Actualitate

Document: Comisia Europeană ne întinde mâna. Spațiu aerian comun RM-UE?

Iată doar câteva citate din raportul Comisiei Europene:

– RM a negociat acorduri privind serviciile aeriene (ASA) cu circa 20 de ţări, 16 din care sunt membre ale UE. Aceste ASA sunt destul de restrictive în ceea ce priveşte aprobarea rutelor, frecvenţelor, capacităţilor aeronavelor sau a orarelor de zbor. Majoritatea ASA autorizează desemnarea unui singur transportator aerian de fiecare parte. Aşadar, actualul sistem de ASA bilaterale dintre statele membre ale UE şi RM distorsionează tiparele de trafic, având efecte negative asupra companiilor aeriene şi a consumatorilor.

– Biletele de avion pentru zboruri de la Chişinău către destinaţii din UE şi viceversa sunt relativ ridicate. Această situaţie se datorează, probabil, caracterului destul de restrictiv al ASA şi faptului că oraşul Chişinău nu este deservit de nicio companie aeriană low-cost. Prin urmare, s-a demonstrat că o parte din cererea de transport aerian al RM este deturnată către aeroporturi din ţări vecine, precum cele din România şi Ucraina.

– Comisia a realizat o analiză economică a posibilelor efecte ale încheierii unui acord privind un spaţiu aerian comun dintre UE şi RM. Studiul preconizează o rată anuală de creştere a transportului aerian între UE şi RM de circa 15% pentru perioada 2010-2015. Pe scurt, avantajele economice ale unui astfel de acord cu RM sunt estimate la aproximativ 17 mln. euro pe an (în special, datorită reducerii tarifelor, creşterii volumului de trafic aerian şi activităţii economice asociate). Analiza mai demonstrează că preţul biletelor de avion pentru rutele mai frecventate (cum ar fi cele către Italia) vor scădea probabil semnificativ ca urmare a intensificării concurenţei.

– Pe lângă aceste avantaje economice, o importanţă la fel de mare o au şi consideraţiile globale de ordin politic, având în vedere că un astfel de acord ar contribui semnificativ la realizarea obiectivelor Politicii Europene de Vecinătate a UE, ale Parteneriatului Estic, precum şi la viitorul Acord de asociere cu RM. Apelul politic hotărât al Guvernului RM de a încheia un astfel de acord e un important element suplimentar de care trebuie ţinut cont.

Aşadar, raportul Comisiei Europene spune ceea ce am spus şi noi nu o dată: deschiderea pieţei aeriene ar crea noi oportunităţile de călătorie pentru pasageri din UE şi cei din RM. Se aşteaptă ca numărul de legături directe între UE şi RM, precum şi numărul total de zboruri, să intensifice fluxurile comerciale şi turistice. Vor exista avantaje economice reciproce pentru companiile aeriene şi aeroporturile ambelor entităţi, UE şi RM. Comisia propune negocierea şi încheierea unui acord global de servicii aeriene libere cu RM şi invită Consiliul să o autorizeze cu privire la deschiderea negocierilor pentru respectivul acord. Ce va răspunde Ministerul lui Şalaru?

DOCUMENT: Comunicat al Comisiei Europene: Crearea unui spațiu aerian comun cu Republica Moldova

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *