Ultima oră

Două mituri ale accidentului aviatic din Apuseni

”Mass-media a creat două mituri: mitul cu pilotul comdandant erou, care a salvat pasagerii, şi mitul cu ROMATSA, care este cauza eşecului în operaţiunile de căutare şi salvare. Ambele mituri sunt complet false şi a fost de datoria mea să pun lucrurile la punct, cu orice risc”, scrie dr. Pleter pe site-ul aviatia.ro.

Pe 23 ianuarie, dr. Pleter a susţinut că Adrian Iovan e responsabil de accident, deoarece trebuia să se întoarcă din drum în momentul în care a observat givrajul, adică acumularea de gheaţă pe aripile avionului.

Într-o nouă scrisoare publicată pe aviatia.ro, dr. Pleter spune că, dacă Iovan ar fi declarat ”Mayday”, adică dacă ar fi recunoscut că se află într-o situaţie de urgenţă şi ar fi cerut ajutor, atunci ROMATSA ar fi alertat unităţile ISU din judeţele limitrofe.

”Zborul din 20 ianuarie a ajuns dintr-o serie de decizii greşite ale comandantului într-o situaţie absolut inedită: din zbor IFR (n.r. numai după aparate) supravegheat radar de ROMATSA, în zbor VFR (n.r. zbor la vedere, în condiţii de vizibilitate bune) fără plan de zbor depus. În acel caz, ROMATSA nu mai avea nicio implicare”, explică dr. Pleter.

"Dacă facem din piloţi eroi, ne putem aştepta ca alţii să îi copieze. În acest caz, ar fi fost fatal. Nu mi-aş dori ca nimeni dintre cei care m-au condamnat cu atâta vehemenţă să nimerească într-un avion pilotat în modul în care a pilotat eroul nostru, care şi-a asumat conştient riscuri inacceptabile"

"Tipul de accident produs în munţii Apuseni, în taxonomia internaţională se numeşte FIKI adică Flight Into Know Icing( zbor în atmosferă cunoscută cu condiţii de îngheţ). Acest tip de accident este foarte rar, pentru că niciun pilot comandant nu-şi permite şi nu are voie să iniţieze sau să continue zborul, atunci când află că există cantităţi mari de apă suprarăcită în atmosfera în care zboară. În cazurile cunoscute de accident de tip FIKI, pilotul comandat este considerat răsăpunzător", a declarat acesta.

"Accidentele clasificate drept cauzal FIKI au printre cele mai mici rate de supravieţuire şi severitate maximă. Din acest motiv, acţiunea comandantului Iovan trebuie apreciată la superlativ, într-adevăr. Va intra probabil în istoria aviaţiei modul în care a reuşit să aterizez în pădure, cu avionul givrat, salvând vieţile oamenilor. Este un merit incontestabil, este o performanţă excepţioanlă de pilotaj, dar problema mea este cum de s-a ajuns să fie nevoie de această bravură. În transportul aerian nu avem voie să intrăm în astfel de situaţii din care să ieşim numai cu eroism. Într-un fel cinic, se poate spune că nu avem nevoie de eroi", a subliniat Pleter.

Sursa: mediafax.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *