Moldova

Comisia de la Veneţia… să ne judece

Alianţa pentru Integrare Europeană propune modificarea art.78 din Constituţie în sensul revenirii la modalitatea de alegere a şefului statului, prin vot direct, de către popor. Potrivit proiectului AIE, preşedintele ţării rămâne cu aceleaşi atribuţii ca şi până acum, dar va putea fi demis în parlament, cu votul a 2/3 din deputaţi. La rândul său, proiectul PCRM prevede ca şeful statului să fie ales în continuare în parlament, dar să existe trei tentative, şi nu două, cum prevede legislaţia actuală. Comuniştii propun ca, la prima încercare, să fie necesare 61 de voturi, la cea de-a doua – 57, iar dacă şi aceasta eşuează, la a treia să fie suficientă o majoritate simplă, adică 52 de voturi.

Potrivit legislaţiei, parlamentul va putea examina cele două proiecte doar după şase luni de la publicarea avizelor CC în „Monitorul Oficial”. AIE se pronunţă pentru modificarea art. 78 înainte de dizolvarea parlamentului şi anunţarea alegerilor anticipate, în timp ce PCRM insistă să fie organizate anticipate, după care să fie revizuită Constituţia. Niciuna din părţi nu are numărul necesar de 2/3 din voturi pentru ca proiectul său de modificare a Legii Supreme să fie adoptat.

În această situaţie, AIE a declarat că va consulta Comisia de la Veneţia şi alţi parteneri externi. O delegaţie AIE, din care fac parte preşedintele interimar, Mihai Ghimpu (PL), deputaţii Ion Pleşca (AMN) şi Aurel Băieşu (PD), a plecat aseară în acest scop la Strasbourg, unde deja se afla ministrul Justiţiei, Alexandru Tănase (PLDM). Delegaţia urmează să aibă întrevederi cu Thorbjorn Jagland, Secretar general al Consiliului Europei, Mateo Sorinas, Secretar general al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, Gianni Buquicchio, Preşedintele Comisiei de la Veneţia, şi Thomas Hammarberg, Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei.

Cum vor evolua lucrurile mai departe nici liderii Alianţii nu ştiu. Deocamdată, ei aşteaptă ce vor spune şi de această dată experţii europeni.

Marian Lupu, preşedintele PD

Dacă PCRM susţine că n-o să voteze nici proiectul propriu, înainte de anticipate, ne rămâne doar o singură cale – organizarea unui referendum care s-ar referi cu stricteţe la art. 78 din Constituţie. Juriştii spun că nu se întrezăresc impedimente de ordin legal, deci ar fi posibil. La întoarcere, vom avea poziţia structurilor europene, poziţie care, pentru mine, astăzi nu este foarte clară. Anterior, Comisia de la Veneţia a spus foarte clar „nu” unui referendum pentru schimbarea Constituţiei. În mai multe articole al proiectului noii Constituţii existau poziţii foarte diferite în societate, pe când ideea de a reveni la alegeri directe a şefului statului este susţinută de peste 75% din populaţie. Alianţa merge să convingă Comisia de la Veneţia că va trebui să satisfacem şi solicitările societăţii, care ar dori să se revină la formula de alegere directă a şefului statului. Dacă Comisia zice „nu”, pe de o parte, iar, pe de altă parte, comuniştii spun „nu” chiar şi pentru propriul lor proiect, atunci vom intra în alegeri parlamentare anticipate fără nicio schimbare a art. 78.

Mihai Ghimpu, preşedintele interimar al RM

Problema este că ambele proiecte prevăd modificarea Constituţiei doar de către parlament şi aceasta înseamnă doar peste şase luni. Or, eu, ca preşedinte, sunt obligat să dizolv parlamentul începând cu 16 iunie. Dar dacă dizolv parlamentul şi anunţ anticipatele, fără a schimba mecanismul, iarăşi vom ajunge în situaţia în care suntem. Trebuie să găsim soluţia care să ne permită să depăşim acest blocaj constituţional. Dacă parlamentul nu-i în stare, atunci cine e? Atunci, va trebui să organizăm referendumul. Ambele proiecte au ceva comun: şi ei spun că preşedintele trebuie ales în turul 3 cu 50%+1, şi noi spunem că preşedintele trebuie să fie ales astăzi de către parlament de 50%+1, iar în viitor – de către cetăţeni. Aşa că, undeva, sunt norme asemănătoare. În caz că nu-i înţelegere, părerea mea rămâne aceeaşi: doar referendumul poate rezolva această problemă.

Serafim Urechean, preşedintele AMN

Sigur că am putea vota, până la dizolvarea legislativului, şi varianta comuniştilor. Noi întotdeauna am fost pentru negocieri. Am votat formarea unei comisii speciale pentru modificarea art. 78, aşa cum ne-au sugerat experţii europeni, dar comuniştii au minţit de fiecare dată. Au promis Comisiei de la Veneţia şi preşedintelui APCE că ei vor vota împreună cu noi modificarea art. 78, dar au abandonat şedinţele, iar acum caută maşini şi birouri. Anticipatele nu vor duce la nimic, deoarece nu cred că componenţa viitorului parlament se va schimba foarte mult.

Mihai Godea, preşedintele fracţiunii PLDM

Toată lumea este de acord să discutăm şi să găsim un numitor comun în cadrul comisiei parlamentare pentru modificarea art. 78. Este important în această perioadă să nu mai punem gaz pe foc, să le dăm un respiro de două săptămâni să găsească o soluţie. Interesul nostru şi interesul cetăţeanului e să nu lăsăm această problemă pentru viitorul parlament. Nu există un anumit termen până când să fie rezolvată această problema. Ţine doar de termenul rezonabil de dizolvare a parlamentului. Aşteptăm să definească juriştii acest termen rezonabil.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *