Economie
Norul de cenusă: Perdanţi şi câştigători
Companiile aeriene, "in aer" din cauza norului
Companiile aviatice europene au pierdut in fiecare zi 400 de milioane de dolari din cauza suspendarii traficului aerian, iar pierderile totale au ajuns in prezent la circa 1,7 miliarde de dolari, a anuntat Asociatia Internationala pentru Transport Aerian (IATA).
Totodata, companiile aeriene mici si medii risca sa falimenteze, din cauza lipsei de lichiditati provocate de suspendarea curselor aeriane in Europa, a mai declarat directorul IATA Giovanni Bisignani. [Companiile aeriene s-ar putea "prabusi" in urma norului]
Costuri si despagubiri
Pentru ca vorbim de o calamitate naturala, pasagerii nu vor fi despagubiti daca, din cauza anularii zborului, au ratat o afacere sau au fost nevoiti sa plateasca pentru o camera de hotel. Insa, in ceea ce priveste banii platiti pentru achizitionarea biletelor de avion, pasagerii au trei variante. Fie sunt reprogramati pentru un alt zbor, fie li se returneaza sumele platite sau lasa acesti bani in contul unei calatorii viitoare.Pasagerii zborurilor anulate isi vor primi banii inapoi.
Potrivit dreptului european, in cazul anularii zborurilor, societatile aeriene trebuie sa achite cheltuielile de cazare si masa a pasagerilor, scrie EurActiv. Acestia au chiar dreptul sa-si anuleze biletele de zbor si sa li se ramburseze pretul lor integral.
Locurile de munca, amenintate de nor
In Germania, una dintre cele mai dezvoltate tari ale Europei, lucreaza 56.000 de persoane in domeniul transportului aerian. Daca adaugam fortele de securitate de pe aeroporturi, angajatii serviciilor de informatii si vanzatoarele din magazinele duty-free, ajungem la 200.000 de persoane care-si castiga painea in acest sector. Cel mai mare aeroport german, din Frankfurt pe Main, numara circa 65 000 de angajati. Si toti acestia sunt condamnati la inactivitate din cauza interdictiilor de zbor.
De partea cealalta a monedei si tarile in curs de dezvoltare sunt afectate. In Kenya, aproximativ 5.000 de angajati au fost temporar disponibilizati din cauza pierderilor de 12 milioane dolari din industria florilor. Piata europeana este principala piata de desfacere pentru companiile care vand trandafiri importati din Kenya.
Import-exportul european, invaluit in cenusa
Uniunea Camerelor de Industrie si Comert din Germania (DIHK) a estimat daunele globale provocate Germaniei de norul de cenusa vulcanica la un miliard de euro pe zi. Interdictiile de zbor afecteaza in mod esential exportul german, unul din principalii stalpi ai economiei federale, scrie dw-world.de.
Coldiretti, o organizatie de lobbying pentru fermierii italieni, a anuntat ca fiecare zi fara transporturi aeriene costa producatorii de mozzarella si fructe aproximativ 10 milioane euro.
Serviciile de curierat ca Federal Express si DHL au directionat mai multe livrari la transportul auto sau prin cai ferate pentru a limita pierderile, fara a preciza cat de mult au avut de pierdut din aceasta cauza, insa si aceasta alternativa a intarziat livrarile express intre 1 si 5 zile. Comertul international a ramas neafectat deoarece acesta se face prin sistemul naval, a declarat Keith Rockwell, purtator de cuvant al Organizatiei Mondiale a Comertului.
Norul a ajuns pe internet
De asemenea, un numar foarte mare de utilizatori Twitter au trimis mesaje legate de cautarea unui loc unde sa se cazeze. Multi dintre cei care au ramas blocati in aeroporturi s-au plans de faptul ca hotelurile au marit peste noapte pretul de cazare.
Productia, afectata de valul de cenusa
Constructorul auto nipon Nissan a anuntat ca va suspenda trei linii de productie din Japonia, deoarce nu mai poate importa anumite componente din Irlanda, pe fondul problemelor legate de traficul aerian, scrie Wall-Street. Liniile care vor fi oprite produc modelele Cube, Murano si Rogue distribuite in America de Nord. Suspendarea va afecta productia a circa 2.000 de autoturisme pe zi.
Fabrica Nokia de la Jucu si-a inchis portile si a oprit productia de telefoane mobile din cauza lipsei de materiale. Potrivit unor surse din companie tot din cauza norului de cenusa, fabrica Nokia de la Jucu a operat in ultima perioada la jumatate din capacitate, conform Money.ro In prezent, nu se cunoaste perioada in care productia este sistata si nici pierderile pe care Nokia le inregistreaza in urma incetari productiei.
Cenusa se asterne pe economia europeana
Costurile eruptiei vulcanului ar putea reprezenta aproximativ 0,1% din Produsul Intern Brut al UE daca activitatea este reluata in acesta saptamana.
In cazul unei amanari nelimitate, companiile ar trebui sa faca ajustari costisitoare catre alte surse de transport, insa impactul ar putea fi mult mai mic decat efectele persistente ale crizei financiare.
Norul toxic sperie turistii
Fiecare saptamana de intrerupere a traficului aerian inseamna pierderi intre 4 si 7,5 miliarde euro pentru industria europeana de turism, potrivit unui studiu privind impactul asupra economiilor europene, realizat de banca Ceska sporitelna.
“Perturbarile prelungite ar putea avea un impact si mai puternic asupra industriei turismului, care, in prezent, reprezinta aproximativ 5% din PIB la nivel mondial, din care aproape o treime este generat de la nivelul Europei”, se arata in studiul citat de Wall-Street.
Profit din cenusa
Eruptia vulcanului creeaza si castigatori, printre care proprietarii de feriboturi din zona scandinava, proprietarii de hoteluri si companiile de inchirieri auto. In timp ce liniile aeriene sunt blocate, afacerile operatorilor de feriboturi dintre Canalul Englez si Marea Baltica au explodat, intr-o zona unde concurenta se da intre operatorii aerieni si cei de croaziere pe mare, scrie Canadian Business Online.
In tara nostra, CFR Calatori este unul dintre "castigatorii" norului de cenusa, avand incasari mai mari cu 75.000 euro in acesta perioada. Traficul de calatori a crescut intre 9 si 11 aprilie cu 1.500 de persoane pe relatiile Budapesta, Viena, Istanbul si Sofia, iar incasarile s-au majorat cu aproximativ 310.000 lei (75.000 euro) in cele trei zile, a precizat pentru NewsIn compania CFR Calatori.[Incasarile CFR prind viteza pe seama norului]
Inchirierile de masini – Avis, Sixt, Hertz si alte societati de inchirieri auto sunt luate cu asalt in aceasta perioada. In Germania, Europcar a anuntat ca a cumparat mai multe autoturisme, pentru a face fata cererii.
Industria de video-conferinte a inregistrat o crestere a cererii in urma intreruperii calatoriilor de afaceri din Europa, cauzata de eruptia vulcanului Eyjafjallajokull din Islanda. "Nu avem date concrete, insa am resimtit o cerere consistenta pentru tehnologia de video-conferinta", a declarat Fredrik Halvorsen, fostul director executiv al Tandberg, care ocupa in prezent o functie executiva la Cisco, conform Wall-Street.
Sursa: 9am