Dorin Chirtoacă: Microbuzele complică situația în Chișinău
Primarul Chișinăului Dorin Chirtoacă a însărcinat Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze să-și asigure o rezervă din 50 unități auto în cazul în care șoferii de maxi-taxi vor mai organiza o grevă. Deși timp de două zile, pe 27-28 septembrie, administratorii de rute au sistat circulația microbuzelor, pentru a determina primăria să majoreze prețul călătoriei, autoritățile locale sunt decise să scape de acest mijloc de transport. Șeful Direcției Transport Adrian Boldurescu a precizat că în timpul grevei, unii șoferi protestatari au atacat microbuzele care au continuat să circule. Astfel, a fost spart geamul unui maxi-taxi din Stăuceni, iar un microbuz de pe ruta 163 a rămas cu anvelopele tăiate.
Venituri de trei ori mai mari
Dacă în mod normal, prin Chișinău circulă 258 de troleibuze și 93 de autobuze, săptămâna trecută RTEC și Parcul Urban de Autobuze au fost nevoite să sporească numărul acestora cu 28, respectiv 10 unități de transport, din cauza grevei șoferilor de maxi-taxi. Doar pe ruta autobuzului nr.3 care leagă sectoarele Buiucani și Botanica numărul călătorilor a crescut cu 325%. În mediu, într-o singură zi, parcul de autobuze a obținut venituri de 228 mii lei, de două ori mai mult decât într-o zi obișnuită. În același timp, supraîncărcarea troleibuzelor din Chișinău a umplut și pușculița RTEC. Potrivit directorului întreprinderii, Gheorghe Margoci, regia a câștigat 960 mii lei în prima zi a protestului, iar în a doua zi – deja peste un milion de lei. Spre comparație, până la grevă troleibuzele aduceau un venit zilnic de 380 mii lei. Problema celor întreprinderi este faptul că fiecare poate să scoată pe linie doar câte 20 de unități de transport suplimentare, insuficient pentru a compensa lipsa microbuzelor în orele de vârf ale zilei. Totodată, directorul Parcului Urban de Autobuze, Iacob Capcelea, a precizat că poate rezolva problema prin închirierea autocarelor de la alte firme.
100 de autocare și 50 de troleibuze
Primăria Chișinăului preconizează să includă în bugetul municipal din 2013 sume considerabile pentru dezvoltarea transportului public. RTEC își asumă sarcina să asambleze 50 de troleibuze noi, iar parcul urban de autobuze va căuta să achiziționeze până la 100 de autocare. Deocamdată sunt disponibile trei oferte de comercializare a autobuzelor Mercedes, Volvo și MAN din orașe europene. Vârsta acestora este de 4-8 ani. Cel mai mic preț pentru un autocar cu gaz metan se ridică la 30 mii euro.
„Ceea ce s-a întâmplat săptămâna trecută demonstrează faptul că transportul cu microbuzele complică situația în oraș. Mai avem nevoie de asemenea serviciu, dar nu în orice condiții. Microbuzele ar putea rămâne pe rute periferice. Dacă vor dori să lucreze, e bine, dacă nu, e și mai bine”, a declarat primarul Dorin Chirtoacă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!