Economie

De ce produsele autohtone lipsesc de pe rafturile magazinelor

Ne-am propus să vedem în ce măsură sunt prezente produsele autohtone pe rafturile magazinelor din țară și cât de mult producătorii își doresc să atragă simpatia clienților.

Am cutreierat câteva magazine din capitală cu scopul de a identifica raportul dintre produsele de import și cele locale. Nu a fost mare mirarea când am constatat că primele au împânzit rafturile. Mai mult decât atât, am observat că produsele locale sunt aranjate pe rafturile de jos ale magazinului, abia vizibile, în timp ce produsele străine stau pe rafturile de mijloc sau cele superioare. Aranjarea produselor pe rafturi nu se face întâmplător. Aceasta are loc ținând cont de regulile marketingului. Prin urmare, produsele scumpe sunt plasate la nivelul ochiului pentru o mai mare vizibilitate, iar cele ieftine se află pe rafturile de jos. Pe rafturile din mijloc se găsesc produsele cel mai bine promovate, semn că şi de această dată, producătorii au investit pentru a avea un loc la vedere.

De exemplu, în magazin, în secția cu gemuri, din șase rafturi pline cu produse, doar pe unul erau prezente produsele autohtone și acelea se aflau pe raftul cel mai de jos. Amplasarea nu este legată cu prețul acestora, produsele autohtone fiind mai scumpe decât cele de import.

Lipsa strategiilor de promovare

Experții din domeniu spun că, teoretic, în magazine sunt create condiții egale atât pentru produsele de import, cât și pentru cele locale. Totuși, ar exista o explicație, de ce produsele autohtone sunt mai puțin prezente în magazine. Afacerile producătorilor autohtoni au o infrastructură veche, uneori calitatea produselor lasă de dorit, iar din absența investițiilor, lipsesc strategiile de promovare. Nu este suficient ca producătorul autohton să facă un produs bun, ci trebuie să știe și cum să se facă observat și cumpărat de clienți. Mai mult, conform experților, pentru a deveni un client fidel,cumpărătorul trebuie să rămână mulțumit de produs.

Pe piață sunt foarte multe produse de import care sunt promovate de diverse campanii prin intermediul publicității. Din această cauză, produsele de import se bucură de o solicitare mai mare din partea consumatorilor.

Magazinele susțin produsul autohton

Sergiu Ciolacu, directorul secției de marketing dintr-o rețea de magazine, a spus că, în ultimii ani, creează campanii de susținere a producătorului local. „Încercăm să promovăm și să susținem producătorii autohtoni, fiindcă în țara noastră avem produse de calitate”, a declarat acesta.

În magazinele care le administrează, 60 la sută din produse sunt de proveniență locală. Vorbim despre fructele, legumele de sezon, produsele lactate și produsele de origine animală. Iar restul 40 la sută sunt de import, printre care alte produse alimentare, produsele chimice și produsele care nu se fabrică la noi.

„Producătorii trebuie să învețe marketing”

O altă opinie este că producătorii locali trebuie să aplice strategiile noi de marketing. Natalia Slepțov, reprezentantul altei rețele de magazine, a menționat că producătorii și furnizorii sunt liberi să aleagă rafturile pe care să își aranjeze produsele. „Problema producătorilor locali este că aceștia nu dispun de investiții pentru a-și permite o localizare mai avantajoasă pe rafturile magazinelor. Furnizorii străini, având un capital mai mare, investesc în această strategie și în publicitate. Astfel, produsele de import sunt mai mult prezente în magazine”, a spus PR managerul.
Un simplu exemplu ne-a demonstrat că un produs de desert din Ucraina este mai bine vândut, fiindcă are parte de publicitate. Asta în timp ce, în magazin, este prezent un produs autohton identic, de aceeași calitate și preț.

Pentru ca produsele locale să reziste în fața celor de import, este nevoie ca acestea să asigure calitatea, prezența pe rafturile magazinelor și, mai nou, promovarea imaginii. În acest sens, producătorii autohtoni ar trebui să își revizuiască politica de vânzare.
Producătorul autohton este leneș

Tatiana Savva, cercetător economic la EXPERT-GRUP, a declarat că producătorul autohton este leneș. „El se complace în situația în care se află și așteaptă finanțare europeană pentru rezolvarea problemelor, în loc să caute noi strategii de dezvoltare. Unii producători de la noi nu produc pentru consum, dar de dragul producerii. Din acest motiv, calitatea produsului său lasă de dorit, respectiv vânzările nu merg cum se așteptau”, a declarat cercetătorul.

Unii producători sunt de părere că ar trebui să existe o lege care i-ar susține, care le-ar permite să iasă în avantajul celor de import. Tatiana Savva a subliniat că pe piață sunt create condiții egale pentru toți, iar autoritățile nu trebuie să se implice la acest nivel. „Implicarea lor în susținerea producătorului local ar presupune să ofere informația corectă și transparentă pentru subvenții și crearea condițiilor egale pentru toți producătorii. Tratarea echidistantă a producătorilor, coordonarea eforturilor comune vor stimula afacerile să se ridice la un nou concept de administrare și vor câștiga mai mult teren pe piața locală”, a menționat expertul.

Republica Moldova a exportat în 2013 mărfuri în valoare de 2,4 mld USD, iar valoarea importurilor a constituit anul trecut 5,5 mld. dolari, mai mare cu 5,4% față de 2012.
Cele mai multe mărfuri sunt aduse din Rusia, România și Ucraina. Decalajul dintre exporturi și importuri a dus la un deficit de peste trei miliarde de dolari, cu 1,4% mai mare decât în 2012. 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *