La ședința lunară din raionul Hâncești a fost discutată alimentația din grădinițe
Prima întrebare din agendă a vizat organizarea alimentaţiei în grădiniţele de copii.
Astfel, şefa Direcţiei Învăţământ Hânceşti, Valentina Tonu, a reiterat că o condiţie de bază pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor este alimentaţia sănătoasă a acestora, condiţie care rămâne a fi o prioritate. Totuși, în majoritatea instituţiilor sumele alocate pentru alimentarea copiilor rămân a fi nevalorificate. Doar în 30% din instituţii preşcolare au fost cheltuite aproape 100% din alocaţii. Alocaţiile zilnice pentru alimentarea unui copil până la întâi august 2016 au fost în mărime de 16,05 lei, ceea ce este foarte puţin.
De asemenea, a fost atrasă atenţia primarilor că începând cu întâi august 2016 suma alocaţiilor pentru alimentaţia zilnică a copiilor a fost majorată de la 16,05 lei la 17,10 lei, dar calculele se făceau potrivit normativelor de până la întâi august. La final, Tonu Valentina a menţionat că în șapte instituţii au expirat avizele pentru funcţionarea cantinelor şi a rugat conjugarea efortului primarilor şi directorilor instituţiilor educaţionale în vederea soluţionării acestei probleme, recomandând primarilor includerea subiectului alimentaţiei copiilor pe ordinea de zi a şedinţelor consiliilor locale.
La cea de-a doua chestiune, Călugăru Tamara, şefa Direcţiei Asistenţă Socială şi Protecţie a Familiei Hânceşti, a prezentat primarilor informaţia despre un nou serviciu promovat de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, curatela sub formă de patronaj. Astfel, primarii au făcut cunoştinţă cu unele particularităţi ale serviciului promovat, prevăzute de art.48 din Codul Civil al Republicii Moldova ,,Patronajul asupra persoanelor fizice capabile”.
Călugăru a vorbit şi despre rezultatele Inspecţiei Sociale, desfăşurată în perioada trei octombrie 2016–trei noiembrie 2016. S-a atras atenţia primarilor că, în urma controlului efectuat s-a constatat că deseori, datele furnizate de către autorităţile publice locale solicitanţilor de ajutor social necesare pentru obţinerea ajutorului lui, sunt neveridice. Astfel, edilii au fost rugaţi să acorde o atenţie mai mare datelor incluse la perfectarea documentelor, precum certificatul privind componenţa familiei şi certificatul privind terenurile agricole deţinute.
Ion Tulbu, şeful Direcţiei Cultură şi Turism Hânceşti a adus la cunoştinţa primarilor localităţilor beneficiare a proiectului NOVATECA, graficul de distribuire a echipamentelor pentru dotarea bibliotecilor. Astfel, echiparea bibliotecilor din localităţile Mireşti, Oneşti şi Ivanovca va avea loc la data de opt februarie 2017, a celor din Căţeleni, Voinescu şi Bălceana la nouă februarie 2017, iar a bibliotecilor din Bozieni, Mereşeni şi Sărata-Mereşeni la 10 februarie 2017.
La compartimentul diverse au fost discutate unele chestiuni suplimentare. Astfel, Liliana Buza şefa Secţiei de transfuzie din cadrul IMSP Spitalul Raional Hânceşti a prezentat programul raional de donare a sângelui pentru anul 2017 şi a vorbit despre importanţa de realizare a acestuia, intervenind către primari cu rugămintea de a fi identificate modalităţi de stimulare a cetăţenilor pentru donare de sânge voluntară.
Chiriţa Marina, şefa Trezoreriei Teritoriale Hânceşti a comunicat primarilor unele modificări ce urmează a fi efectuate la Legea privind finanţele publice locale şi Legea finanţelor publice şi responsabilităţilor bugetar-fiscale.
Vlas Constantin, vicepreşedintele raionului, a informat primarii despre „Programul de migraţie şi dezvoltare” al PNUD Moldova, iar şeful Direcţiei Agricultură şi Alimentaţie a adus la cunoştinţă programul instruirilor în domeniul agricol organizat de direcţie şi planificat pentru luna februarie.
TIMPUL.MD (V.M.)