMAiubit. Creativitatea moldovenilor dintre Prut și Nistru, îmi spunea acum câțiva ani actualul membru al Juriului Cristian Mungiu, este nesecată. Și depășește cu mult frontierele actualului stat, adăugăm noi. Și dacă am pus în titlu suferinți, de la Eminescu citire, e pentru că despre asta e filmul-parabolă, regizat de Igor Cobîleanski, cu Gheorghe Grâu resuscitat pe afiș – chișinăuenii vor avea ocazia să-l vadă foarte curând, în cadrul Festivalului Cronograf. E proverbială infinita răbdare și predispoziție a basarabenilor de a suferi, de a nu se opune decât pasiv răului omniprezent. De multă vreme, Republica Moldova independentă și suverană nu exportă decât basarabeni buni de muncă ce țin la bătaie. Filmul naște asociații triste: într-un apartament îmbâcsit de mobile și lucruri străvechi, uzate, prăfuite, locuiește o familie, tatăl, mama bolnava la pat și un copil. Se vorbește despre niște bani ce nu mai vin…Ca în final, în stil autohton, să fie puși la bătaie…copiii. Pustiul învingător în meciul ilegal mai primește, bonus, și un brăduț parfumat, deodorant pentru mașini, cu aroma unor fructe pe care nu are de unde le cunoaște, cel puțin pe nume… O realitate tragică, aproape de neînțeles pentru occidentali: nu ei vor veni să ne facă ordine în bucătărie și să ne prelucreze grădinile…

Tot despre relația dintre un tată și fiul său spune „De azi înainte”, regizat de Dorian Boguţă, desemnat acum o lună Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul Internaţional de Film NexT(oferit de Abis Studio, premiul are o valoare de 3500 de euro şi constă în servicii de post-producţie). Dorian Boguţă e născut la Chişinău, a fost actor la Teatrul de Buzunar, apoi la Teatrul Naţional Mihai Eminescu, din 1999 stabilindu-se la Bucureşti. Aici, joacă mai mult în filme: cu personajul Miţă, din pelicula „Francesca”, în regia lui Bobby Păunescu, alături de Monica Bârlădeanu, a ajuns la Festivalul de Film de la Veneţia. Se produce apoi în Portretul luptătorului la tinereţe, de Constantin Popescu, precum şi în teleseriale: „Efect 30” şi „Lombarzilor 8”. A debutat în regie cu scurtmetrajul „Zece” şi a lansat, în 2009, împreună cu Dragoş Bucur şi Alexandru Papandopol, la Bucureşti, o şcoala de actorie. Mai multe detalii veți afla din microinterviul realizat cu regizorul și actorul Dorian Boguţă.
Tot la Short Film Corner am descoperit alte două scurt-metraje în culorile Republicii Moldova: „Oblivion”, o schiță gen SF despre avatarurile unui cuplu de tineri, filmat la Cahul-film, de Vlad Socurenco, și „The Sound of Silence”, un poem tulburător despre singurătatea bătrânilor singuri, turnat de Pentru Tertiuc.

Cristian Mungiu, Ofițer al Ordinului des Arts et des Lettres

Cineastul român Cristian Mungiu, membru al Juriului Festivalului, a fost decorat astăzi, în cadrul unui ceremonii solemne, cu ordinul Officier des Arts et des Lettres. Aurelie Fillipeti, Ministru al Culturii din Republica Franceză, a menționat în discursul său meritele lui Cristian Mungiu în promovarea Artei cinematografice și a diversității culturale. „Arta dumneavoastră revelează absurditatea tragică a realităților sociale şi politice”, a subliniat Aurélie Filippetti în prezența lui Thierry Frémaux, Delegat general și selecționer al Festivalului de la Cannes și a numeroase personalități din lumea filmului. La rândul său, Cristian Mungiu, palmat aici pentru 4,3,2, dar și în 2012 pentru „Dincolo de dealuri” (Premiul pentru scenario și dublul Premiu de interpretare feminină), a dedicat această distincție întregii comunități artistice românești.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *