Cultură

De ce iubirea și fericirea „vând” bine?

Parcul Central era locul unde trebuia să ne întâlnim, nu doar noi, ci și multe alte persoane, care găsesc acest loc fiind drept unul neutru, tocmai bun pentru o revedere. Respectiv toate băncile erau ocupate, iar eu m-am așezat pe o bancă, lângă două fete, fiecare de vreo 18-19 ani, bineînțeles cu permisiunea lor. Involuntar am devenit martora dialogului dintre cele două tinere, care se plângeau de nenorocul în dragoste. Una dintre ele spunea cu atâta tristețe în voce că își dorește o dragoste de aceea ca în filme, cu vorbe siropoase și serenade la balcon, cu flori livrate, nu doar în zi de sărbătoare, și plimbări nocturne pe străzile pline de cafenele ale capitalelor europene”. Cealaltă o compătimea și lesne cădea de acord cu ceea ce îi spunea prietena visătoare…

În lucrarea sa de bilanț existențial Jurnalul fericirii, Nicolae Steinhardt își adresează întrebarea: „De ce îi este omului de astăzi foame?”. Răspunsul, pe care și-l oferă el însuși este pe cât de profund, pe atât de banal – de iubire și de sens îi e dor omului de astăzi.
Poate că multora li se conturează părerea că am intenția să vorbesc despre lucruri demodate, deja arhimediatizate, însă se pare că acum mai mult ca niciodată avem nevoie acută de a aborda anume acest subiect.

Condiția primordială a omului este să fie fericit, să iubească și să fie iubit. Individul este un produs al societății din care face parte, iar totalitatea informațiilor care se mediatizează zilnic conturează necesitățile și nevoile acestuia.

Dacă scrii pe un web-site cuvântul dragoste sau fericire, de îndată ești inundat de o serie de linkuri, care îți oferă sfaturi de viață, soluții și idei. De ce dragostea doare? De ce dragostea durează trei ani? De ce depinde fericirea? De ce căutăm fericirea? Cum să fii fericit?…citate despre iubire…testează și vezi cât de fericit ești…sunt doar câteva dintre multitudinea de titluri ale articolelor de care poți beneficia. Nu am fi corecți cu noi înșine dacă nu am recunoaște că măcar o dată am accesat un asemenea link. De ce iubirea și fericirea vând bine?

Cărți de dragoste doldora de citate siropoase, piese de teatru, care abordează probleme existențiale, construite și ele în jurul conceptului de fericire, cântece de dragoste, până și panourile publicitare promovează un produs sau altul prin prisma abordării dragostei sau fericirii. Da, nu putem trăi fără dragoste și fericire, însă indubitabil e faptul că o facem mai mereu virtual, privind un film, lecturând un roman sau un articol. Am încetat să iubim. Ne temem să oferim dragoste din frica de a nu fi respinși sau de a nu ni se răspunde cu aceeași monedă. Tot mai mulți tineri îmbracă o mască socială, dorind să creeze imaginea unui individ dur, realist și chiar pragmatic, unul care nu își exteriorizează sentimentele din frica de a nu deveni vulnerabil în fața cuiva.

Ne rezumăm în a lectura citate, în conținutul cărora ne regăsim, cumpărăm romane de dragoste, vizionăm melodrama, însă nu ne aventurăm și nu avem curajul de a iubi. În loc să urmărim cum alții se iubesc, mai bine să fim mai descătușați și să ne creăm propria fericire sau propria poveste de dragoste.

Sabina Semeniuc, stagiară


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *