Microbuzele vor dispărea din peisajul urbanistic al capitalei abia peste zece ani
Totuşi, primăria ne dă garanţii că lucrurile se vor schimba, atunci când va fi implementată o strategie de dezvoltare a transportului public, aflată în curs de elaborare, la care lucrează la moment specialiştii din mai multe ţări. Ce-i drept, aceasta ar putea da roade peste aproximativ zece ani.
Astfel, doar copiii multora dintre noi vor mai apuca să circule într-un oraş cu un transport public comod, sigur şi plăcut. Cu timpul, microbuzele incomode cu puţine locuri ar putea fi înlocuite cu autobuze confortabile de capacitate mare, de până la o sută de locuri. Acest lucru poate fi real datorită unei strategii de dezvoltare a transportului public, care e încă în faza de realizare şi la care se lucrează de un an. Adrian Boldurescu, şeful Direcţiei transport public şi căi de comunicaţie din cadrul primăriei, a declarat pentru TIMPUL că specialiştii din cadrul direcţiei lucrează cot la cot cu specialişti din România şi Germania care vor propune o strategie de trecere la transport de capacitate medie şi mare, ce va fi finalizată în luna noiembrie. „Microbuzele vor dispărea cu siguranţă, dar nu peste un an sau doi. Cred că peste cinci-zece ani. Vor rămâne microbuze doar pe străzile auxiliare. Deja avem administratori care au achiziţionat autobuze de capacitate mare, cum sunt cele de pe ruta 122”. Boldurescu recunoaşte că, în prezent, Chişinăul are foarte mari probleme la capitolul transportul public. „Situaţia este complicată. Avem şi microbuze, şi autobuze, şi troleibuze care circulă pe aceleaşi itinerare. Corect ar fi fiecare să circule pe trasee diferite. În ţările dezvoltate, rolul microbuzelor este doar de a aduce fluxul de pasageri până la arterele principale.
Potrivit lui Boldurescu, Chişinăul ar mai avea nevoie de 200 de troleibuze noi şi de aproximativ 100 de autobuze. Astfel, suplimentarea lor ar duce, încetul cu încetul, la dispariţia microbuzelor, întrucât, susţine Boldurescu, zece troleibuze înlocuiesc 40 de microbuze. Deşi acest lucru nu le este deloc de plac administratorilor de microbuze, oficialul de la primărie spune că viaţa pasagerilor este mai importantă. Totuşi, la serviciile lor nu putem refuza atât de brusc. „Prin anii ’90, când oraşul nu avea bani pentru alte alte mijloace de transport, aceste microbuze au fost salvarea noastră. Acum nu putem da cu piciorul în ei”.