Cum au dispărut cafenelele de altădată
Astfel, oricine aude de „Lainer” „Prichindel”, „Ghiocel”, „Fluturaș” și alte cafenele cu nume românești ale Chișinăului de altădată, schițează un zâmbet, cu gândul la deliciile deceniilor trecute.
Totodată, Chișinăul actual, în goana după modernizare, devine tot mai sobru și trist. Treptat, este împăienjenit cu blocuri mari din sticlă, cafenele și baruri care nu se integrează nicidecum în decorul arhitecturii lui Bernardazzi. Majoritatea actualilor antreprenori, care își deschid localuri, tind să fie în rând cu noile necesități și cerințe ale consumatorului, și puțini sunt cei care conștientizează cât de important este să nu uiți trecutul cu istoria, cultura, decorul și muzica sale.
Astfel, în sufletele celor care au reușit să cunoască vechiul Chișinău predomină o continuă melancolie și dor de „ce a fost”. În ciuda greutăților cu care se confruntau zi de zi, în perioada anilor ‘60-’90, oamenii aveau posibilitatea să-și petreacă plăcut timpul liber, alături de familie, în afara casei, în locuri originale și interesante.
Avionul, la bordul căruia mâncai înghețată
În luna mai 1977, în avionul „Lainer” din „Valea Trandafirilor” a fost deschisă cafeneaua-gelaterie, care s-a bucurat de o mare popularitate atât în rândurile copiilor, mari amatori de înghețată, cât și a adulților
Conform unor date, acesta era unul din puținele, ba chiar probabil singurul exemplar de avion AN-10A care s-a păstrat până în anii `90. La momentul actual, în niciun muzeu aviatic din lume nu există vreun model al acestui avion. Istoria lui a durat doar 15 ani. Primul zbor al avionului AN-10A a fost efectuat în anul 1957, iar deja în 1972, după o catastrofă lângă Harkov, AN-10A a fost exclus pentru totdeauna din componența „Aeroflot”.
Din flota aeriană a Ucrainei, în Parcul „Valea Trandafirilor”
Avionul care urma să fie transformat în cafenea a străbătut un drum destul de lung până a se stabili în Parcul „Valea Trandafirilor”. Exploatatorul său inițial a fost Direcția teritorială a flotei aeriene de stat din Ucraina. El a fost dat în exploatare pe 1 august 1959, iar peste un an a fost transmis în Ulianov, Rusia. Peste doi ani, avionul a trecut la direcția teritorială din Caucazul de Nord, care, la rândul său, l-a pasat Republicii Sovietice Socialiste Moldovenești pe 16 octombrie 1964. Aici, pasărea de oțel a avut cea mai lungă „ședere” din perioada activității sale și tot în Moldova s-a pensionat pe 27 august 1973, fiind scoasă din exploatare din cauza stării tehnice nesatisfăcătoare. Peste alți doi ani, avionul a fost instalat în curtea Școlii nr. 17, a cărei administrație plănuia ca în interiorul lui să fie organizat muzeul de aviație și cosmonautică. Însă, din cauza vandalismului din partea elevilor și al localnicilor, în primăvara anului 1977, avionul a părăsit curtea școlii.
Primul „zbor” al picilor
La începutul anului ’77, în Parcul „Valea Trandafirilor”, nu departe de Cinematograful „Iskra”, a reapărut avionul AN-10A, care a fost instalat în calitate de monument aviatic. Chișinăuienii erau încântați de faptul că el a „aterizat” pe mult timp în parcul de la Botanica. Acest cadou original a fost făcut de către aviatori și colaboratorii „Inj-Dorstroi”, care, pentru a-l muta din curtea școlii unde a fost vandalizat, au fost nevoiți să-l demonteze și monteze înapoi. În luna mai a aceluiași an, în saloanele lainerului a fost deschisă cafeneaua-gelaterie pentru copii care avea capacitatea de 80 de „pasageri”.
Cafeneaua-avion „Lainer” s-a bucurat de o mare popularitate atât în rândurile copiilor, mari amatori de înghețată, cât și aLE adulților. Însă, în urma unui accident, avionul s-a făcut scrum într-un incendiu în 1995 și nu a mai putut fi restabilit. Înainte de incendiu, acesta a fost reamenajat ca salon video.
„Copiii și adolescenții anilor `80 mergeau la cafeneaua-avion de la Botanica, unde a fost un avion adevărat. Te urcai pe scară în cabină, și acolo erau mesele și ferestrele. Luai 100 de grame de înghețată cu gem de vișine sau cu ciocolată. Nu era pur și simplu o cafenea, ci un vis. Ce putea fi mai bine decât să stai într-un avion adevărat și să mănânci cele mai bune delicii din lume?”, scria pe un forum Ana Beleakova.
„Fluturașul” cu care zburai prin Chișinău
Prima, și probabil ultima cafenea pe roți de genul acesta din Chișinău, a fost amenajată într-un troleibuz scos din exploatare și a fost denumită „Fluturaș”
Prima și probabil ultima cafenea pe roți de genul acesta din Chișinău a fost amenajată într-un troleibuz scos din exploatare și a fost denumită „Fluturaș”. Trecătorii erau atrași de exteriorul colorat al troleului, iar sala, cu o capacitate de 48 de locuri ce predispunea la relaxare, îi convingea pe oameni să se rețină măcar un pic. În „Fluturaș” puteai să savurezi o înghețată sau să bei un suc. Ulterior, biroul de călătorii și excursii din Chișinău și-a elaborat rutele în așa fel, încât vizitatorii să poată face cunoștință din mers cu arhitectura, monumentele și alte atracții ale Chișinăului. De altfel, au fost pregătite informații interesante despre istoria orașului, care erau povestite în timpul călătoriei.
La volanul „Fluturașului” se afla șoferul experimentat Eugenia Demcenko. Odată ajuns la stația „Lumea copiilor”, salonul era invadat de voci zgomotoase de copii. Atunci, în boxele cafenelei-troleibuz se auzea un „Bine ați venit în „Fluturaș”!” din partea șoferului și a ghidului.
Pe lângă excursia prin capitală, cafeneaua pe roți avea stații în preajma cafenelelor „Guguță” și „Prichindel” unde se desfășurau întâlniri cu oameni interesanți și programe interactive pentru școlari. De altfel, bucătarii orașului au elaborat mai mult de 60 de rețete noi de deserturi, cocktailuri non-alcoolice și alte bucate pentru cafenelele de copii.
Cafeneaua „Înghețată Ludmila”
Astăzi, în locul Cafenelei „Înghețată Ludmila” este o bancă, iar clădirea unde a fost situată, este un monument de arhitectură de însemnătate locală
Toată lumea care a prins vremurile prin cafeneaua „Ludmila” își aduce aminte că acolo înghețata era cea mai bună. Mai mult, avea cel mai delicios cocktail de lapte din oraş, cele mai bune prăjituri și, bineînțeles, prăjitura „Cartofiorul” („Kartoșka”). Astăzi, în locul cafenelei este o bancă, iar clădirea unde a fost „Ludmila” este un monument de arhitectură de însemnătate locală, introdus în Registrul monumentelor de istorie şi cultură al municipiului Chişinău. Primele informaţii documentare sunt din 1842, când aparţinea moştenitorilor consilierului de colegiu Dicesculov. În 1903, după demolarea casei vechi de la colţul cartierului, mărginit lateral de strada M. Eminescu, a fost construită o casă cu două etaje, arhitect fiind M. Serotinsky.
Cafeneaua, desprinsă din file de poveste
Situată la intersecția străzilor București și M. Eminescu, Cafeneaua „Povestea” era pe timpuri o adevărată capodoperă cu un design interior inedit
Situată la intersecția străzilor București și M. Eminescu, cafeneaua „Povestea” era pe timpuri o adevărată capodoperă cu un design interior inedit. Pereţii ilustrau secvenţe din diferite poveşti celebre, sculptate frumos în basorelief şi colorate manual. Cafeneaua, care se afla în subsolul „Casei cu apartamente de raport”, este astăzi un monument de arhitectură de însemnătate locală, introdus în Registrul monumentelor de istorie şi cultură al municipiului Chişinău. Este o casă de raport cu două apartamente, construită în 1904 de către M. Ivanţez, în timp ce proprietar în 1940 a fost atestat Ghenea Fraţman.
Bineînțeles că nu putem să nu remarcăm și cafenelele „Pinguin”, „Prichindel”, care s-au deschis în 1981, „Fulgușor” sau „Frigușor”, „Ghiocel”, în locul căruia astăzi este „McDonald`s”, care ofereau atât copiilor, cât și adulților cele mai delicioase înghețate, prăjituri și sucuri și care, din păcate, au dispărut din Chișinău.
Atracțiile de altădată
Parcul „Valea Trandafirilor” a fost declarat o construcție foarte reușită, astfel el a devenit un punct de interes pentru antreprenori și, respectiv, pentru vizitatori. Pe lângă cele trei lacuri frumoase și avionul dăruit de aviatori, în care a fost deschisă Cafeneaua „Lainer”, orășenii au îndrăgit și vaporul vechi, reamenajat în Cafeneaua „Neptun”, care, împreună cu Restaurantul „Beciul Vechi”, a fost închis și demontat în aceeași perioadă cu incendiul din „Lainer”. Au dispărut sau și-au pierdut farmecul de altădată Cinematograful „Iskra” („Columna”), restaurantele „Doina” și „Beciul Vechi”, plaja, muzeul sculpturilor în aer liber, „Starîi Fort” („Vechea fortăreață”), ringul de dans „Iunosti” („Tinerețe”), parcul de atracții „Roata Dracului”, caruselul, sala de concerte și dansuri „Spectr”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!