Editorial

Fenomenul DNA și schimbarea la față a României

Demult vroiam să scriu despre fenomenul Direcției Naționale Anticorupție, pentru că ceea ce face această instituție în România ne-a luat la toți respirația și ne face pe noi, cei din R. Moldova, să privim peste Prut cu admirație, invidie și speranță. Cam începând cu 2005, rând pe rând au început să cadă capete de granguri și moguli ai politicii românești, prim-miniștri, miniștri, „oligarhi”, deputați, prefecți, subprefecți, primari, judecători, procurori, oameni de afaceri, până la momentul în care efectul de senzație a devenit obișnuință. Acum când mă aflu cu spectrul activităților mele academice și de cercetare mai mult la Iași, ascult și văd în fiecare zi cum această instituție face curățenie în politica românească, dosarele „Udrea”, „Microsoft”, „Gala Bute” sau afacerea familiei Ponta fiind capul de afiș al tuturor posturilor TV și radio, a presei scrise și online. Spectaculoasă senzație trăiesc aici. La doar 20 km de R. Moldova o instituție care are înscris pe pagina sa de internet sloganul – Imparțialitate, Integritate, Eficiență – face ravagii în fanariotismul clasei politice, sistemul de justiție, administrație și mediul de afaceri românesc, oferind un exemplu unic și șocant de transformare a unei societăți marcate timp îndelungat de accente balcanice și comuniste, parcă înrădăcinate pentru eternitate în ființa românească. O instituție acoperită de voință politică și protecție externă, ghidată de oameni imparțiali, integri și eficienți, susținută de o armată de oameni ai legii, dispuși să meargă la sacrificii și riscuri, este în mijlocul unui război contra corupției, care a dat încredere tuturor românilor că instituția justiției poate deveni stăpâna tuturor virtuților.

Doar în perioada mai 2013 – mai 2014 structura condusă de Laura Codruța Kövesi a pornit 4 183 de dosare pe numele persoanelor cu funcții înalte în stat, în decurs de un an fiind condamnați 4 miniștri, un fost europarlamentar, 4 deputați, un senator, 11 primari, 5 judecători și 3 procurori.

Am deschis din curiozitate pagina de Internet a acestei instituții. Citesc o suită de comunicate de presă de urmărire penală: 18 februarie 2015 Reținere 4 oameni de afaceri – fonduri europene Prahova; 18 februarie 2015 Percheziții București și alte 2 județe; 17 februarie 2015 Control judiciar alt deputat în dosar președinte CJ Prahova; 17 februarie 2015 Control judiciar președinte CJ Prahova și deputat; 17 februarie 2015 Control judiciar fost ministru, actual senator în dosarul finanțare gală de box. Accesez unul din ele:

„Procurorii din cadrul DNA – Serviciul Teritorial Ploieşti au dispus punerea în mişcare a acţiunii penale şi măsura controlului judiciar, pe o perioadă de 60 de zile, cu începere de la data de 17 februarie 2015, față de GHIŢĂ SEBASTIAN AURELIAN, deputat, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de sprijinirea unui grup infracțional organizat. Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpatul GHIŢĂ SEBASTIAN AURELIAN trebuie să respecte următoarele obligaţii: a) să se prezinte la DNA – Serviciul Teritorial Ploieşti, ori de câte ori este chemat; b) să informeze de îndată DNA – Serviciul Teritorial Ploieşti cu privire la schimbarea locuinţei; c) să se prezinte la Inspectoratul Județean de Poliție Prahova – Biroul Supravegheri Judiciare, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliţie sau ori de câte ori este chemat. d) să nu părăsească ţara, decât cu încuviinţarea prealabilă a procurorului competent; e) să nu se apropie de anumite persoane nominalizate şi să nu comunice cu acestea direct sau indirect, pe nicio cale. Inculpatului i se atrage atenţia că, în caz de încălcare cu rea-credinţă a obligaţiilor care îi revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive”. Ce frumos, cam invers cum se întâmplă la noi, unde deputați în relații cu crima organizată se plimbă prin parlament sau în afara lui!

Citesc mai departe la comunicate condamnări definitive de la început de an: 28 ianuarie 2015 Subprefect Vaslui luare de mită și altele – 4 ani; 23 ianuarie 2015 Consilier POSDRU – cu suspendare; 23 ianuarie 2015 Evaziune fiscală – 3 ani închisoare; 19 ianuarie 2015 Sinteză condamnări noiembrie și decembrie; 14 ianuarie 2015 Administrator S.C. – cu suspendare. Accesez sinteza lunilor noiembrie și decembrie: „În cursul lunilor noiembrie și decembrie 2014, în dosare de corupție instrumentate de DNA, au rămas definitive un număr total de 60 hotărâri judecătorești prin care au fost condamnați 129 de inculpați, la pedepse cuprinse între 10 ani închisoare și amendă 50.000 lei. Între persoanele condamnate se află: un subsecretar de stat, un viceprimar municipiu, un prim-procuror, un procuror, 11 directori în diferite instituții ale statului (între care 3 directori Poșta Română, un director APIA), un profesor universitar, 3 avocați, 3 ofițeri de poliție și 2 primari comună”. Și cetățeanul român vede liber aceste lucruri, este martorul unei transformări la față a țării în care trăiește, capătă o încredere că legea este deasupra tuturor, iar cel care fură și mituiește ajunge în sfârșit unde-i este locul.

Pare o poveste ce trăiește România în sistemul de justiție, dar a luat ceva timp până să se ajungă la acest miracol, cu disperarea întregii societăți în fața fărădelegilor clasei politice din anii 1990, când părea că dezrădăcinarea acestui flagel va fi în altă viață. Și cum s-au schimbat toate, în doar un deceniu. Un deceniu de voință politică determinată de condiția de a fi membru NATO și UE. M-am uitat peste istoria acestei instituții care la noi e la cheremul lui Plahotniuc. Direcția Națională Anticorupție (DNA) este un parchet specializat în combaterea corupției, la nivel înalt și mediu, o organizație juridică în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. A fost înființată în anul 2002 prin Ordonanța de Urgență nr. 43/2002 a Guvernului României și potrivit unui raport al Uniunii Europene, DNA românesc este în primele cinci instituții anticorupție din UE !!!

Prin cadrul legislativ creat de legea care înființa această organizație, Parchetului i s-a oferit jurisdicție în vederea combaterii corupției la nivel înalt și mediu. DNA este o entitate independentă în raport cu branșele judiciare, cu parchetele de pe lângă acestea, precum și în relațiile cu celelalte autorități publice. DNA are jurisdicție exclusivă și nelimitată în combaterea corupției la nivel înalt, inclusiv în urmărirea membrilor parlamentului. Orice tip de act de corupție este investigat de DNA, dacă cel care comite acest tip de infracțiune se încadrează în una din aceste categorii:

• Demnitari publici: deputați, senatori, membri ai guvernului, secretari de stat ori subsecretari de stat și asimilații acestora, consilieri ai miniștrilor, consilierii prezidențiali și consilierii de stat din cadrul Administrației Prezidențiale, consilierii de stat ai primului ministru, președinții și vicepreședinții Consiliilor Județene, primarul general și viceprimarii municipiului București, primarii și viceprimarii sectoarelor municipiului București, primarii și viceprimarii municipiilor, consilierii județeni, prefecții și subprefecții;

• Juriști: judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție și ai Curții Constituționale, ceilalți judecători și procurori; membrii Consiliului Superior al Magistraturii, președintele Consiliului Legislativ și locțiitorul acestuia, Avocatul Poporului și adjuncții săi;

• Membrii și controlorii financiari ai Curții de Conturi și ai camerelor județene de conturi, guvernatorul, prim-viceguvernatorul și viceguvernatorul Băncii Naționale a României, președintele și vicepreședintele Consiliului Concurenței, comisarii Gărzii Financiare, personalul vamal, persoanele care dețin funcții de conducere, de la director inclusiv, în cadrul regiilor autonome de interes național, al companiilor și societăților naționale, al băncilor și societăților comerciale la care statul este acționar majoritar, al instituțiilor publice care au interes în procesul de privatizare și al unităților centrale financiar-bancare, lichidatorii judiciari, executorii Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS);

• Militari și polițiști: ofițeri, amirali, generali și mareșali; ofițeri de poliție;

• Conducătorii autorităților și instituțiilor publice centrale și locale și persoanele cu funcții de control din cadrul acestora, cu excepția conducătorilor autorităților și instituțiilor publice de la nivelul orașelor și comunelor și a persoanelor cu funcții de control din cadrul acestora, avocați etc.

DNA este condusă de către un procuror-șef, doi procurori-șef adjuncți și patru procurori șefi de secție. Aceștia sunt propuși de către Ministrul Justiției, fiind apuntați (puși în funcție) de către președintele României și sunt avizați de Consiliul Superior al Magistraturii, pentru o perioadă de 3 ani, existând posibilitatea de a fi reapuntați o singură dată.

Artizanul acestui miracol instituțional este Daniel Morar, numit începând cu data de 12 august 2005, în funcția de procuror-șef al DNA și care la 2 decembrie 2008 a fost numit „Europeanul Anului” în categoria „Inspirația Anului” de către revista European Voice. Printre ceilalți nominalizați au fost antreprenorul George Soros, omul de știință Lyn Evans (CERN) și Katerine Camilleri, director-adjunct al Serviciului de refugiați din Malta. Morar fusese nominalizat „pentru că a ridicat lupta anticorupție la un nivel înalt”.

Instituția este într-o strânsă conlucrare cu Serviciul Român de Informații, pentru că fenomenul corupției este o ameninţare la adresa securităţii naţionale. Este o ameninţare pentru că vulnerabilizează statul, aduce prejudicii economiei, creează dezechilibre în societate şi frustrări şi, prin aceasta, securitatea naţională a statului este ameninţată. Doar în 2014 SRI a transmis peste 1.000 de informări către DNA, care au ajutat foarte mult activitatea acestei instituţii pe linia combaterii corupţiei.

Mai pe scurt, vorba lui Cheianu, povestea miraculoasă a eradicării fanarioților din clasa politică românească este la Prut și nu va dura mult până să ajungă și la Chișinău, pentru că este inevitabilă, odată cu integrarea în UE și NATO, care de asemenea este inevitabilă. Păcat doar că Gurin sau Chetraru nu vor fi Morar. Dar nici n-au cum să fie pentru că înainte de toate trebuie înlăturat păpușarul. Iar odată cu el și restul păpușilor din politica moldovenească.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *