Social

Drumurile naționale suferă din cauza șoferilor mârșavi

Am încercat, totuși, să aflăm cine menține curățenia pe drumurile naționale ale Republicii Moldova și de ce nu putem scăpa de mormanele de gunoi din șanțuri și acostamente.

Instituția responsabilă de întreținerea și modernizarea rețelei rutiere din Republica Moldova este Administrația de Stat a Drumurilor (ASD). În fiecare an aceasta încheie contracte cu 14 societăți pe acțiuni care, printre altele, își asumă obligația de a salubriza drumurile din țară. Acestea colectează săptămânal zeci de tone de gunoi. Tot drumarii sunt cei care depistează focarele de deșeuri și le lichidează. „Noi trecem pe drum, examinăm, vedem unde se adună gunoiul și intervenim pe lângă societățile care administrează drumurile cu dispoziția de efectuare a lucrărilor de salubrizare”, relatează șeful Direcției întreținere drumuri din cadrul ASD, Petru Triboi. Drumarii recunosc faptul că-i sesizează uneori și Inspecția Ecologică de Stat. Din partea oamenilor, însă, nu vine nici un apel. „Noi strângem săptămânal zeci de tone de deșeuri de pe marginea drumurilor. Cetățenii vin cu mașinile și aruncă saci de gunoi. De simple pungi, PET-uri sau alte ambalaje, nici nu mai vorbesc. Chiar și în stații de autobuz unde sunt instalate urne speciale, oamenii lasă gunoiul din propriile gospodării”, ne-a spus directorul SA „Drumuri” Orhei, Veniamin Macari. El precizează că o problemă constantă sunt gunoiștile din preajma drumurilor naționale cum ar fi cele de lângă satele Peresecina și Cișmea. Din cauza vântului, multe deșeuri de polietilenă ajung pe carosabil.

Este imposibil să prinzi vinovații

Atât drumarii, cât și ecologiștii susțin în unanimitate că prima sursă de gunoi pe drumurile rutiere sunt șoferii înșiși. Problema este că, în astfel de situații, prinderea vinovatului este aproape imposibilă. De aceea, prima soluție pe care o propun ei este educarea populației. „Ne confruntăm cu un nivel scăzut de cultură. Cred că e necesară o campanie prin care să transmitem șoferilor mesajul că drumurile trebuie menținute în stare curată”, susține Petru Triboi. El precizează că la capitolul salubrizare se vor produce modificări în viitoarele contracte semnate cu societățile pe acțiuni „Drumuri”. Acestea sunt necesare, explică șeful Direcției, pentru a afla câți bani sunt cheltuiți pentru astfel de lucrări. Or, până acum, nu s-a ținut o evidență a acestor cheltuieli. „De anul acesta, o să modificăm puțin evidențele și o să introducem în contractul de antrepriză cu SA „Drumuri” un capitol nou care se va numi „Asigurarea esteticii rutiere”. Aici sunt prevăzute revizii zilnice și intervenții operative pentru curățirea de gunoaie, paie, gunoi și de cadavre a șanțurilor, locurilor de parcare, a fântânilor și a spațiilor verzi. La fiecare compartiment vor fi alocate mijloace financiare și, respectiv, vom ști cât se cheltuiește pentru întreținerea estetică a drumurilor”, a anunțat funcționarul ASD.

„Lipsesc tomberoanele”

Ecologistul Vladimir Garaba avertizează că deșeurile au un efect toxic asupra plantelor și solului. Când se descompune, gunoiul încetinește sau chiar nimicește vegetația. „Cel mai important impact, însă, este aspectul respingător al drumurilor în timpul anului, mai ales pe timp de toamnă, când se usucă iarba, sau primăvara când se topește zăpada. Totul iese la iveală”, explică ecologistul, amintind că, înainte, existau echipe mobile ale Inspectoratului Ecologic de Stat care luau probe de aer și gaze de eșapament în preajma traseelor rutiere și supravegheau curățenia. Acestea însă, susține ecologistul, au fost lichidate printr-o hotărâre de guvern.

Participanții la trafic, de asemenea, pot să reacționeze la comportamentul altor șoferi. „Eu semnalizez când văd pe cineva aruncând chiar și un muc de țigară”, afirmă expertul în ecologie. Unii șoferi consideră totuși că lipsa tomberoanelor pe traseu este o problemă. „Eu cred că fiecare are o doză de responsabilitate în cazul dat. Șoferii – pentru că nu pot să țină gunoiul în mașină până ajung la un tomberon, Inspectoratul Ecologic și Administrația Drumurilor – pentru că n-a gândit vreo strategie de a rezolva problema asta. De exemplu, să instaleze urne/tomberoane la anumite intervale de șosea sau la intrarea/ieșirea din localități, la stațiile de alimentare”, opinează Cristian, un șofer de 23 de ani, din Chișinău.

Precizăm că amenzile pentru încălcarea regulilor de gestionare a deșeurilor oscilează între 200 și 800 de lei pentru persoane fizice. Acestea pot fi administrate de Poliție și Inspecția Ecologică de Stat.

În Marea Britanie, autoritățile locale au dreptul să amendeze șoferii cu 100 lire sterline (2600 lei) pentru aruncarea gunoiului. În orașul chinez Szhenzhen șoferii care aruncă gunoiul din mașini sunt amendați cu 500 yuani (70 euro), iar șoferii care semnalează un asemenea caz sunt premiați cu aceeași sumă de bani.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *