CSI / RusiaExterneUE / Nato

Forbes: Trei nave cargo supravegheate de avioane NATO au trecut de blocada navală a Rusiei din Marea Neagră și au ancorat în portul Izmail

Un trio de nave civile de marfă – una din Israel și una din Grecia, plus una înmatriculată în Turcia și Georgia – au trecut duminică de blocada rusă din Marea Neagră și au ancorat într-unul dintre porturile ucrainene de cereale din Delta Dunării, relatează Forbes.

La 22 de zile după ce Moscova a anulat un acord cu Kievul – care permitea Ucrainei să exporte în siguranță zeci de milioane de tone de cereale – și apoi a amenințat cu oprirea traficului maritim către porturile ucrainene, lumea a observat bluf-ul rușilor, mai notează sursa citată.

„Relatările despre trei nave civile care navighează nestingherite spre Ucraina pot sugera că Rusia nu vrea sau nu poate să impună astfel de percheziții în acest moment”, a notat Institutul pentru Studiul Războiului din Washington, D.C.

După cum a subliniat expertul Markus Jonsson, un grup de avioane NATO a monitorizat cu atenție navele în timp ce acestea navigau spre Izmail, un mic port ucrainean aflat chiar vizavi de România pe Dunăre. Se presupune că navele vor încărca cereale în Izmail, apoi vor naviga înapoi în Marea Neagră și vor continua spre porturi străine.

Nava israeliană cu indicativul de urmărire Ams1, precum și nava grecească cu indicativul Sahin 2, au navigat spre nord dinspre strâmtoarea Bosfor, în timp ce nava turco-georgiană Yilmaz Kaptan a navigat spre vest dinspre nordul Turciei.

Deasupra, nu mai puțin de patru avioane de război NATO au patrulat: un avion de patrulare P-8 al Marinei SUA, un Challenger al armatei americane cu un radar de scanare de suprafață, o dronă RQ-4 a forțelor aeriene americane și un avion de avertizare timpurie E-3 al NATO. Niciunul dintre avioane nu transportă în mod obișnuit arme, dar avioanele de luptă ale NATO – inclusiv Eurofighter italiene și F-16 românești – se aflau în apropiere, în România.

Cele trei nave cargo nu au făcut niciun efort pentru a-și ascunde intențiile. Toate și-au pornit transponderele radio, ceea ce face ca locația și cursul lor să fie vizibile pentru oricine are acces la internet și la site-urile de urmărire a navelor.

Flota rusă a Marinei Militare a Mării Negre, care a pierdut mai multe nave din cauza rachetelor ucrainene și care a fost blocată în Marea Neagră de când Rusia și-a extins războiul împotriva Ucrainei în urmă cu 17 luni, a semnalat că va opri – sau chiar va ataca – navele care navighează spre Ucraina.

La scurt timp după ce Moscova a anulat în mod unilateral inițiativa „Black Sea Grain”, care era în vigoare de 11 luni și a facilitat exportul a 32 de milioane de tone de cereale ucrainene, Flota Mării Negre a desfășurat corvetul „Serghei Kotov” în sudul Mării Negre, în raza de acțiune a principalelor rute maritime de la strâmtoarea Bosfor la Odesa, portul strategic al Ucrainei.

Nici „Serghei Kotov”, nici vreo altă navă rusă nu a intervenit în timp ce cele trei nave civile se îndreptau nu spre Odesa, ci spre Izmail. Kievul și-a reamenajat porturile de pe Dunăre ca o alternativă de război la Odesa.

Rachetele rusești lovesc în mod regulat Odesa, dar atacurile asupra porturilor dunărene sunt mai puțin frecvente, probabil din cauza apropierii acestor porturi de teritoriul NATO. Sunt doar câteva sute de metri de la Izmail până la teritoriul românesc. La 24 iulie, un atac cu dronă rusă asupra unui depozit de cereale din Reni, un alt port ucrainean de pe Dunăre, a fost pe cale să atingă teritoriul României.

Succesul evitării blocadei de duminică ar putea semnala transportatorilor internaționali că este rezonabil de sigur să reia operațiunile din porturile ucrainene. „Forțele rusești par să nu dorească sau să nu poată să oprească și să percheziționeze cu forța navele neutre care se îndreaptă spre Ucraina prin Marea Neagră, în ciuda faptului că au stabilit aparent condițiile pentru a face acest lucru”, notează ISW.

Dacă vreun expeditor va risca să facă o cursă mai lungă până la Odesa, la 160 de kilometri nord de Delta Dunării, este o întrebare deschisă. Porturile dunărene nu au capacitatea deplină de a înlocui Odesa ca port de cereale.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *