Cum să te pregătești pentru Bacalaureat 2015?
În 2014 au fost înregistrate cele mai slabe rezultate din istoria bacalaureatului în Moldova. Atunci doar 15.478 de elevi sau circa 56 la sută din numărul candidaţilor au reușit să susțină examenul de bacalaureat. Cele 44% rămase au picat testul de promovare la cel puțin un examen. Potrivit datelor Agenţiei de Asigurare a Calităţii, cele mai bune rezultate au demonstrat absolvenţii liceelor teoretice. Astfel, în urma tristei experiențe căpătate anul trecut, elevii și părinții sunt în căutarea celor mai eficiente metode de învățare pentru proba de maturitate.
Pregătirea pentru examene nu constă în studierea materialului din tot cursul școlar, ci doar recapitularea cunoștințelor. De obicei elevii se pregătesc pe baza testelor din anii precedenți de la bacalaureat, fie că aleg să le rezolve singuri, fie că le fac împreună cu profesorul la ore particulare. Aceste lecții individuale nu sunt deloc ieftine, prețul unei ore variază între 50 și 150 lei. În așa fel, dacă un elev simte necesitatea să se pregătească în particular cu un profesor, pentru 10 ore părinții acestora vor achita în mediu 750 de lei. Or, ținând cont că elevii au de susținut patru examene de bacalaureat, prețurile cresc. Totuși, în timp ce părinții sunt în căutarea celor mai buni profesori pentru pregătirea materiilor de bacalaureat, aceștia din urmă nu ajung pentru toți elevii care vor să se pregătească.
40% deficit de profesori în instituțiile de învățământ
Faptul că în R. Moldova se resimte un deficit de cadre didactice în școli nu este necunoscut. Ministerul Educației anunța, la începutul acestui an școlar, că sunt completate doar 60 la sută din cele peste o mie de locuri vacante. Autoritățile au declarat că lipsa de profesori este o problemă mai ales în școlile din localități mici, care sunt mai puțin atractive pentru tinerii specialiști. Din acest considerent, un sfert din profesorii care muncesc astăzi în școli au atins vârsta de pensionare.
Expert-Grup în cadrul proiectului „Școala Mea" despre reușita la bacalaureat 2013
O alternativă pentru cei care vor să se pregătească pentru examenele de bacalaureat sunt cursurile online, cu care elevii din țara noastră încă nu sunt obișnuiți.
Metode noi de învățământ
Adaptându-se la necesitățile actuale, doi tineri antreprenori din capitală au creat, anul trecut, o platformă care vine în ajutorul elevilor, mai ales pentru cei din zonele rurale. Este vorba despre platforma online pentru învățământ la distanță – www.bac2015.md. Orice elev poate accesa cursurile din fața calculatorului, petrecând o lecție ca și cum ar fi în clasă. Pentru aceasta, profesorul din spatele „tablei interactive”, cu ajutorul unei tablete care este conectată la monitor, ține o lecție obișnuită, doar că de la distanță. În așa fel, inițiatorii proiectului și-au propus să ofere posibilitatea tuturor care doresc să se pregătească de bacalaureat, chiar din orice colț al țării. „Necesitatea creării unui astfel de serviciu online vine din propria experiență. Atunci când îți este greu să te organizezi, fie din motive geografice, sau din lipsa profesioniștilor”, a menționat Valentin Toma, unul dintre autorii ideii. „Mi-am dat seama că nu este nevoie să fiu într-un cabinet cu profesorul pentru a urma anumite cursuri de instruire”, a adăugat tânărul.
Anul trecut prin intermediul platformei, s-au pregătit 500 de elevi care au avut acces gratuit la două materii – matematică și limbă română. Anul acesta va fi posibilă pregătirea pentru BAC și la limba engleză. Profesorii care predau cursurile sunt din Chișinău, au o mare experiență în pregătirea elevilor pentru examenele de finalizare și dețin grade didactice corespunzătoare.
Anul trecut, Ludmila Șerbănescu, profesoară de matematică, a pregătit elevi pentru examenul de bacalaureat prin cadrul platformei. „Este o șansă foarte bună pentru elevii care într-adevăr își doresc să se pregătească, mai ales pentru cei din zonele rurale. În cadrul orelor rezolvam exercițiile din testele de anii trecuți, dar le explicăm și teorie. Elevii au avut posibilitatea să pună întrebări, ceea ce demonstrează că există o comunicare între elevi și profesori”, a declarat profesoara.
Finanțele lipsesc proiectele de vizibilitate
Promotorii proiectului au apelat la Ministerul Educației pentru susținerea proiectului. La acea etapă era nevoie de mediatizare pentru elevi, pentru ca aceștia să afle și despre alte moduri de pregătire, suportul tehnic fiind deja pregătit. Dan Perciun, șeful Direcției e-transformare și informatizare, din cadrul Ministerului Educației, a declarat că nu s-a colaborat cu autorii platformei din cauza lipsei finanțelor. „Suntem cointeresați de acest tip de activități. Vom căuta finanțare de la donatori sau chiar din bugete locale, dar aceasta va fi posibil mai devreme pentru sesiunea din anul viitor”, a promis acesta.
Elevii la examenul de bacalaureat
În 2014, elevii au avut parte de cursuri gratuite, respectiv cheltuielile pentru organizarea acestora, a suportului tehnic și a salariilor profesorilor au fost suportate de fondatori. Fiecare dintre profesori a primit un salariu în mediu de 4500 de lei pentru participarea la aceste lecții. „Nu dorim să facem o afacere din aceste cursuri, dar este o activitate prin care încercăm să popularizăm învățământul online prin lecții accesibile”, a declarat Geo Lupașcu, al doilea autor al ideii. În acest an, însă, pentru a acoperi o parte din cheltuieli, elevii vor plăti 10 lei ora, acest preț fiind unul foarte mic în raport cu ora particulară cu un profesor.
La cursurile din anul trecut au participat elevi din Bălți, Strășeni, Edineț, Telenești, Fârlădeni, Varatic, Cornești, Cobani, Peresecina și din alte localități, majoritatea fiind din zona centru. Pentru pregătirea de bacalaureat, Ana Maria Brânză, în prezent studentă în anul I la UTM, este una dintre tinerii care a urmat cursurile online. „Am făcut toate orele de matematică. Ele m-au ajutat foarte mult în pregătirea pentru examene”, a menționat Ana Maria, care a reușit să ia nota 9 la matematică. O altă elevă, care a urmat câteva ore pe platforma online, a obținut nota 8 la examenul de limbă română. „Cursurile m-au ajutat să economisesc timp. Pur și simplu accesam platforma și învățam materia de care aveam nevoie, fără să pierd cel puțin două ore pentru deplasarea la școală. Făceam și economie de bani”, spune Virginia Rusanovschi, acum studentă, anul I, la ASEM.
Reușita la bacalaureat le oferă elevilor o siguranță pentru continuarea studiilor superioare. Deși la moment metodele noi de pregătire sunt puține, în viitor numărul acestora va crește, spun specialiști din domeniile informaționale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!