(ECONOMIE) Bonurile de masă – avantaje și dezavantaje
În noul sezon politic, pe planul inițiativelor legislative va fi pusă în dezbatere Legea cu privire la tichetele de masă. Deși sistemul tichetelor de masă a cucerit piaţa din România datorită avantajelor pe care le prezintă pentru angajator şi angajat, plus beneficiile pe care le aduce bugetului de stat prin fiscalizarea produselor, în R. Moldova este un proiect la început de cale. Totodată, părerile vizavi de această inițiativă legislativă sunt împărțite între analiștii economici din Moldova.
Tichetele de masă nu sunt altceva decât nişte bonusuri care se dau cetăţenilor ca supliment la salarizare. Dan Matei Agathon, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii din România, argumenta că sistemul tichetelor de masă funcţionează în România din 1998 în baza Legii nr. 142/1998, iar în tot acest timp s-a demonstrat că sistemul oferă avantaje atât companiilor, cât şi beneficiarilor. Astfel, potrivit lui Dan Matei Agathon, pentru companii, avantajul constă în deductibilitatea şi exceptarea de la plata taxelor sociale a sumelor oferite angajaţilor sub formă de tichete de masă, iar pentru beneficiari – în exceptarea de la plata taxelor sociale pentru sumele astfel primite.
Bonurile de masă ar stimula creșterea consumului
Pe aceeași lungime de undă este și expertul Alexandru Fală, expert asociat IDIS „Viitorul”, care a mai adăugat că acest sistem ar crește productivitatea muncii în rândul angajaților, ca rezultat al asigurării alimentare a muncitorilor. „Un alt avantaj ar fi și pentru dezvoltarea țării, care s-ar transpune într-o creștere a consumului care, în timp, stimulează creșterea economică. Iar odată cu dezvoltarea acestui sistem, se vor dezvolta anumite sectoare, precum sectorul alimentării publice sau anumite rețele de supermarketuri și rețele de furnizare a produselor alimentare”, a explicat Alexandru Fală.
La polul opus este expertul economic Gheorghe Costandachi, care a argumentat că introducerea unui asemenea sistem de tichete va determina statul să impună noi cerințe și o sumedenie de noi registre, fie într-un supermarket, fie într-un centru de prestări de servicii. Potrivit analistului, introducerea sistemului va implica o mulțime de fenomene, care nu sunt dorite, deoarece vor apărea noi cheltuieli suportate, pe de o parte, de agenții economici, pe de altă parte, de stat.
Beneficiari ai acestui sistem vor fi doar angajatorii
„În plus, vor apărea foarte multe tichete valorice contrafăcute care se vor transforma într-o piață neagră a unor hârtii de valoare. Atunci toți vor putea să emită cât mai multe tichete valorice ca să aibă un avantaj fiscal. Totodată, angajatorii vor mări costul de preț la producție ca sa nu plătească impozitele și să reducă din venitul impozabil”, a spus expertul.
Potrivit expertului economic, efectele acestui sistem vor fi pozitive doar pentru o anumită categorie, și anume, angajatorii. „Beneficiarii acestui sistem vor fi cei care vor gestiona acest proces și cei care vor emite, iar de pierdut vor avea cei care vor fi în posesia acestor tichete valorice. Consider că angajatului i-ar fi mult mai ușor să aibă valoarea tichetului în bani”, a conchis Gheorghe Constandachi.
Sistemul tichetelor de masă funcţionează la nivel mondial de peste şase decenii şi în peste 40 de ţări de pe toate continentele, cum ar fi Austria, Bulgaria, România, Finlanda, Belgia, Germania, Franţa, Marea Britanie, Elveţia, Ungaria, Cehia, Suedia, Slovacia, Spania, Portugalia, Italia, Luxemburg.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!